Skip to content

סופית: הבחירות לנשיאות יתקיימו במועדן, ביום שלישי

שרת המשפטים, ציפי לבני, מבטיחה: "אוביל חקיקה שתקבע כללים בבחירות לנשיאות - שקיפות ומימון בחירות. יוקם גוף אליו יוכלו אזרחים להעביר מידע אודות המתמודדים". יו"ר הכנסת: "בחשש כבד מצפונות העתיד, החלטתי להשאיר את תאריך הבחירות המקורי על כנו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סופית: הבחירות לנשיאות יתקיימו מחרתיים, במועדן. כך החליט יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לאחר התייעצות שערך עם היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון ועם גורמים נוספים.

יבדוק אפשרות לדחיית הבחירות. אדלשטיין (צילום: ציפי מנשה)

יבדוק אפשרות לדחיית הבחירות. אדלשטיין (צילום: ציפי מנשה)

אדלשטיין אמר לקראת הדיון, שביממה האחרונה הוא קיבל פניות רבות מחברי כנסת ומשפטנים שהשמיעו באוזניו עצות רבות ובהן הצעות לדחות את בחירות.

"האווירה הקשה שממשיכה ואופפת את המרוץ לנשיאות, מעוררת חוסר שביעות רצון מהתהליך ומטילה צל כבד על המתמודדים ועל הכנסת", אמר יו"ר הכנסת אדלשטיין. "האזרח מס' 1 צריך להיות מס' 1 בניקיון כפיו, באמינותו ובמוסריותו ולהגיע לתפקיד נשיא המדינה בדרך הישרה והנקייה ביותר. עלינו מוטלת חובה לעשות הכול שכך אכן יהיה. לצערי הרב, לא ניתן להתכחש לכך שבאווירה הקיימת הבחירות שתתקיימנה לנשיאות תהיינה נטולות כל מימד של חגיגיות ומכובדות – כפי שהן אמורות להיות.  אך עם זאת, בחשש כבד מצפונות העתיד, החלטתי להשאיר את תאריך הבחירות המקורי על כנו".

בתוך כך, שרת המשפטים, ציפי לבני, מבטיחה: "אוביל חקיקה שתקבע כללים בבחירות לנשיאות – שקיפות ומימון בחירות. יוקם גוף אליו יוכלו אזרחים להעביר מידע אודות המתמודדים".

תוביל שינויי חקיקה בבחירות לנשיאות. לבני (צילום: דן בר דוב)
תוביל שינויי חקיקה בבחירות לנשיאות. לבני (צילום: דן בר דוב)

לבני הופיעה היום בכנס המרכז לאתיקה שהתקיים במשכנות שאננים בירושלים והתייחסה למירוץ לנשיאות המתרחש בימים אלה: ״מה שקורה במרוץ לנשיאות אינו מוסיף כבוד לכנסת ולמוסד הנשיאות", אמרה. "יש מסקנות שצריך לקבל עכשיו לגבי הליך הבחירה והשקיפות של המועמדים: נשיא מדינת ישראל הוא סמל למדינת ישראל, הן בתוך והמדינה ומחוצה לה, ולכן נדרשת ממנו מידה מוגברת של ניקיון כפיים. מידה זו צריכה להיות מוגברת אף יותר מאלה הבוחרים בו אם יש אפשרות כזאת, וזאת בהנחה שהגוף הבוחר נשאר בכנסת – ובעניין הזה יש לי גם הרהורים.

"אני מתכוונת להוביל חקיקה שתקבע כללים ברורים לגבי הנשיאות – לגבי מימון הבחירות, אמצעים, מגבלות למימון, מגבלות לגיוס תרומות, ומעל הכל צריך שקיפות. הגוף הבוחר צריך לדעת את כל המידע בבואו לבחור את המועמד הראוי. גם הציבור הכללי צריך לקבל את המידע החיוני על המועמדים למוסד הנשיאות ממש כפי שאנו בוחרים כל תפקיד ציבורי אחר ונוהגים לבחון את המועמדים על ידי ועדה שכל ייעודה בחינת התאמתו של המועמד לתפקיד. כך גם צריך להיות במוסד המכובד ביותר במדינה. כמו כן, אזום הקמתו של גוף רלוונטי מיוחד על מנת שהציבור יוכל להעביר אליו מידע שיש ברשותו על מועמדים".

בין הפונים ליו"ר הכנסת, בהצעה לדחיית מועד הבחירות לסוף החודש, לפני החלטת יו"ר הכנסת להשאיר את מועד הבחירות על כנו, היה גם ישראל חסון (קדימה). חסון נימק זאת באמרו: "ריח רע עולה מן ההתרחשויות האחרונות סביב הבחירות ויש צורך לתת לכנסת ולציבור לבחון את אופן ההתנהלות". ח"כ חסון אמר עוד כי יש לתת למתמודדים שנותרו את השהות הדרושה להתארגן לבחירה מחדש.

אולם להצעה לדחות את מועד הבחירות קמה התנגדות רחבה. שר הפנים, גדעון סער, שוחח עם יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין ואמר לו כי אין כל עילה לדחות את מועד הבחירות לנשיאות. "כל ניסיון לדחיית הבחירות יעצים את הפגיעה בכנסת, במוסד הנשיאות ובדמוקרטיה הישראלית".

גם השר ישראל כץ התנגד: "הבחירות לנשיאות מזכירות קרבות בוץ וחבל, כי מדובר בתפקיד סמלי אבל חשוב", כתב בעמוד הפייסבוק שלו. "למרות נסיבות פרישתו המצערות של פואד בן אליעזר אסור לדחות את הבחירות. יש לאפשר לנשיא חדש להתחיל מיד בתפקידו. אני תומך ברובי ריבלין, לדעתי הוא יכול להיות נשיא מצוין גם ממלכתי וגם מחובר לעם".

השר אורי אריאל: "הודעת ח״כ פואד בן אליעזר על פרישתו היא מצערת ואני תקווה שחפותו תוכח במהרה. עם זאת אני קורא ליו״ר הכנסת לא לאפשר להמשיך את מחול החרבות סביב המרוץ לנשיאות ולא לדחות את הבחירות לנשיאות מהמועד שנקבע״.

גם שר האוצר, יאיר לפיד הודיע כי מפלגתו תתנגד לכל יוזמה לדחיית הבחירות לנשיאות.

[related-posts]

1 Comment

  1. אייל א
    8 ביוני 2014 @ 17:19

    ציפי לבני ששיקרה לבוחריה 4 פעמים ברצף בבחירות האחרונות היא האחרונה שיכולה לדבר על אמינות שקיפות והתנהלות תקינה. היא גרועה מפואד בכל פרמטר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן