Skip to content

המשנה ליועמ"ש: חלוקת כספי קק"ל בשקיפות ובהחלטת הממשלה

לבקשת שר האוצר, עצר המשנה ליועץ, אבי ליכט, העברה של 2.5 מיליארד שקל מקק"ל למשרד השיכון. ליכט קובע כי העברת הכספים אינה מתנה ולא מעשה נאצל של קק"ל וכי "אין מקום שלצד תקציב המדינה תתנהל מעין קופה קטנה-גדולה, אליה ניתן לגשת בכל פעם שמתעורר ויכוח תקציבי". הוא מציע שתוקם ועדת שרים שתדון בתקציב ותעביר המלצות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, העביר הבוקר (שלישי) חוות דעת בנוגע לאופן בו יש לטפל ולחלק את הסך בן 2.5 מיליארד שקלים, אותו ביקש שר השיכון והבינוי אורי אוריאל מקק"ל. ליכט מביע דאגה נוכח האפשרות שמשרד ממשלתי יקבל סכום אדיר שישנה את פעילותו מקצה אל קצה ומציע כי תוקם ועדת שרים שתדון באופן בו יש לחלק את הכסף בין משרדי הממשלה.  הוא קבע כי כל החלטה של הוועדה מחויבת בשקיפות מלאה ותובא להחלטת הממשלה. עוד נקבע כי כל הקצאת כספים צריכה להיעשות בתיאום עם האוצר ותקציב המדינה.

המשנה ליועץ מזרז את הממשלה לפעול ליישום עקרונות מכתבו וכותב: "נכון יהיה כי בתקציב 2015 יובאו בחשבון ההחלטות על הקצאת התקציב, שתעביר קק"ל בשנת 2014 ובשנת 2015. כיוון שדיוני התקציב עומדים בפתח – יש למהר ולקבל החלטות גם לעניין הקצאת התקציב בו עוסק מכתב זה".

לא יתכן שתהיה קופה קטנה - גדולה לצד תקציב הממשלה. אבי ליכט (צילום יח"צ)
לא יתכן שתהיה קופה קטנה - גדולה לצד תקציב הממשלה. אבי ליכט (צילום יח"צ)

חוות דעתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה באה בעקבות עימות שפרץ בין משרדי השיכון והאוצר לאחר שבחודש שעבר הודיע עוזרו של שר השיכון למנכ"לי המשרדים השונים כי קק"ל מתכננת להעביר לידי משרדו סך של 2.5 מיליארד שקלים. את הסך, הסביר עוזר השר, מייעד משרדו לצרכי מימון פרויקטים לאומיים.

עוזר השר ביקש ממנכ"לי המשרדים להעביר לידיו מידע על פרויקטים שונים המצויים בתחום אחריותם כדי שיוכל לקבוע, במשותף עם קק"ל, את סדרי העדיפויות לחלוקת הכספים.

באוצר זעמו על המהלך ובעקבות פנייה של שר האוצר יאיר לפיד ליועץ המשפטי לממשלה, הקפיא המשנה ליועץ, אבי ליכט, את המהלך. שר השיכון אריאל הגיב להמלצה ומסר כי "התקציב הנוסף יאפשר מימון פרויקטים לאומיים חשובים לצד הסרת חסמים מרכזיים בדיור ואני מצפה שהפעלתו של התקציב תצא לדרך בהקדם האפשרי".

הייעוד - "פרויקטים לאומיים". אורי אריאל (צילום: דן בר דוב)
הייעוד - "פרויקטים לאומיים". אורי אריאל (צילום: דן בר דוב)

במכתבו מותח ליכט ביקורת נוקבת על המהלך ועל קק"ל וכותב: "קק"ל נהנית מעליית מחירי הקרקע המגדילה את הכנסותיה. היא אף נהנית מהשבחת הקרקע בעקבות השקעות של המדינה. למרות זאת היא פטורה מתשלום מסים על עליית הערך ואינה שותפה שווה של המדינה בעלויות הכרוכות בהקמת תשתיות שגורמות לעליית ערך הקרקע. לכן", קובע המשנה ליועמ"ש, "קק"ל אינה עושה מעשה נאצל בחלוקת רווחי הקרקע חזרה לציבור. חובתה לעשות כן להגשמת תכליותיה". 

"אין מקום לכך שלצד תקציב המדינה תתנהל מעין קופה קטנה-גדולה אליה ניתן לגשת בכל פעם שמתעורר ויכוח תקציבי או כאשר מבוקש לקדם פרויקטים שהממשלה במליאתה לא ראתה לנכון להקצות להם תקציב במסגרת קביעת סדרי העדיפות שלה", קובע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, "לכן, חלוקת כספי קק"ל ראוי שתיעשה בתיאום עם תקציב המדינה ותחת המנגנונים הקבועים בו".  

ליכט מזהיר כי "אין להעניק כל תמורה או הבטחה לתמורה לקק"ל ולנושאי המשרות בה" בתמורה להעברת הכספים. ועוד: "משרד האוצר, כמי שאחראי מכוח דין על גיבוש תקציב המדינה, חייב לקחת חלק מרכזי בגיבוש ההצעה לממשלה בדבר סדרי העדיפויות". לגבי הפרויקטים אליהם יוזרם הכסף כותב ליכט: "ההחלטה על הפרויקטים תקבע במשותף עם קק"ל, בהתאם לסדרי העדיפויות של הממשלה".


error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן