Skip to content

הממשלה תידרש לבטל פרויקטים ב-10 מיליארדי שקל

כך קובע מחקר של מכון ון ליר לקראת הדיונים בתקציב. עוד תידרש הממשלה האם להעלות מסים ולבטל פטורים ממס, או להעלות את יעד הגירעון מעל 2.5% אחוזי תוצר, בסכום כולל של כ-6 מליארדי שקל. העוני בישראל הוא הגבוה ביותר בקרב מדינות ה-OECD
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
לאה אחדות
לאה אחדות
מישל סטרבצ'ינסקי
מישל סטרבצ'ינסקי

לקראת דיוני התקציב, תצטרך הממשלה להחליט על ביטול פרוייקטים מתוכננים בסכום שהוא גבוה מ-10 מליארדי שקלים והאם להעלות את שיעור המס, או לבטל פטורים, ו\או להעלות את יעד הגירעון לשנת 2015 מעל 2.5 אחוזי תוצר. כך ממליץ מחקר של מכון ון ליר לקראת הדיונים בתקציב.

 

האטה בשיעור הצמיחה

אביה ספיבק
אביה ספיבק

נקודת המוצא של מכון ון ליר מאופיינת בהאטה של שיעור הצמיחה במשך השנים שחלפו, מ-5.5% בתקופה 2008-2004 ל-3.3% בתקופה האחרונה. זאת, כתוצאה מהמשבר העולמי ומהייסוף בשער החליפין. כך קובעת עבודה שבוצעה  על ידי לאה אחדות, מישל סטרבצ'ינסקי ואביה ספיבק, במסגרת כנס התקציב החמישי של התכנית לכלכלה וחברה במכון ון ליר, בחסותה של קרן זיידל. בעבודה נותחו ההוצאות, ההכנסות והגירעון בתקציב המדינה לקראת ההחלטות שיתקבלו על ידי הממשלה בחודש יולי, במסגרת דיוני התקציב. כנס ון ליר יתקיים מחר.

ההוצאה אזרחית הנמוכה ב-CECD

חוקרי ון ליר מציינים, כי נקודת המוצא לעבודה היא ההוצאה האזרחית בישראל שהיא הנמוכה ביותר בקרב
מדינות ה-OECD, כאשר המדינה היחידה מתחתיה היא קוריאה הדרומית; הוצאה נמוכה זו מדרגת את ישראל בין המקומות הנמוכים הן בהוצאה הממשלתית לחינוך לתלמיד, והן בהוצאה לבריאות לנפש. ההוצאה הציבורית הנמוכה בעייתית עוד יותר כשמשווים את מצבה של ישראל בתחום העוני: ושהעוני בישראל הוא הגבוה ביותר יחסית למדינות ה-OECD כאשר רק מקסיקו מעליה, ורמת העוני היא כמעט כפולה יחסית לממוצע של מדינות ה-OECD.

סימולציה של הפעלת הכלל החדש עליו החליטה הממשלה מראה, כי ההוצאה האזרחית באחוזי תוצר צפויה לרדת ב-0.5 אחוז תוצר עד שנת 2020, דבר הצפוי לגרום לקשיים משמעותיים בתחומי החינוך, הבריאות והעוני. כלכלני ון ליר ממליצים מדיניות אלטרנטיבית המבוססת על ירידה מתונה יותר בגירעון (תרשים 1) ועל העלאה גבוהה יותר של ההוצאה הציבורית, המאפשרים להעלות את ההוצאה האזרחית ב-0.8 אחוז תוצר עד שנת 2020 (תרשים 2). כדי לממן את המדיניות המומלצת מוצע לבטל פטורים ממס. ראוי לציין גם שהמדיניות המומלצת תביא להפחתה נוספת של יחס החוב לתוצר.

המדיניות המומלצת על ידי כלכלני ון ליר תאפשר ליישם חלק מההמלצות של ועדת העוני ושל ועדת גרמן בתחום הבריאות. בנוסף, הצמיחה צפויה להיות גבוהה מהתרחיש הנובע מהחלטות הממשלה ב-0.5 אחוז תוצר במצטבר עד שנת 2020.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן