Skip to content

מנכ"ל סימנס ישראל לשעבר נשלח למעצר בית

פרשת השוחד סימנס-חברת חשמל: חוקרי רשות ני"ע עצרו אתמול לחקירה את אורן אהרונסון בחשד לעבירות שוחד, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, הלבנת הון ושיבוש הליכי משפט. אהרונסון חתם בשנה שעברה עסקת עד מדינה והעיד נגד השופט לשעבר דן כהן. יחד עמו עוכבו לחקירה דניאל שלמה, חיים בר נר ואנטון מיטצ'ל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התפתחויות בפרשת השוחד של חברת סימנס וחברת חשמל. בית משפט השלום בתל אביב שיחרר הבוקר (חמישי) ממעצר את מנכ"ל חברת סימנס ישראל לשעבר, אורן אהרונסון, למעצר בית בערבות מזומן של 1.5 מיליון שקלים. אהרונסון נעצר אתמול בידי חוקרי רשות ניירות הערך בגין חשד לעבירות שוחד, קבלת דבר במרמה והפרת אמונים בתאגיד, הלבנת הון ושיבוש הליכי משפט.

אהרונסון, שהיה אמור לעמוד לדין באשמת מתן שוחד לשופט לשעבר דן כהן, חתם על הסכם עד מדינה עם הפרקליטות, לפיו יקבל חסינות מהעמדה לדין בתמורה להעדתו. אך לפי הרשות גילויים חדשים שהגיעו לידיה אינם כלולים בהסכם עד המדינה עליו חתמה המדיה איתו. יחד עם אהרונסון עוכבו אתמול שלושה חשודים נוספים: דניאל שלמה, הבעלים של חברת "אוקפילד", הנשוי לאחותו של אהרונסון; חיים בר נר ששימש עד לאחרונה כמנהל הפיתוח העסקי בחברת החשמל, ואנטון מיטצ'ל דלין המקורב לאהרונסון. השלושה נחקרו ושוחררו עוד אתמול בלילה למעצר בית.

אורן אהרונסון (יח"צ)
אורן אהרונסון (יח"צ)

סימנס העולמית הקצתה 1.4 מיליארד דולר לתשלומי שוחד בעולם

מחומרי החקירה של מחלקת חקירות-מודיעין-בקרת מסחר של הרשות לניירות ערך, שהגיעו לידי חדשות לב השומרון, עולה כי החקירה בתיק הזה "נוגעת לחשד באשר למעורבותם של עובדי ציבור בכירים בחברת החשמל וכן גורמים נוספים הקשורים אליהם, בביצוע עבירות של קבלת שוחד בהיקף של כ-16 מיליוני דולרים, אשר ניתן ע"י חברת סימנס והועבר על ידי אהרונסון, באמצעות דניאל ואחרים, תוך שימוש בחשבונות שונים אשר התנהלו בחו"ל".

על פי החשד, כך מציינת היחידה החוקרת, השוחד ניתן באמצעות אהרונסון ודניאל בקשר לפעילותה של חברת סימנס מול חברת החשמל בשנים 2005-2000 שהיא "התקופה הרלוונטית לחקירה". החוקרים מסבירים כי לנוכח ממצאי החקירה שהתנהלה נגד חברת סימנס בארה"ב, כספי השוחד האלה מהווים חלק מתשלומי השוחד ששילמה סימנס ברחבי העולם בהיקף של כ- 1.4 מיליארד דולר לטובת קידום עסקיה, כאשר מתוכם שילמה סימנס בישראל שוחד בסך של כ-20 מיליון דולר לטובת קידום ענייניה בפעילותה העסקית מול חברת החשמל.

פרשת השוחד נוגעת להטיית מכרז בו רכשה חברת החשמל טורבינות גז בסכום של יותר מ-540 מיליון יורו. דן כהן, שכיהן בעברו כשופט מחוזי מוערך, שימש בתקופה בה מדובר בדירקטוריון חברת החשמל והטה, כך לפי הטענות, את המכרז לטובת חברת סימנס העולמית. כהן נמלט מהארץ ב-2005 לאחר שנחקר ברשות ני"ע בחשד לביצוע העבירות והתמקם בפרו, שם יצר קשרי קרבה עם נשיא המדינה הדרום אמריקנית, שאין לה הסכם הסגרה עם ישראל. רק לאחר שהנשיא בפרו התחלף ובתום הליכים משפטיים סבוכים, הוא נעצר והוסגר לישראל.

לפני כשנה הגיעה פרקליטות מחוז תל אביב להסדר טיעון עם השופט לשעבר, לפיו הוא הודה בכתב אישום מתוקן שייחס לו עבירת שוחד, מרמה והפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט. על כהן נגזרו שש שנות מאסר מהן נוכתה תקופת מעצרו בארץ ובחו"ל.

ממשרד עורכי הדין ברון ושות', המייצג את חיים בר נר באמצעות עורכי הדין גלעד ברון וסיימון יניב, נמסר בתגובה "אין בסיס לחשדות המיוחסים לבר נר, ואין אלא להצר על הנזק ומפח הנפש שפרסום מסוג זה יוצר". עורכת הדין יעל גרוסמן, המייצגת את שלמה דניאל, הגיבה: "עוד בשנת 2005 נחתם הסכם עד מדינה, שבמסגרתו מסר שלמה דניאל את כל הידוע לו. בזה, מבחינתנו, תמה הפרשה".

מדוברות חברת החשמל נמסר, כי יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, אמר בתגובה למעצרים: "אני דורש את חקר האמת, נסייע למשטרה בכל דבר. המדיניות שלנו היא מיגור השחיתות. אני מברך על התקדמות החקירה וקורא למשטרה למצות את החקירה עד תום". לפני כשנתיים הנחה רון טל את היועצים המשפטיים למצות את כל ההליכים העומדים לרשות חברת החשמל וזו הגישה תביעה אזרחית המתנהלת בימים אלה בבית המשפט המחוזי.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן