Skip to content

הוכרזה ריבית שלילית על פיקדונות בבנק המרכזי האירופי

נשיא הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, הודיע ביום חמישי שחלף על הורדת הריבית לרמה של 0.15% ועל הורדת הריבית על פיקדונות הנשמרים בבנק המרכזי האירופי לרמה שלילית של 0.1%. משמעות הצעד הזה היא, שהבנק המרכזי יגבה תשלום מלקוחות שיפקידו בו כסף לפיקדונות והמטרה היא לעודד צמיחה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי
נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי. צילום ויקיפדיה

נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי, הודיע ביום חמישי שחלף על הורדת הריבית לרמה של 0.15% ועל הורדת הריבית על פיקדונות הנשמרים בבנק המרכזי האירופי לרמה שלילית של 0.1%. משמעות הצעד הזה היא, שהבנק המרכזי יגבה תשלום מלקוחות שיפקידו בו כסף לפיקדונות.

הבנק האירופי המרכזי הודיע ביום חמישי שחלף על כמה צעדים המיועדים, לדבריו, לעודד את הכלכלה של האיחוד האירופי. בראש הצעדים הייתה ההחלטה להוריד את הריבית לשיעור נמוך מאוד של 0.15% וההכרזה על מדיניות של ריבית שלילית על פיקדונות הנשמרים בבנק המרכזי האירופי.

מן הראוי לציין, כי לאחר הורדת הריבית הדרמטית בגוש היורו, התנהל המסחר בשוק מטבע חוץ בארץ, ביום חמישי, ביציבות. שערו היציג של המטבע האמריקני נקבע על 3.47 שקלים ומקבילו האירופי ב-4.72 שקלים.

נשיא הבנק האירופי המרכזי, מריו דראגי, הודיע ביום חמישי שחלף על הורדת הריבית לרמה של 0.15% ועל הורדת הריבית על פיקדונות הנשמרים בבנק המרכזי האירופי לרמה שלילית של 0.1%. משמעות הצעד הזה היא, שהבנק המרכזי יגבה תשלום מלקוחות שיפקידו בו כסף לפיקדונות קצרי טווח. זהו צעד היסטורי, כי מעולם לא התקבל צעד שכזה בבנק מרכזי גדול, אם כי ישנם מדינות כמו שבדיה ודנמרק שבהן ישנה ריבית שלילית על חסכונות.

הצעדים היו צפויים

צעדים דרמטיים אלה היו צפויים על ידי האנליסטים בגלל התחזקות האירו, שיעורי האינפלציה הנמוכים של 0.5% ועליית שיעורי האבטלה באירופה. לדברי הבנק המרכזי האירופי הריבית השלילית מיועדת לעודד את הוצאת כספי הציבור מהבנקים ולהשקיע אותם בצריכה, כדי לעודד את הכלכלה באיחוד האירופי.

"סוף סוף צעד משמעותי"

אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלים של תמיר פישמן אמר בתגובה להחלטה, כי "סוף כל סוף רואים צעד משמעותי כלל אירופי. אנו עדים לצעד משמעותי אמנם באיחור לא אלגנטי של הבנק המרכזי האירופי. חשיבות הצעד היא בעיקר ביצירת ביטחון ומנהיגות כלל אירופאית. מעין הצהרה האומרת, כי לא רק האמריקנים יכולים. בעוד ארה"ב נחלצה מקיפאון באמצעות צעדים דרסטיים של הבנק המרכזי, אירופה אומנם נחלצה מסיכון פיננסי, אך עדיין לא עברה לשלב צמיחה ראוי. אין ספק שזה משמעותי בכיוון הנכון. אפשר עכשיו גם להעריך כי יקל על בנק ישראל להוריד גם כאן את הריבית בחודש הבא".

"מגיע מאוחר מדי"

כלכלני A TRADE אמרו בהתייחסות למהלך של הבנק המרכזי האירופי, כי "המהלך הנ"ל הוא אמנם מהלך היסטורי אך מגיע מאוחר מדי ולכן יכול להיות שלא יהיה אפקטיבי בצורה מספקת. הכלכלות של מרבית מדינות אירופה מציגות חולשה מתמשכת וחלק גדול מכך הינו תוצאה ישירה של מדיניות העבר של דראגי. התיקון שהוא מבצע כעת נכון מבחינת האירופאים, השאלה המרכזית הינה האם המהלך יתרום לשיפור הפרמטרים הכלכליים באירופה. השבועות האחרונים אופיינו בשערי מטבע יציבים בעולם ולהערכתנו המהלך הנוכחי של דראגי יכניס את שוק המטבעות לטלטלה".

גם לדבריהם, "אין ספק שמהלך היסטורי כזה באירופה יקל על בנק ישראל לקבל את ההחלטה להמשיך בצעדים של הורדת ריבית, דבר שיעודד את הצמיחה בישראל וישפיע על שער החליפין שהפך להיות בעיה כואבת לייצוא הישראלי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן