Skip to content

ועדת הרווחה והבריאות: לעכב ההחלטה לביטול הפלרת מי השתייה

בעקבות דיון בהול בנושא ביטול ההפלרה הממלכתית, קובעת הוועדה כי יש לעכב את החלטת השרה יעל גרמן. הוועדה מאמצת את דעת המומחים לבריאות הציבור והשן, שנשמעה היום בדיון. כן קוראת הוועדה לבחון ולבדוק באמצעות סקרים שנתיים ופיילוטים נקודתיים את יעילות ההפלרה בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום (ג') התקיים דיון בהול בכנסת בוועדת הרווחה והבריאות, בניהולו של ח"כ יעקב מרגי מש"ס וביוזמת ח"כ יעקב ליצמן מיהדות התורה וח"כ חנה סוויד מחד"ש, לקראת עצירת ההפלרה של מי הברז בישראל. ביטול ההפלרה הממלכתית בישראל היא החלטה שאומצה על ידי שרת הבריאות יעל גרמן בשלושת השבועות הראשונים לכניסתה לתפקיד. הדיון נחתם בהחלטה הנוגדת את החלטת השרה ודורשת לעכב כניסתה לתוקף.

יו"ר הוועדה יעקב מרגי אמר: "יש לנו יצר להרוס כל דבר טוב במדינה. התקנה עליה חתמה גרמן מאמצת בקיצוניות לכיוון השני את עמדת ועדת הדין, וכן, מבטלת אף את האפשרות לרשויות המקומיות להחליט בעצמן אם ירצו או לא ירצו להפליר. אנו מאמצים את  דעת מומחי הציבור והשן להמשיך בהפלרה".

פרופ' טד טולצ'ינסקי, אחד ממומחי בריאות השן החתום על מחאת הרופאים, אמר: "ביטול ההפלרה הינו ענישה לעוני. זוהי ענישה עבור הפריפריה ומרכז הארץ. העובדות מראות כי בישראל ובעולם, ההפלרה יעילה, בטוחה, ומצליחה,  והיא איננה גורמת לנזק בריאותי. ישנן 12 מדינות בעולם שבהן ההפלרה היא חובה, ובאוסטרליה 90% מהמים מופלרים".

ד"ר חסאן פאחר, יו"ר רופאי השיניים במגזר הערבי אמר: "יש להכניס פלואור גם למים המותפלים".

פרופ' יונתן מן, אחד ממומחי בריאות השן, אמר: "כאיש בריאות הציבור, אסור בשום פנים ואופן לעצור ההפלרה. ההפלרה נמצאת בין עשרת ההחלטות החשובות במאה ה-20 ונתמכת על ידי ארגון הבריאות הבריטי, האוסטרלי והעולמי. בניגוד למה שנאמר, ממש לא כולם מבטלים את ההפלרה בעולם. 450 מיליון איש זוכים להפלרה במי הברז וכך גם בישראל, זה 40 שנה. אני לא מבין כיצד פרופ' זוסמן ממשרד הבריאות, אשר התנגד לעצירת ההפלרה, נמצא היום כאן מטעם משרד הבריאות. ואינני מבין כיצד לאחר אינספור ועדות ומחקרים שהיו יזומים על ידי משרד הבריאות, שהגיעו למסקנה שיש צורך בהמשכה, מגיעה השרה והופכת על פיהן את כל החלטות המחקרים ומסקנותיהן".

סגן שר הבריאות לשעבר, הרב יעקב ליצמן אשר פתח בדבריו בוועדה, טען כי "איננו מביאים שני דברים מפתיעים. כיצד ניתן לשלוח פקיד בכיר ומכובד שתמך בהפלרה, וכעת נשלח לייצג עמדה סותרת במקום השרה? כמו כן, כשאני הגעתי למשרד הבריאות אמרו לי שאני צריך להתייעץ עם מומחים. מדוע היא מתעלמת  כיום מאותם מומחים? הרי השרה אינה מבינה בטיפולי שיניים. כמו כן אמרה השרה כי אין צורך בטיפולי שיניים לילדים, למרות שהיה תקציב לכך. גם את תקנה זו היא ביטלה. אולי הדבר קשור בכך שילדים חרדים וערבים יוכלו ליהנות מכך. לאף אחד אין תשובה להחלטות אלו ואני לא מוכן לחזור לסדר היום כשדעת המומחים כל כך מתנגדת לאי ההפלרה".

ח"כ אחמד טיבי, שפתח אף הוא בדברים בתחילת הוועדה, אמר: "אין ספק שההפלרה מונעת עששת. אף אחד לא יאמר אחרת. היא נגישה לכולם, לעולם השלישי, לעניים, וגם למשפחות מבוססות. לגבי הטענות כי ההפלרה גורמת לסרטן ולפגיעה בכבד, הדבר אינו נכון. לגבי פגיעה ב IQ, אני רואה שזה מתפשט", התלוצץ טיבי, "על כל מחקר היה מחקר נגד, אך אלו המבססים תועלת בהפלרה, רציניים יותר. אני מבין שדווקא סגל משרד הבריאות מתנגד לעצירת ההפלרה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן