Skip to content

כוחותינו פשטו הלילה: הרס מבנים בכפר חיזמא הסתיים בהצלחה

כוחות גדולים של שוטרים מתחנת בנימין בגיבוי מג"ב פשטו ביום ראשון בלילה במבצע קפדני על הכפר הפלסטיני, הרסו עשרות מבנים לא חוקיים ששימשו כמוסכים וחנויות והחרימו רכוש. למרות החשאיות, דלף מידע אל הפלסטינים ורבים מהם נעלמו מהשטח, לא לפני שרוקנו את חנויותיהם הממוקמות במבנים ארעיים. במישור אדומים נערך מרדף אחרי רכב גנוב. הגנב נעצר, לא […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הכפר הפלסטיני חיזמא, הסמוך לפסגת זאב בירושלים ומתגוררים בו כ-6,000 תושבים, מהווה מקור דאגה לא קטן למשטרת ש"י בכלל ולתחנת בנימין בפרט. הפלסטינים הבחינו בהזדמנות העסקית לעבוד ולסחור עם ישראלים בכלל ותושבי ירושלים וסביבתה בלבד והקימו בכפר במרוצת השנים מבנים ארעיים שהעניקו שירותי מכונאות, פחחות ומסחר. הכפר נמצא בתחום הרשות הפלסטינית, מחוז אל-קודס, ומשך אליו גם גורמים עבריינים. אלו ניצלו את בואם של הישראלים הרבים ובמקום התרבו מקרים של גניבות וגם ידויי אבנים לעבר רכבים.

הכניסה לכפר חיזמא עמוסה בעסקים לא חוקיים (צילום: וויקפדיה)
הכניסה לכפר חיזמא עמוסה בעסקים לא חוקיים (צילום: וויקפדיה)

מפקד תחנת בנימין, סנ"צ דודי חיון, החליט להרים את הכפפה. בעצה אחת עם סגל הפיקוד בתחנה הוחלט לבצע פשיטה על הכפר ולהרוס תשתיות ומבנים שצצו בכפר כפטריות אחרי הגשם. קצין המבצעים של התחנה, פקד משה חדד, ידע שהמשימה הזו לא פשוטה. ניסיון העבר לימד כי בכפר יש לא מעט גורמים עוינים וכמה מאות צעירים שעלולים להתנגד לפעולת מסוג זה שעלולה להפוך במהירות לתקרית אלימה ומכוערת.

"היינו מתוחים לפני המבצע, שמחנו שהסתיים ללא אלימות" קמב"צ בנימין, פקד משה חדד
"היינו מתוחים לפני המבצע, שמחנו שהסתיים ללא אלימות". קמב"צ בנימין, פקד משה חדד

"היינו מתוחים", סיפר חדד למגפון, "ולכן ריכזנו כוח רב. כזה שיטה את המשקל הסגולי לטובתנו". לדברי הקמב"צ, איש יס"מ לשעבר, הם פעלו כמכונה משומנת. הכוח שיצא אל הכפר כלל 170 שוטרים וחיילים. אמש, בשעות החשכה, נכנס הכוח אל הכפר ונפרס על צירי גישה ונקודות שליטה. אנשי עיריית ירושלים והמנהל האזרחי סיפקו את המידע ואיתרו עסקים שנבנו ללא אישור עסקי וללא היתרי בנייה מהמנהל.

"הלילה התקיים מבצע רחב היקף בפיקוד מפקד תחנת בנימין סנ"צ דודי חיון להריסת מבנים לא חוקיים שמשמשים לעסקים", דיווח ביום ב' רפ"ק דודי אסרף, דובר מחוז במשטרה. "בפעילות נהרסו חמישה עסקים על ידי המינהל. במקביל בוצעו תשעה איתורים בהם הסחורה הוחרמה והמבנים נאטמו ע"י עיריית ירושלים. בפעילות לקחו חלק לוחמי יס"מ, שוטרי תחנת בנימין, לוחמי מג"ב עוטף י-ם ו חיילים מחטמ"ר בנימין – סה"כ 150 שוטרים וחיילים בפיקוד מתח בנימין סנצ דודי חיון". 

אסרף הסביר: "חשוב לומר כי הפעילות באה לאור ריבוי אירועים בציר חיזמא שכללו אירועי פח"ע ואירועים פלילים כאשר העסקים נתנו לאותם עבריינים ומפגעים מטרות לפגיעה כאשר ישראלים עצרו באותם העסקים". עוד צוין כי "הפעילות עברה ללא אירועים חריגים".

"בבוקר, כשהמבצע הסתיים" סיפר חדד, "הייתה תחושת הקלה עצומה. בכל רגע נתון ידענו וזיהינו כ-400 בני נוער בכפר. חששנו מהסלמה. אבל העובדה שהגענו בכוח מוגבר הביאה לסיום שקט ללא תקלות ואירועי אלימות. היינו מאושרים שמבצע בסדר גודל כזה, הסתיים ללא אירועים חריגים".

מגיעים אל היעד (כל הצילומים מטה: דוברות מחוז ש"י)
מגיעים אל היעד (כל הצילומים למטה: דוברות מחוז ש"י)
המפגש בין כוחות המשטרה לבעלי העסקים , חלקם נמלט ולא אותר
המפגש בין כוחות המשטרה לבעלי העסקים. חלקם נמלט ולא אותר
הורסים מבנים
הורסים מבנים ארעיים
מבנה, רגע לפני הריסתו
מבנה, רגע לפני הריסתו
פורצים למבנים נעולים
פורצים למבנים נעולים
והורסים אחרי הפרצה והחרמת התכולה
והורסים אחרי הפרצה והחרמת התכולה

"מישהו הישטנקר"

לדברי חדד, כוח המשטרה לא פגע בעסקים חוקיים בכפר והתמקד בבלתי חוקיים בלבד. "פגשנו בלילה חלק מבעלי העסקים שהרסנו, ולאלו נתנו להוציא את תכולת העסק לפני שנהרס. אבל לא מעט מהם לא היו בנמצא הם נעלמו מהשטח". בחלק מהעסקים שנהרסו, כ-14 במספר, הגיעו הבעלים מראש ורוקנו את תכולת המקום. אנשי המשטרה הגיעו למבנה ריק.

– רפ"ק חדד, אם הם נעלמו מהשטח ואם הספיקו להגיע מראש ולרוקן את העסק, היה להם מידע מוקדם על הכוונה לבצע את הפשיטה הלילה.

חדד: "נכון, אני יכול לומר לך שהמבצע כולו היה ממודר ודבר קיומו נשמר בחשאיות. אבל כן, מישהו העביר מידע ואת זה אנחנו נצטרך לחקור ולבדוק".

– הכפר הזה ידוע בפעילות פח"ע או בעיקר עבריינות פלילית?

חדד: "בעיקר פלילית. הם לא  מעוניינים בפעילות טרור כי זה יבריח לקוחות. מאות נהגים ישראלים, במיוחד מירושלים, מגיעים לכפר לתקן את רכביהם בזול. דבר שמהווה עבירה בפני עצמה".

– המטרה הייתה ענישה?

חדד: "לא. זו הייתה פעולה שבאה להבהיר שהבלגן הבלתי חוקי הזה נגמר. שאנו נעשה ועושים כאן סדר. המסר הועבר והוא שאנו לא מתכוונים לוותר. שאנו נגיע גם פעם נוספת ונהרוס כל עסק כזה או אחר שנבנה ללא היתר או ללא רישיון עסקי או שניהם כאחד". אבל גם הקמב"צ יודע שכבר מחר יקימו בעלי העסקים מבני פח חדשים. הרווחים גדולים והם לא יוותרו. "נכון", הוא נאנח, "הם יקימו מייד פחונים חדשים. אבל אני שמח שיש לנו מפקד תחנה נחוש שהחליט לעשות מעשה ולשים סוף פסוק לפשיעה כאן. ולכן אנו נפשוט שוב ולא נוותר". שוטרי בנימין החרימו רכוש שחלקו נמסר לעיריית ירושלים ומיעוטו לידי אנשי המנהל האזרחי. "החרמנו במיוחד ציוד רציני, כמו ליפטים וציוד מוסכים שעלותו יקרה", סיפר חדד.

גנב רכב, נשך שוטר, נמלט ונעצר

מרדף אחרי רכב גנוב נגמר בנשיכת שוטר אגף התנועה במחוז ש"י ומעצר הגנב. ביום שני בערב דיווח מוקד איתורן למשטרת מחוז ש"י על רכב גנוב שנוסע בכביש 437, מאזור ענתות לכיוון מישור אדומים.  שוטרי את"ן של המחוז הבחינו ברכב וסימנו לו לעצור אך הנהג החשוד החל לנסוע בפראות וביקש להימלט. למרדף הצטרפו ניידות סיור ובילוש של משטרת מעלה אדומים. שוטרי הסיור הציבו מחסום בכביש 1 בכיוון מעלה אדומים וניידת הבילוש רדפה אחרי הרכב החשוד. 

כאשר הנהג החשוד הגיע לחסימה, הוא החל לנסוע בשוליים על מנת לעקוף את החסימה, אבל ציפתה לו הפתעה. שוטרי הסיור חסמו גם את הציר הזה. העבריין לא ויתר, הוא עצר את הרכב ונמלט ממנו רגלית. לאחר מרדף קצר השיגו אותו השוטרים ועצרו אותו . בזמן המעצר הוא נשך את אחד השוטרים בידיו. השוטר קיבל טיפול רפואי והנהג, תושב חברון בן 31, נעצר והובל אחר כבוד לחקירות בתחנת מעלה אדומים.

מבדיקת הרכב  הגנוב עלה כי הרכב נגנב אמש מקריית אונו ויוחזר בהמשך לבעליו המאושרים. העבריין המנוסה החליף את לוחיות הרישוי באחרות וסבר כי בכך יעבור בביטחה דרך המחסומים. הוא שכח כי האיתורן משדר בכל רגע את מיקומו על פני המפה.

הרכב הגנוב - לוחיות הרישוי הוחלפו (צילום: דוברות ש"י)
הרכב הגנוב - לוחיות הרישוי הוחלפו (צילום: דוברות ש"י)

 

1 Comment

  1. ניר
    3 ביוני 2014 @ 20:22

    למרות החשאיות, דלף מידע אל הפלסטינים ורבים מהם נעלמו מהשטח זה חמור ואם זה היה מבצע ללכידת מחבל המשטרה צריכה לבדוק עצמה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן