Skip to content

"הבער בליבנו את אש התקווה כדי שלבסוף השלום ינצח"

כך אמר האפיפיור פרנציסקוס, בטקס התפילה המשותף עם נשיא המדינה, שמעון פרס ועם יו"ר רשות הפלסטינית, אבו מאזן. הנשיא פרס אמר: "השלום לא בא בקלות – הוא דורש פשרות. חוויתי מלחמות וטעמתי שלום. לעולם לא אפסיק לפעול למען השלום – לטובת הדורות הבאים". אבו מאזן אמר: "הפיוס והשלום הם מטרותינו - זה מה שציווה עלינו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה שמעון פרס, האפיפיור פרנציסקוס ויו"ר הרש"פ אבו מאזן יצאו הערב בקריאה מיוחדת לשלום בטקס חגיגי בגינת הוותיקן. בטקס השתתפו גם משלחות של רבנים, אנשי דת נוצרים ואימאמים בכירים.

פגישה נרגשת. שמעון פרס והאפיפיור פרנציסקוס בחסות משמר החיילים השווייצריים (צילום: חיים צח/לע"מ)
פגישה נרגשת. שמעון פרס והאפיפיור פרנציסקוס בחסות משמר החיילים השווייצריים (צילום: חיים צח/לע"מ)

לאחר קבלת הפנים שנערכה בגינת הוותיקן, אמירת קטעי תפילת הבריאה ותפילת המחילה קיימו השלושה אמירת פסוקי שלום מן התנ"ך, מן הברית החדשה ומן הקוראן.

נשיא המדינה נשא דברים והדגיש את מחויבותה של ישראל לשלום ואת ערכי השלום המושתתים ביסוד הדת היהודית: "באתי מירושלים, העיר שהינה ליבה הפועם של העם היהודי, ויקרה למאמיני שלוש הדתות המונותיאיסטיות", אמר. "בשפה העברית, שפתינו העתיקה, המילה ירושלים והמילה שלום יונקות משורש אחד. ואכן השלום הוא חזונה של ירושלים. במעמד מרגש זה, עתיר תקווה ומלא אמונה- נישא כולנו, יחד איתך, הוד קדושתך, קריאה לשלום בין הדתות, בין העמים, בין העדות ובין איש לרעהו.

"שני העמים – הישראלים והפלסטינים – כואבים את היעדרו של שלום", אמר פרס. "דמעותיהן של אימהות על בניהן עדיין קורע לב. אנו חייבים לשים קץ לכאב, לאלימות ולסכסוך.  כולנו זקוקים לשלום. שלום בין שווים. ספר הספרים מצווה עלינו את דרך השלום. דורש מאיתנו לעמול למען השגתו. כי באין שלום – אין אנו אנשים שלמים. באין שלום – טרם הגשמנו את יעודנו. השלום אינו בא מאליו. עלינו לעמול בכל מאודנו כדי להשיגו. ולהשיגו בהקדם.  גם אם הדבר כרוך בוויתורים ובפשרות.

התפילה המשותפת בגני הוותיקן (צילום: חיים צח/לע"מ)
התפילה המשותפת בגני הוותיקן (צילום: חיים צח/לע"מ)

"הפלסטינים הם שכנינו", אמר הנשיא. "אנו מתפללים שלא ירחק היום בו נחיה בכבוד הדדי ובשכנות טובה. מי ייתן ושלום אמת  יהא נחלת הכול ויעניק תקווה ושגשוג לאזור כולו. הייתי צעיר והפכתי מבוגר חוויתי מלחמות, טעמתי שלום. לעולם לא אשכח את המשפחות השכולות ההורים והילדים אשר שילמו את מחיר המלחמות. לעולם לא אפסיק לפעול למען השלום, לטובת הדורות הבאים. הבא נשלח ידיים ונגרום לכך לקרות".

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הדגיש בדבריו כי עמו מחויב לשלום ופנה בתפילה לשמיים לביטחון ויציבות במדינה פלסטינית ריבונית. ״נתפלל כולנו לאלוהים – שמוסלמים נוצרים ויהודים יחיו יחד בשלום ביציבות וביטחון", אמר אבו מאזן. "הפיוס והשלום הם מטרותינו זה מה שציווה עלינו אלוהים ואנו מחויבים לשלום".

יו"ר הרש"פ פנה בתפילה לאל ואמר :"תעזור לנו אלוקים לעשות שלום, אם נעשה שלום בירושלים יהיה שלום בכל העולם כך אמר יוחנן פאולוס השני. נבקש כולנו במעמד זה להביא שלום על הארץ שלנו, שלום ויציבות לשלוש הדתות לנצרות יהדות ואיסלאם". עוד הוסיף בתפילתו: "תקל על עמינו ועל בעיותינו  ותעשה שלום הוגן ושווה, שגשוג ודו קיום, לנו ולעמינו אנא אלוהים עשה את עתיד עמנו לרווחה שגשוג. תן לאזור כולו לעמים בו ולאנשיו בטחון ויציבות. אנו מבקשים ממך שתעשה את פלסטין וירושלים במיוחד מקום לפתיחה לכל העמים והמאמינים של שלוש הדתות.  מקום קדוש של תפילה. אנא אלוהים תענה לתפילתנו לשלום".

האפיפיור פרנציסקוס הודה לנשיא פרס וליו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן על נוכחותם ונשא דברים על חשיבות השלום: "אני מודה לכם ממעמקי ליבי על שקיבלתם את הזמנתי לבוא לכאן ולהתחנן יחדיו לאלוהים למתנת השלום. כולי תקווה שפגישה זו היא תחילתה של דרך חדשה בחיפוש אחר מה שמאחד, על מנת להתגבר על מה שמפריד.

"ילדים עייפים ומותשים מעימותים וכמהים להגיע אל שחר השלום". האפיפיור פרנציסקוס ושני הנשיאים (צילום: חיים צח/לע"מ)
"ילדים עייפים ומותשים מעימותים וכמהים להגיע אל שחר השלום". האפיפיור פרנציסקוס ושני הנשיאים (צילום: חיים צח/לע"מ)

"נוכחותכם, רבותיי הנשיאים, היא אות גדול לאחווה, שאותה משיגים ילדיו של אברהם, וביטוי ממשי לאמון באלוהים", אמר האפיפיור. "פגישתנו למען בקשת השלום בארץ הקודש, במזרח התיכון ובעולם כולו, מלווה בתפילותיהם של אנשים כה רבים, מתרבויות, מולדות, לשונות ודתות שונות, אנשים שהתפללו בעבור פגישה זו ועתה מאוחדים עמנו באותה הבקשה. זוהי פגישה העונה על רצונם של כל העורגים לשלום וחולמים על עולם בו גברים ונשים יוכלו לחיות כאחים ולא כיריבים ואויבים. רבותיי הנשיאים, העולם הוא ירושה שקיבלנו מאבותינו, אך בה בעת הוא הלוואה מילדנו: ילדים שעייפים ומותשים מעימותים וכמהים להגיע אל שחר השלום.

"רבים מדי מאותם ילדים נהיו לקורבנות חפים מפשע במלחמה ובאלימות, פרחים שנקטפו בשיא פריחתם", אמר האפיפיור. "כדי לעשות שלום דרוש אומץ רב הרבה יותר מזה הדרוש לעשיית מלחמה. דרוש אומץ לומר כן למפגש ולא לעימות; כן לדיאלוג ולא לאלימות; כן למשא ומתן ולא לעויינות; כן לכיבוד ההסכמים ולא לפרובוקציות; כן לכנות ולא לצביעות. לכל אלה דרושים אומץ לב ותעצומות נפש רבות.   אנחנו כאן, מכיוון שאנחנו יודעים ומאמינים שאנו זקוקים לעזרתו של האלוהים. בקריאה לשבור את מעגל השנאה והאלימות, לשבור אותה במילה אחת: 'אח'. אך כדי לומר מילה זו, עלינו להרים את עינינו למרומים, להכיר אחד בשני כבנים לאב אחד.  לו, ברוחו של ישוע המשיח, אני קורא, ומבקש את תפילתה של מרים הבתולה, בת ארץ הקודש ואמנו".

האפיפיור המשיך ופצח בתפילה ל'אלוהי השלום". "ה' אלוהי השלום, שמע תפילתנו! זמנים רבים של עויינות ואפלה; שפיכות דמים כה רבה; חיים כה רבים אשר התנפצו; תקוות כה רבות אשר נקברו …" האפיפיור סיים את תפילתו בתקווה שלבסוף השלום ינצח. "מי ייתן והמילה המובילה אותנו למפגש זה בזה תהיה 'אח' ואורח חיינו יהיה: שלום (בעברית), פאצ'ה (שלום באיטלקית), סאלאם (בערבית)! אמן". לאחר מכן, נטעו השלושה עץ זית המסמל את השלום בגינת הוותיקן ופנו לפגישת עבודה משותפת.

אל הנשיא התלוותה משלחת בכירי דתות שונות בישראל, אשר נשאו גם הם את הקריאה המשותפת לשלום ובראשם חבר מועצת הרבנות הראשית בישראל הרב ד"ר רצון ערוסי,  חתן פרס ישראל הרב פרופ' דניאל שפרבר, אחראי על היחסים בין הדתות לרבנות הראשית לישראל הרב דוד רוזן, יו"ר ועד מאמיני הדת המוסלמית השייח' מוחמד כיוואן, מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית השייח מואפק טריף.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן