Skip to content

אבו מאזן להרצוג: עושים הכל כדי למצוא את שלושת החטופים

אבו מאזן, התלונן באוזני הרצוג על הלחץ הצבאי המופרז לדבריו המופעל על האוכלוסייה האזרחית וציין את מותם של שלושה נערים פלסטינים בעימותים עם צה"ל. גם ארה"ב דורשת הסברים על נסיבות מותם של הנערים. ח"כ יחימוביץ', על תגובתו הצוננת של נתניהו לדברי יו"ר הרשות בסעודיה: "אני לא יודעת מה נתניהו רוצה. אולי שאבו מאזן יחזור בתשובה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג שוחח לפנות ערב ארוכות עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. בשיחה התחייב אבו מאזן בפני הרצוג שהרשות עושה הכל על מנת למצוא את שלושת הנערים החטופים ופועלת בתיאום ביטחוני מלא עם כוחות הביטחון הישראלים.

אבו מאזן התלונן על הלחץ הצבאי המופרז לדבריו המופעל על האוכלוסייה האזרחית דבר הגורם לחיכוך. בהקשר זה ציין אבו מאזן את מותם של שלושה נערים פלסטינים בעימותים עם צה"ל בימים האחרונים. הרצוג הביע הערכתו בפני אבו מאזן על דבריו בכנס הליגה הערבית בסעודיה השבוע וחזר על הצורך להמשיך את המאמצים ולפעול בכל דרך למציאת הנערים.

שוחח עם אבו מאזן. יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום: נירה ידין)
שוחח עם אבו מאזן. יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום: נירה ידין)

בשבתרבות במודיעין אמרה ח"כ שלי יחימוביץ': "התקווה לשובם בשלום של שלושת החטופים משותפת לכולם, בלי הבדל השתייכות פוליטית. אני גם מסתייגת מאוד מהשיח שמגולל את האשמה על הנערים משום שתפסו טרמפים. זה מעשה טרור והאשמים היחידים הם המחבלים עצמם. הפגיעה בתשתיות חמאס בגדה לא בהכרח קשורה לחטיפה, אבל  למדינה ריבונית יש לגיטימציה לפעול לחיסול תשתיות טרור – במיוחד אחרי פיגוע מתגלגל מהסוג הזה. יש רגעים שבהם גם אופוזיציה יכולה לתת גיבוי לממשלה וזהו רגע כזה. כל זה לא קשור לעובדה שיש לנו חובה לחדש את המו"מ עם הרשות הפלסטינית. הקיפאון במו"מ מזיק בראש ובראשונה לישראל, ומחליש אותנו אסטרטגית, ועצם ההימצאות במו"מ והחתירה להסדר מעצימה אותנו".

יחימוביץ': "מה רוצים מאבו מאזן, שיניח תפילין?"נ(צילום: נירה ידין)
יחימוביץ': "מה רוצים מאבו מאזן, שיניח תפילין?" (צילום: נירה ידין)

לשאלה מה היא חושבת על תגובת נתניהו לדברי אבו מאזן בגנות החמאס, אמרה יחימוביץ': "התגובה של נתניהו הייתה לקונית וצוננת מידי. דברי אבו מאזן היו מאוד ברורים וחדים, והכו בתדהמה את הציבור שלו עצמו. דברים יותר חריפים מאלה על החמאס לא יכלו להיאמר ע"י אבו מאזן, ודברים ברורים ממה שאמר על הצורך בשיתוף פעולה ישראלי פלסטיני גם הם נדירים ויוצאי דופן. התעלמות צוננת מהדברים היא החמצה של הזדמנות. אני לא יודעת מה נתניהו רוצה. אולי שאבו מאזן יחזור בתשובה ויניח תפילין? כנראה שזה לא יקרה".

בתוך כך נמסר כי ארה"ב מבקשת מישראל להעביר לה מידע בנוגע לתקריות בהן נהרגו שני פלסטינים ביהודה ושומרון אתמול: נער נהרג בכפר דורא וצעיר בן 22 מת מפצעיו אחרי עימותים עם צה"ל במחנה קלנדיה.

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית ג'ן סאקי אמרה הלילה שבוושינגטון מודאגים ממותם של השניים, והוסיפה: "אנו מבקשים משני הצדדים לנהוג באיפוק ולהימנע מצעדים שיכולים לערער את המצב. אנו נמשיך לתמוך בחיפוש אחר הנערים".

ועוד נמסר מארה"ב כי הכנסייה הפריסבטריאנית בארה"ב החליטה הלילה להחרים שלוש חברות אמריקניות המספקות ציוד ושירותים לצה"ל , לתושבים ולחברות בשטחי יהודה ושומרון. אחרי שההחלטה אושרה ברוב זעום, הסביר דובר הכנסייה כי היא נובעת משנים ארוכות של דאגה  לגבי "הרווחים שעושות החברות מהכיבוש הישראלי".

החרם נוטל על חברת קאטרפילר – שמספקת לצה"ל ציוד כבד המשמש להרס בתים פלסטינים וסלילת כבישים בהתנחלויות; חברת HP, יצרנית המחשבים והמדפסות, וחברת התקשורת מוטורולה.  עם זאת, ההחלטה נחשבת לסמלית משום היקף ההשקעות המצומצם יחסית של הכנסיה – כ-20 מליון דולרים בלבד – בשלוש החברות. עם זאת, החשש הוא שההחלטה תעודד ארגונים נוספים לפעול בדרך דומה.

 שגרירות ישראל  בוושינגטון גינתה את ההחלטה וכינתה אותה "מבישה". "ההחלטה מונעת מהכנסיה הפרסבריטריאנית להיות שותפה מועילה בקידום השלום במזרח התיכון", נאמר בתגובת השגרירות. "קיווינו כי בשעה שאנחנו מתפללים לשלומם של שלושת הנערים שנחטפו על ידי טרוריסטים מהחמאס תצטרף אלינו הכנסיה בגינוי הטרור".

בתוך כך פרסם הערב ערוץ 2 כי שר החוץ אביגדור ליברמן מבקש לגרש את שליח האו"ם למזרח התיכון רוברט סרי, בשל ניסיון סיוע כלכלי לחמאס. עפ"י הפרסום הזה מתכוון ליברמן לגרש את סרי ולהכריז עליו כ"אישיות בלתי רצויה בישראל". מחר הוא צפוי לכנס ישיבה מיוחדת במשרד החוץ שבה יעלה הנושא לדיון.

נתניהו ובאן קי מון: ישראל מתנגדת להעברת כספים לחמאס צילום ארכיון: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נתניהו ובאן קי מון: ישראל מתנגדת להעברת כספים לחמאס צילום ארכיון: עמוס בן גרשום/לע"מ)

על פי הפרסום, לידי ישראל הגיע מידע לפיו סרי מנסה להעביר עשרות מיליוני דולרים לחמאס, הארגון שישראל מאשימה באחריות לחטיפת שלושת הנערים – גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח. מהמידע שהגיע לידי ליברמן עולה כי סרי ביקש מיו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן להעביר 20 מיליון דולר מקטאר לעזה, בקשה שאבו-מאזן סירב לה. בהמשך פנה שליח האו"ם דווקא לישראל וביקש להעביר את הכספים, בקשה שישראל כמובן סירבה לה. בהמשך אף העלה הצעה שהאו"ם יקבל את הכסף מקטאר ויעבירו לחמאס באופן עצמאי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בסוף-השבוע עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון. נתניהו עידכן את מזכ"ל האו"ם מון בכך שהמידע המצוי בידי ישראל מצביע באופן חד משמעי שחמאס אחראי לפיגוע החטיפה של שלושת הנערים.

נתניהו מסר למזכ"ל האו"ם באן כי הוא מעריך את הגינוי התקיף שלו לפיגוע החטיפה וכי הדבר צריך לבוא לביטוי במעשים בשטח. נתניהו הוסיף כי ישראל מתנגדת להעברת הכספים מקטאר לחמאס. בהודעת לשכת ראש הממשלה לא מוזכר כי שליח האו"ם, רוברט סרי, הוא שביקש להעביר את הכספים הללו לחמאס.

נתניהו אמר עוד למזכ"ל האו"ם באן כי אבו מאזן צריך לסיים את הברית עם ארגון הטרור חמאס, ארגון שאחראי לחטיפת הנערים וקורא להשמדת ישראל. הוא הדגיש כי מטרת הפעולה של כוחות הביטחון היא לחשוף את מיקומם של שלושת הנערים החטופים ולכן היא מתמקדת בחמאס. "אנו עדים לאכזריות שלוחת רסן של טרור איסלאמי", אמר נתניהו למזכל האו"ם. "זה קורה גם במדינות מסביבנו. מדינת ישראל נחושה להגן על עצמה מול הטרור הרצחני המופנה נגדה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן