Skip to content

5 ימים אחרי החטיפה: גוברים החששות לחיי החטופים

צה"ל פועל במלוא העוצמה בעיקר בחברון ובסביבתה. החיכוך הקשה עם הפלסטינים יוצר אווירה נפיצה. ארגון בצלם קורא לא לעבור על החוק ולשמור את זכויות האדם. תנועת נחלה מאשימה את הממשלה ברפיסות ותובעת החמרה בענישה. בנט: חברות בחמאס היא כרטיס כניסה לגיהינום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ככול שנוקפות השעות גובר החשש לחיי שלושת החטופים. גלי מעצרים, החסימות והסריקות לא הניבו את מידע הזהב שיאפשר הגעה אליהם. ככול שהזמן יחלוף, הטבעת תתהדק, השיבוש בחיי הפלסטינים בגדה יימשך וכוחות הביטחון יצטרכו להפנות כוחות לשמירת הסדר בגדה המערבית. החיכוך המסיבי, הכוחני והבלתי מתפשר עם האוכלוסייה הפלסטינית באווירה המאוד טעונה עלול לגרום לפיצוץ בזמן קצר. ניצנים לכך כבר אפשר לראות בידויי אבנים לעבר מכוניות ישראליות, ירי לעבר כוחות הביטחון מצד אחד, והפגנות מתנחלים מצד אחר.

כך נרגמה אמש (שני) באבנים מכונית בה נסעו אב ובתו, תינוקת בת שנה וחצי, סמוך לקרני שומרון, למכונית נגרם נזק והתינוקת נפגעה קל מאוד. הלילה (שלישי) נרגם אוטובוס של חברת "אפיקים" בידי פלסטינים סמוך לשעה 04:00 בבוקר. האוטובוס ניזוק קל ושוטרי סיור של מרחב שומרון שהוזעקו למקום, נאלצו להתגונן ממטח אבנים כבד ששוגר לעברם. השוטרים פתחו בנוהל מעצר חשוד שבסופו נעצר פלסטיני תושב חארס ליד היישוב סלפית בשומרון, לא לפני שהפלסטיני נורה באש חיה ברגלו, נעצר והועבר כשהוא במצב בינוני לטיפול בבית החולים בלינסון בפתח תקווה.

מנגד הפגינו אתמול בשעות אחר הצהריים כמאה מתנחלים בצומת גוש עציון. ההפגנה הסוערת הסתיימה במעצר שלושה מהם בחשד להפרת סדר. מוקדם יותר נוקבו צמיגי נגרר של סמיטריילר ( המשמש את צה"ל בהתנחלות יצהר. בניגוד לטענת דובר צה"ל כי הרכב משמש את הצבא ובאחריות קצין צה"ל, טען דובר היישוב, טובי עזרי, כי מדובר בנגרר אזרחי שצמיגיו נוקבו בידי אלמונים שאינם תושבי ההתנחלות, כמחאה על "כיבוש" הישיבה. "ככלל, מעשים טיפשיים אלו אינם מקובלים על תושבי יצהר ובפרט בימים בהם כוחות הביטחון מוסרים נפשם להצלת הנערים החטופים", לשון התגובה.

הרמטכ"ל בהערכת מצב (צילום: דובר צה"ל)
זוכר את תפקידו. הרמטכ"ל בהערכת מצב (צילום: דובר צה"ל)

בהקשר ללחץ על תושבי השטחים אמר אמש הרמטכ"ל בני גנץ במסיבת עיתונאים, כי "צה"ל, יחד עם כוחות הביטחון האחרים – השב"כ, משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, משמר הגבול וכל מי שנדרש לעניין הזה – זוכר את תפקידו, להגן על מדינת ישראל ולפעול בשם ממשלת ישראל בשביל להשיג את כל היעדים הנדרשים". עוד הוסיף: "אנו עושים זאת בכל זירה, ובכל מצב – בצפון, בדרום, ובמרכז; באוויר, בים ובכל מקום שהדבר הזה נדרש".

לחץ נוסף מפעילה ישראל באמצעות ענישה קולקטיבית על האסירים הביטחוניים. כך, החל משלשום אוסרת מערכת הביטחון על ביקורים של קרובי משפחה בבתי הכלא שבישראל, צעד המהווה ענישה קולקטיבית של כל האסירים הפלסטינים ובני משפחותיהם.

בצלם: לפעול בהתאם לחוק הבינלאומי

על הלחץ המופעל על ידי ישראל באווירה רווית אדי דלק אפשר ללמוד מתגובת ארגון בצלם, שמסר הבוקר: "החשש הכבד שכוחות הביטחון ינקטו צעדים נוספים שתכליתם לפגוע באוכלוסייה הפלסטינית ולהפעיל עליה לחץ – מתחזק על רקע ההצהרות של פוליטיקאים והתבטאויות של גורמים במערכת הביטחון על צעדים נוספים שראוי בעיניהם לנקוט. בצלם קורא לרשויות להימנע מנקיטה באמצעים המהווים הפרות של זכויות האדם ואשר סותרים את הוראות המשפט הבינלאומי, ולפעול למציאת החטופים רק במסגרת החוק".

"נחלה": לפעול לסגירת תשתיות ולהמשיך לנסוע בטרמפים

מנגד הגיבה תנועת "נחלה" המיליטנטית, שבין ראשיה נמצאת דניאלה וייס: "בידי ממשלת ישראל קיימת היכולת להביא לשחרורם של שלושת החטופים". וייס וחבריה מצעים לפעול ל"סגירת תשתיות מים וחשמל ומניעת דלק בחברון, עזה, רמאללה ושכם". לתפיסתם פעולה כזו "תעורר זעקה בקרב הערבים…". לגרסת נחלה צריך "להפעיל כל לחץ אפשרי כדי לשחרר את החטופים. מדיניותה הרופסת והמהססת של ממשלת ישראל משחקת לידיו של אויב אכזר. על הממשלה להבין כי המשך החיים הנורמליים של האוכלוסייה הערבית משדר סלחנות כלפי פעולת החטיפה ועידוד להמשך פעולות טרור". בעניין התנועה בשטחים דורשת נחלה "להפסיק מיידית תנועת רכבים של ערבים ביהודה ושומרון". לעומת זאת, קובעת דניאלה וייס כי "אין להפסיק בשום פנים ואופן את הנסיעה בטרמפים". 

כרטיס כניסה לגיהינום 

חמישה ימים חלפו מאז תחילת מבצע "שובו אחים", כשכוחות הביטחון וצה"ל דולקים אחרי מיקומם של גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח. יותר מ-200 פלסטינים נעצרו, מרביתם אנשי תנועת החמאס. 41 מתוכם נעצרו בין שני לשלישי. הבוקר מרכז צה"ל את כוחותיו בסריקות בשכם, המכונה בפי גורמי צבא "בירת הטרור" בגדה המערבית. הלילה פעלו כאלף חיילי חטיבת הנח"ל בצה"ל במחנה הפליטים בלאטה שבמחוז שכם ובכפר עוורתא המצוי 7 ק"מ דרומית לשכם וכ-2.5 ק"מ דרומית מערבית להתנחלות איתמר. הפלסטינים מצדם דיווחו על הרס במחנה הפליטים בלאטה, בו תועדו כארבעים בתים שתכולתם הושחתה הלילה. ארגון בצלם דיווח על מקרי השחתה גם בכפר חווארה.

הרסו את ביתו כליל (צילום" מען)
הרסו את ביתו כליל (צילום" מען)
מי ניקב את הצמיגים ביצהר? (צילום: דוברות יצהר)
מי ניקב את הצמיגים ביצהר? (צילום: דוברות יצהר)

עוד דווח כי בכפר תל מסרו תושבים כי שלשום בלילה, ב-16 ביוני, ערכו חיילים חיפושים בבתים וקיבצו כשלושים תושבים בגילאים 18-50 לבית ספר ביישוב, שם תוחקרו באחת הכיתות. אחד מהמעוכבים נלקח אזוק על ידי החיילים להתנחלות חוות גלעד ושוחרר רק לאחר כחמש שעות.

כמחצית מעצורי הלילה הם משכם – שבעיקר תושבי מחנה הפליטים בלאטה, שם גם נתפסו והוחרמו רובה סער מסוג M-16 וכמה אקדחים. שאר העצורים נעצרו בחברון ובבית לחם. בבית לחם נסגר ארגון הכפוף לחמאס והוחרמו כמה מחשבים. בשעות הלילה פעל צה"ל גם בג'נין וברמאללה.

גורם רשמי ברשות הפלסטינית דיווח הבוקר כי בולדוזרים של צה"ל הרסו הבוקר לחלוטין את ביתו של מוחמד חוסין פראג'אללה, אב למשפחה בת שש נפשות בחברון. מהמנהל האזרחי נמסר כי ביתו נבנה באורח פיראטי, ללא אישורים, ולכן נהרס. בהקשר למעשה אמר הבוקר שר הכלכלה נפתלי בנט (הבית היהודי) בראיון ל"קול ישראל", כי לכוחות הביטחון יש קצה חוט בחקירת החטיפה. "אנחנו הופכים כל אבן באיו"ש בכלל ובאזור חברון בפרט כדי להגיע לילדים שלנו ולשים יד על חוטפיהם ועל כל מי שהיה מעורב בחטיפה" אמר השר, "כל הזמן אנו מקלפים שכבות כדי להתקרב".

בהתייחסו ללחץ שמפעילה ישראל על הפלסטינים אמר בנט: "אחרי שמשחררים אלף מחבלים הם מבינים שזה משתלם. צריך לשנות כיוון ואז הם יבינו שחטיפת אותם ילדים עולה להם בכל יום ביותר ויותר כאב. החברות בחמאס תהפוך להיות כרטיס כניסה לגיהינום".

[related-posts]

1 Comment

  1. יהוידע
    18 ביוני 2014 @ 19:27

    במילון "מילוג" ההגדרה ל'מליטנט' הינה: לוחמני, תוקפני, קרבי.
    תמהני מדוע הגדרת את תנועת 'נחלה' ששמה לה למטרה לחדש את ההתיישבות הארץ ישראל בתור מליטנטית.
    ניסוח זה הוא שווה ערך ל'ארגון בצלם השמאלני והפרו -ערבי'. או שתהיה אובייקטיבי לגמרי או שתהיה סובייקטיבי לגמרי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן