Skip to content

חזון ארץ ישראל השלמה, של השר שי פירון

ימים ספורים לאחר שיו"ר מפלגתו, יאיר לפיד, איים כי הממשלה תופל, אם יסופח אפילו יישוב אחד בצעד חד צדדי - השמיע מספר 2 שלו, שר החינוך שי פירון, חזון הפוך לפיו "אסור לנו לצמצם את ארץ ישראל השלמה. אי אפשר להמשיך ולהסכים עם צימוקו וצמצומו של חזון גדול". את הדברים הללו אמר השר פירון בכנס […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אסור לנו לצמצם את ארץ ישראל השלמה. אי אפשר להמשיך ולהסכים עם צימוקו וצמצומו של חזון גדול". כך אומר לא אחר, מאשר מספר 2 ב"יש עתיד", שר החינוך שי פירון. השר פירון אמר את הדברים הללו בכנס השנתי של מחקרי יהודה ושומרון, שנערך היום באוניברסיטת אריאל – ימים ספורים לאחר שיו"ר מפלגתו, יאיר לפיד, איים כי הממשלה תופל, אם יסופח אפילו יישוב אחד בצעד חד צדדי.

פירון ולפיד - חזון ההיפרדות או חזון א"י השלמה? (צילום: דן בר דוב)
פירון ולפיד - חזון ההיפרדות או חזון א"י השלמה? (צילום: דן בר דוב)

"ארץ ישראל ללא חברון ושכם, ללא תל אביב ודגניה, ללא אופקים וקרית שמונה אינה שלמה", אמר השר פירון. "חלקים אלה, מעבר למטען היחודי שלהם, מהווים חלק מרכזי מהסיכוי לבניינו התרבותי והרוחני של העם. על ערכים אלה  עלינו לחנך את כל צעירי ישראל . לא רק מולדת שברית הדמים נכרתה בינה לבין תושביה עקב לידה אקראית בתחומה כי אם ארץ מולדת וייעוד. ארץ עם נשמה, חזון ומטען היסטורי שהוביל את הסבים והסבתות שלנו לחשוק בה, להתפלל אליה ורק אליה. זה מחייב אותנו לחנך, לטייל, לכבוש ולחקור את הארץ לאורכה ולרוחבה.

 "ישוב ארץ ישראל אינה רק חובה פרטית של כל אחד אלא היא חובה לאומית", המשיך ואמר השר פירון. "הרעיון העומד בבסיסה של ההנחה הוא הרצון להקים חברת מופת מוסרית, חברתית ורוחנית. מדינה לדוגמא. עד לה' באייר, מימות תלמידי הגר"א והבעל שם טוב היו שזכו לקיים את ההיבטים הפרטיים השייכים למצוות ישוב  ארץ ישראל. החל  מה' באייר החל להתממש הרעיון הציבורי שבחזון המדינה היהודית".

השר פירון המשיך ואמר: "את המשא ומתן המדיני ננהל  בשולחן המשא ומתן, לא באריאל ולא בהרצליה. ברור לכולם שמי שמבקש להוביל לשלום, כזה שאני מאמין שיש להאמין בו, לעשות הכול למימושו והגשמתו גם אם הוא רחוק וכרגע בלתי נראה, יצטרך לחזק את גושי ההתיישבות, ולראות בהם מקור של עוצמה, פיתוח ושגשוג. אינני מכיר שלום שאין בו וויתורים הדדיים.  זהו אינטרס יהודי. לא רק תוצאה של לחץ בינלאומי ולא  רק אילוץ כלכלי או אחר. שלום הוא חלום וחזון ויעוד. לכשיבוא, לכשיבשילו התנאים, נצטרך לדון וללבן את הסוגיה והשלכותיה עד תום. אבל עד אז, אסור לנו לצמצם את ארץ ישראל השלמה, אי אפשר להמשיך ולהסכים עם צימוקו וצמצומו של חזון גדול", אמר השר פירון.

בהמשך אומר שר החינוך: "ארץ ישראל השלמה צריכה להביא את כל אלה לידי ביטוי.  באופן פרדוקסלי ארץ ישראל השלמה שלי, תחזק את הקשר שבין צעיריה לגבולותיה. לא עוד תרבות של 'או' 'או'. יש מי שמבקש להדגיש את הסתירות: או יהודית או ליברלית, או גבולות או דאגה לחברה. רק תרבות שלמה, זו שיש בה 'גם וגם', תוביל  לגיבוש עולם יהודי שורשי, תפיסה דמוקרטית המחויבות לערכים של מודרנה והתחדשות.

"ארץ ישראל אינה רעיון המצומצם. היא חזון גדול, חי ונושם. בידינו להרחיבו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן