Skip to content

ארה"ב הודיעה: נשתף פעולה עם הממשלה הפלסטינית החדשה

בישראל תגובות קשות להחלטה האמריקנית. "בעצם ההסכמה לפעול בשיתוף פעולה עם הממשלה הפלסטינית החדשה, הממשל האמריקני מאפשר לאבו מאזן להאמין כי זה מקובל להקים ממשלה עם ארגון טרור", אומרים גורמים מדיניים. השר גלעד ארדן, חבר הקבינט המדיני: "התמימות האמריקנית שוברת שיאים. הכניעה האמריקנית פעם אחר פעם לתכתיבים פלסטינים פוגעת קשות בסיכוי לשוב אי פעם למשא […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אכזבה עמוקה ותגובות קשות בישראל מהחלטת ארה"ב לשתף פעולה עם ממשל האחדות הפלסטינית שהושבעה אתמול ברמאללה.

נתניהו בוועדת החוץ והביטחון (צילום: דוברות הכנסת)

נתניהו היום בוועדת החוץ והביטחון (צילום: דוברות הכנסת)

השר גלעד ארדן, חבר הקבינט המדיני, הגיב בחריפות להודעה האמריקנית: "לצערי התמימות האמריקנית שוברת שיאים", אמר. "שיתוף הפעולה עם חמאס, ארגון שרוצח נשים וילדים אינו מתקבל על הדעת. הכניעה האמריקנית פעם אחר פעם לתכתיבים פלסטינים פוגעת קשות בסיכוי לשוב אי פעם למשא ומתן עם הפלסטינים ותגרום לישראל לנקוט בצעדים חד צדדים כדי להגן על אזרחיה", אמר ארדן ורמז בכך על אפשרות לסיפוח אזורים ביהודה ושומרון לישראל.

קודם לכן הגיבו גורמים מדיניים בירושלים, על החלטת ארה"ב: "הממשלה הפלסטינית הזאת מגובה בחמאס שהוא ארגון טרור, החותר להשמדת ישראל. אם ארה"ב רוצה לקדם את השלום עליה לדרוש מעבאס לבטל את הברית עם חמאס ולחזור לשיחות השלום עם ישראל, הגיבו בישראל.

עוד הוסיפו הגורמים כי בעצם ההסכמה לפעול בשיתוף פעולה עם הממשלה הפלסטינית החדשה, הממשל האמריקני "מאפשר לאבו מאזן להאמין כי זה מקובל להקים ממשלה עם ארגון טרור".

שעות ספורות לאחר שהקבינט המדיני-ביטחוני החליט שלא לנהל מו"מ עם הממשלה החדשה שהוקמה ברשות הפלסטינית, הודיעה דוברת משרד החוץ האמריקני, ג'ן סאקי, כי ארה"ב תעבוד עם הממשלה החדשה.

"אבו מאזן יצר ממשלת טכנוקרטים זמנית שאינה כוללת שרים שקשורים לחמאס. בהמשך נשפוט את הממשלה הזאת על סמך מעשיה", אמרה דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי. "על סמך הידוע לנו עכשיו, בכוונתנו לשתף פעולה עם הממשלה הזאת, אבל נשים לב כדי לוודא שהיא עומדת בעקרונות שלהם התחייב אבו מאזן היום שוב". מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, שוחח בטלפון עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו ועדכן אותו על ההחלטה של וושינגטון בעקבות השבעת הממשלה החדשה ברמאללה.

החלטות מתונות בקבינט

קודם לכן קיבל הקבינט המדיני-ביטחוני החלטות מתונות יחסית, בתגובה להשבעת הממשלה החדשה ברמאללה. הקבינט החליט פה אחד כי ישראל תראה בממשלה הפלסטינית כנושאת באחריות על כל הפעולות הפוגעות בביטחונה – גם אם מקורן של פעולות אלה בעזה, ולא רק ביהודה ושומרון.

עוד החליט הקבינט להמשיך ולפעול בהתאם להחלטתו הקודמת שלא לנהל משא ומתן עם ממשלה פלסטינית שנשענת על החמאס. הקבינט החליט עוד לפעול – גם בזירה הבינלאומית – נגד שיתוף אירגוני טרור בבחירות; להסמיך את ראש הממשלה להטיל סנקציות נוספות על הרשות הפלסטינית ולהקים צוות שיבחן דרכי פעולה מול המציאות שנוצרה, ולקראת מצבים מדיניים וביטחוניים שיווצרו בעתיד.

"אבו מאזן אמר היום כן לטרור ולא לשלום", אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בישיבת הקבינט. "זהו המשך ישיר למדיניות סרבנות השלום של אבו מאזן; בעוד שישראל ביצעה צעדים אמיצים וכואבים למען התהליך המדיני וממשיכה להיות מחויבת לשלום, אבו מאזן סירב להאריך את המו"מ, דחה את מסמך המסגרת האמריקני, ממשיך להסית נגד ישראל, הצטרף חד צדדית לאמנות האו"ם ועתה גם כרת ברית עם ארגון הטרור חמאס.

"אבו מאזן כרת ברית עם ארגון החמאס, שאחראי לרצח יותר מאלף ישראלים חפים מפשע, ולירי של אלפי טילים לערי ישראל", המשיך ואמר נתניהו. "אבן מאזן כרת ברית עם חמאס  – ארגון המוכרז כארגון טרור בארה"ב, באירופה, במצרים וברחבי העולם דוחה לחלוטין את תנאי הקהילה הבינ"ל – ובהתאם לזה הקהילה הבינלאומית צריכה להתייחס אליו. גם בימים האחרונים מנהיגי ארגון הטרור חמאס חוזרים ומדגישים את מחויבותם לדרך הטרור ולחיסולה של מדינת ישראל.

"ההסכם עם חמאס מטיל על אבו מאזן אחריות ישירה לטרור היוצא מעזה", אמר ראש הממשלה. "מדינת ישראל לא תנהל משא ומתן מדיני עם ממשלה פלסטינית שנשענת על חמאס, ארגון טרור הקורא להשמדת ישראל".

ליברמן: העולם הערבי המתון - תחילה (צילום: אביב לוסקי, אגודת הסטודנטים במרכז הבינתחומי הרצליה)
ליברמן: העולם הערבי המתון - תחילה (צילום: אביב לוסקי, אגודת הסטודנטים במרכז הבינתחומי הרצליה)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קשר הבוקר בין פעולת הטרור האנטישמית בבריסל לבין תגובת אירופה על הקמת ממשלת הפיוס הפלסטינית .

נתניהו התייצב הבוקר בפני ועדת החוץ והביטחון להופעה ראשונה מאז בחירתו של ח"כ זאב אלקין (הליכוד) ליו"ר הוועדה. "הטרור האיסלאמי מרים את ראשו באירופה והביטוי האחרון של זה היה בפיגוע בבריסל", אמר נתניהו. "תמוה בעיני שממשלות אירופה שמגנות את הרצח הזה – באותה מידה מדברות בעמימות ואפילו בידידות על ממשלת אחדות עם חמאס,  שהוא ארגון טרור שמבצע פשעים כאלה ומהלל פשעים כאלה.

"אני חושב שהמדיניות צריכה להיות נגד הטרור, נגד שותפות של גורמי טרור בתהליך המדיני, משום שהדבר הזה איננו מחזק את השלום, הוא מחזק את הטרור", הוסיף נתניהו.

"להמנע מהצהרות ולהיות תכליתיים"

שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר בהרצאה באירוע של אגודת הסטודנטים של המרכז הבינתחומי בהרצליה, כי אחרי 21 שנה, מאז שנחתמו הסכמי אוסלו, מדינת ישראל צריכה לאמץ אסטרטגיה חדשה שבמרכזה הסדר עם העולם הערבי המתון והסדר עם הפלסטינים כחלק מאותו מסלול, שבתוכו גם יחסים דיפלומטיים מלאים וגם יחסי מסחר וחופש תנועה בין אותן מדינות למדינת ישראל.

השר ליברמן אמר כי העולם הערבי המתון מתמודד עם אותם אתגרים שאיתם מתמודדת גם מדינת ישראל, כגון האיום האיראני, הארגונים האיסלאמיים הקיצוניים על כל גוונייהם, מהאחים המוסלמים על אל קעידה, התרחבות הסכסוך בתוך סוריה למדינות השכנות ואיומים נוספים. השר ליברמן הוסיף כי יש לכונן קשרי מסחר עם אותן מדינות ערביות מתונות במזרח התיכון וכי העולם הערבי צריך להתגבר על מחסום פסיכולוגי ולהפנים שזהו אינטרס שלהם, לקיים יחסים גלויים עם ישראל.

שר החוץ התייחס גם להבדלים בין ההסדר המוצע ליוזמה הסעודית ואמר שבמרכזה של ״היוזמה הסעודית״ עמדה זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים, דבר שמבחינתנו פסול מכל וכל וכי גם סדר הדברים צריך להיות שונה: קודם הסדר עם מדינות ערב המתונות ואז הסדר עם הפלסטינים שיהיה חלק ממנו.

בהתייחסו לממשלת האחדות הפלסטינית אמר השר ליברמן כי יש להימנע מהצהרות ולהיות תכליתיים בצעדים המעשיים.

"לצאת ממגננה להתקפה"

יו"ר מפלגת הבית היהודי, השר נפתלי בנט, שב וקרא – בתגובה להקמת ממשלת האחדות הפלסטינית – להחיל את הריבונות הישראלית על חלקים ביהודה ושומרון. ״עשרים שנה אחרי הסכם אוסלו ותשע שנים לאחר ההתנתקות, אג'נדת המדינה הפלסטינית התרסקה היום לתוך קיר המציאות", אמר בנט. "ממשלת הטרוריסטים בחליפות שהקימו הפתח והחמאס – אותו ארגון אשר באמנתו מופיעים המשפטים המזוויעים אשר קוראים ל'הרג היהודים המתחבאים מאחורי העצים והאבנים', היא ממשלה שאינה לגיטימית ולפיכך ממשלת ישראל החליטה פה אחד שלא להכיר בה ולא לקיים עימה מגע.

"אין ואקום מדיני", נאמר בהמשך הודעתו של בנט. "הגיע הזמן לצאת ממגננה למתקפה. לעשות מה שטוב לישראל. תוכנית הריבונות שהצענו היא הפתרון היחיד כיום לסרבנות הפלסטינית לשלום ולסרבנות של השמאל הישראלי לפיתרון. הזמן אינו פועל לטובתנו, כי כל יום שבו איננו יוזמים ופועלים מסכן את אזרחי ישראל ומשדר לעולם כי אין מחיר לטרור נגד יהודים".

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל קרא לחדש את תנופת הבנייה בהתנחלויות. "הקמת ממשלת הטרור הפלסטינית היא המשך ישיר להכשלת המו"מ על ידי הפלסטינים", אמר השר אריאל. "אבו מאזן חתם היום על הקמת ממשלת טרור יחד עם רוצחים שפלים, שרצחו עשרות ומאות ישראלים, והוכיח היום פעם נוספת שאינו מעוניין בשלום עם מדינת ישראל. אני מצפה שממשלת ישראל תיתן תגובה ציונית הולמת ותוציא מיידית לשיוווק ובניה את אלפי הדירות שהוקפאו עד כה״.

"מו"מ – לא בעתיד הנראה לעין"

במסגרת הצעת אי האמון בממשלה שהגישה מפלגת העבודה תחת הכותרת "ממשלה מובלת ונגררת שלא יוזמת פתרון מדיני ומתבטאת כנגד האינטרס של אזרחיה", התייחס ח"כ עמר בר לב (העבודה) להשבעת ממשלת האחדות הפלסטינית ולאיחוד בין הרשות הפלשתינית לחמאס ואמר: "נכון יש כאן סיכון אבל יש גם הזדמנות. שנים בימין אומרים שאסור להגיע להסכם עם אבו מאזן מכיוון שהוא לא מייצג את העזתים, ובמידה מסוימת יש בזה משהו. עכשיו כשהחמאס חלש ונשיא הרש"פ מנסה אולי להשתלט עליו ואולי לרסן אותו, אתם נבהלים. סוף סוף אולי תהיה כתובת אחת לפלשתינים אז למה להיבהל? במקרה הכי גרוע המצב יישאר כפי שהוא"

סגן השר אופיר אקוניס (הליכוד ביתנו), השיב בשם הממשלה ואמר: "המשא ומתן המדיני בין ישראל לבין הרש"פ לא יחודש בעתיד הנראה לעין. הוא לא יחודש משום שהפלסטינים בחרו בברית עם חמאס, ארגון טרור רצחני, במקום בקידום השלום עם ישראל. האם אתם מכירים אדם שהיה יושב לדבר עם מי שאומר שהוא רוצה לחסל אותו? עם מי שאומר לך בפנים שאין לך זכות קיום? אין מדינה בעולם שמכבדת את עצמה  ואת אזרחיה, שהייתה מסכימה לשאת ולתת מול ממשלה שבה חברים טרוריסטים. אבו מאזן בחר, איש לא הכריח אותו, לחבור לארגון טרור שאין לו כבוד לחיי אדם, שאחראי למעשי הרצח המתועבים ביותר. לא נשב עם חמאס, לא נדבר עם טרוריסטים"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן