Skip to content

כבישים ללא הפרדה בין נתיבים קטלניים פי שלושה

5,282 בני אדם נפגעו בשנת 2013 בדרכים החד מסלוליות בערים, כך על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2013 נהרגו בערים 34 בני אדם בכבישים אלו ועוד 441 נפצעו באורח קשה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על פי דוח מיוחד שהוציאה לאחרונה עמותת אור ירוק, נמצא כי כבישים שבהם מסלול אחד לכל כיוון ללא גדר הפרדה, הם קטלניים פי שלושה לעומת כבישים בהם ישנם שני נתיבים לכל כיוון וגדר הפרדה.

בנוסף נמצא כי אחוז התאונות החמורות בכבישים בינעירוניים בעלי נתיב אחד לכל כיוון גבוה בכ- 60% לעומת הכבישים בעלי שני הנתיבים לכל כיוון. הממצאים הללו חמורים במיוחד לאור העובדה שקטעי הדרך החד-מסלוליים מהווים כ- 70% מאורך הכבישים הבינעירוניים.

כותבי הדוח ערכו גם מעקב על הדוח הקודם שיצא בנושא שתוצאותיו עגומות: רק שמונה קטעים מתוך 43 הקטעים שהומלצו על ידי עמותת אור ירוק לשדרוג – אכן שודרגו לדרך דו מסלולית. כמו כן נמצא, כי שמונה קטעים באורך כולל של 77 ק"מ נמצאו כקטעי תורפה גם בדוח הקודם וגם בדוח הנוכחי.

תאונת דרכים (צילום דני בר)

ההמלצות העיקריות בדוח הן לשדרג 24 קטעי כביש בינעירוני באורך כולל של 205 ק"מ לדרך דו מסלולית. יישום המלצה זו, אומרים באור ירוק, תוביל להצלת חייהם של 19 הרוגים בתאונות דרכים בשנה ולהפחתת 15 תאונות קשות ו- 50 תאונות קלות עם נפגעים מדי שנה.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בישראל מאות קילומטרים של כבישים אדומים, בהם מסלול אחד בלבד לכל כיוון ללא מפרדה קשיחה בין שני הנתיבים, כלומר, ללא אפשרות למנוע תאונות חזיתיות. על המדינה להקצות את המשאבים הדרושים בכדי לבנות גדרות הפרדה קשיחות בכבישים אלו ועל ידי כך להציל את חייהם של עשרות בני אדם מדי שנה".

התפלגות נפגעים בתאונות דרכים בכביש חד מסלולי בשנת 2013 עפ"י ערים:
• בתל אביב נפגעו 489 בני אדם, שניים נהרגו ו-53 נפצעו קשה.
• בירושלים נפגעו 372 בני אדם, שניים נהרגו ו-61 נפצעו קשה.
• בחיפה נפגעו 252 בני אדם, שלושה נהרגו ו-14 נפצעו קשה.
• בבאר שבע נפגעו 223 בני אדם, אדם אחד נהרג נהרגו ותשעה נפצעו קשה.
• בפתח תקוה נפגעו 189 בני אדם, שניים נפצעו קשה.

דרכים חד מסלוליות מאופיינות באי הפרדה בין הנתיבים, דבר שיוצר חיכוך בין כלי הרכב שבאים מכל צד. לכן, תאונות חזיתיות נפוצות יותר בדרכים אלו וכמו כן חומרת התאונה גבוהה יותר מדרך דו מסלולית.

על מנת לשפר את רמת הבטיחות בדרכים החד מסלוליות יש לשפר את תנאי הדרך. ניתן להסדיר שוליים רחבים, להתקין מעקות בטיחות בצדי הדרך והפתרון החשוב ביותר – הקמת מפרדה קשיחה בין הנתיבים, אשר תהיה סלחנית לטעות הנהג ותמנע תאונה חזיתית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן