Skip to content

שר האוצר החליט לא לוותר על מניית הזהב בצים

דחיית הבקשה מעמידה בספק את הסדר החוב של צים ומגביר הצורך של צים לפנות לבית המשפט עם בקשה להגנה מפני נושים ובהמשך לבצע הסדר חוב בחסות בית המשפט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר האוצר יאיר לפיד החליט לא לוותר על מניית הזהב של המדינה בצים ושהיא תמשיך להיות מוחזקת על ידי המדינה. בכך נדחתה בקשתם של החברה-לישראל וצים מהמדינה לוותר על מניית הזהב או לשנותה, כדי שתבוטל זכות הווטו שיש למדינה על המסחר במניות צים, בעת עסקת מכירה או מיזוג עם חברה אחרת.

ברצלונה, אוניית מכולות של צים. צילום: ויקיפדיה
ברצלונה, אוניית מכולות של צים. צילום: ויקיפדיה

ההחלטה התקבלה לאחר דיונים שהתקיימו בראשות מנכ"לית משרד האוצר יעל אנדורן, ובהשתתפות נציגים של אגפי משרד האוצר הרלוונטיים, משרד הביטחון, משרד התחבורה ומשרד המשפטים. במסגרת הדיונים שמעו נציגי המדינה את עמדת חברת צים ועמדת איגוד קציני הים.

שמירה על האינטרסים של המדינה

מניית הזהב מקנה למדינה זכויות לצורך שמירה על האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל, ובעיקרן: קבלת הסכמת המדינה להחלטות שעשויות לפגוע בשמירה על זהותה הישראלית של החברה, בשמירה על קיבולת מינימלית של כושר התפעול ויכולת ההובלה של החברה בשעת חירום, ומניעה מגורמים עוינים מלהיות בעלי השפעה בצים.

בדיונים שהתקיימו הושם דגש על ההיבטים האסטרטגיים, הביטחוניים והכלכליים, שבגינם הוחלט כאמור לא לבצע שינויים במניית הזהב כאמור.

הבקשה של החברה לישראל וצים לוותר על זכות הווטו של המדינה הוגשה לאוצר בעקבות לחצם של הבנקים והמספנות, שאמורות לקבל כחלק מהסדר החוב של צים כ-68% ממניותיה ולוותר על חוב של כ-1.4 מיליארד דולר. כמו כן צים מעוניינת לקבל לקופתה, במסגרת הסדר החוב, כ-200 מיליון דולר, כחלק מהקצאה של 32% ממניותיה.

הסדר החוב של 3.4 מיליארד דולר, שגובש לא מכבר, מוטל עתה בספק בעקבות דחיית הבקשה על ידי שר האוצר ומגביר את הצורך של צים לפנות לבית המשפט עם בקשה להגנה מפני נושים ובהמשך לבצע הסדר חוב בחסות בית המשפט.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן