Skip to content

ירידה של 21% ברכישת דירות ברבעון הראשון של השנה

הזוגות הצעירים הובילו את הירידה בעסקאות ברבעון הראשון עם ירידה של 26% לעומת הרבעון הקודם. ירידה של 20% נרשמה ברכישת דירות על ידי משקיעים ושל 25% ברכש דירות מיד שנייה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברבעון הראשון של השנה נרכשו 26 אלפי דירות, שזו ירידה של 21% בהשוואה לרמת השיא שנרשמה ברבעון האחרון של 2013. מאז תחילת של 2013 ניכרת תנודתיות גבוהה בכמות העסקאות ברמה הרבעונית, זאת לאחר עליה רצופה אשר אפיינה את שנת 2012 וירידה רצופה שאפיינה את 2011.

זוגות צעירים

הזוגות הצעירים הובילו את הירידה בעסקאות ברבעון הראשון, עם ירידה של 26% לעומת הרבעון הקודם. משקלם בסך העסקאות ירד ל-37%, השיעור הנמוך ביותר בשנים האחרונות. ירידה בולטת במיוחד הייתה באזור חיפה, אשר ניכרת בו מאז תחילת 2013 השפעת הגבלות המימון של בנק ישראל.

רמה גבוהה יחסית של רכישת דירות על ידי זוגות צעירים הייתה באזור המרכז (לא כולל ת"א). זאת הן על רקע שיווק של פרויקט רחב היקף בראש העין והן על רקע הסטה של ביקושים גם בדירות יד שניה לעבר ערים "זולות" יחסית.

כשליש מהדירות שרכשו הזוגות הצעירים ברבעון הראשון היו דירות חדשות. 80% מתוכן היו בטווח מחיר של עד 1.6 מיליון שקל.

משקיעים

ירידה של 20% נרשמה ברכישת דירות על ידי משקיעים. במקביל נרשמה ירידה ברמת מחירי הדירות שרוכשת אוכלוסייה זו, בפרט ברמות המחיר הנמצאות תחת שיעורי המס הגבוהים שנוספו באוגוסט אשתקד.

תל אביב

אזור ת"א בולט עם עליה של 7 נקודות אחוז במשקל המשקיעים בסך העסקאות בהשוואה לרבעון האחרון של 2012, עם כניסתן לתוקף של מגבלות בנק ישראל (לעומת יציבות במשתנה זה ברמה הארצית). הסבר מרכזי לכך הינו רמות ההכנסה הגבוהות של רוכשי הדירות להשקעה בת"א. גידול ניכר במשקל בעלי "חברות ארנק" בקרב אוכלוסייה זו.

יד שנייה

רכישת דירות יד שנייה ירדה בשיעור של 25%, גבוה משמעותית מהירידה ברכישת דירות חדשות. אחד ההסברים לכך הינו רף ההשוואה הגבוה בפלח השוק של דירות יד שנייה (רמת שיא ברבעון הקודם), על רקע מכירות מוגברות של משקיעים באותו הרבעון.

כאמור, ברבעון הראשון של 2014 נרשמה ירידה חדה של 21% במספר העסקאות בהשוואה לרמת השיא שנרשמה ברבעון האחרון של 2013. תנודתיות גבוהה במספר העסקאות מאז תחילת 2013 האזורים שהובילו את הגידול בעסקאות ברבעון האחרון של 2013, הובילו גם את הירידות ברבעון הראשון של 2014. זאת למעט אזור ירושלים, בו נמשכת החולשה במכירות זה הרבעון השני ברציפות, עם סיומו של מבצע "מענק ירושלים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן