Skip to content

ליברמן מציע לקרי: הסדר אזורי שיכלול גם מדינות ערב מתונות

לדברי ליברמן, לנוכח המתרחש בעירק, הקמתה של מדינה כורדית עצמאית היא עובדה מוגמרת. עוד אמר שר החוץ כי זו הפעם הראשונה שנוצרה זהות אינטרסים אסטרטגית בין המתונים בעולם הערבי לבין ישראל - כששני הצדדים מתמודדים עם איומיה של איראן, עם הג'יהאד העולמי ואל-קאעידה ועם הגלישה של הסכסוך בסוריה ובעיראק למדינות השכנות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר החוץ, אביגדור ליברמן, מציע למזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, הסדר אזורי שיכלול מלבד הפלסטינים גם את מדינות ערב המתונות ואת ערביי ישראל.

ליברמן נפגש בפריס עם מזכיר המדינה של ארה"ב, ג׳ון קרי. השניים שוחחו על ההתפתחויות במזה"ת ועל יחסי ישראל והפלסטינים לאחר הקמת ממשלת האחדות הפלסטינית וחטיפת שלושת הנערים.

ליברמן בפגישתו היום עם ג'ון קרי (צילום: ארז ליכטפלד)
ליברמן בפגישתו היום עם ג'ון קרי (צילום: ארז ליכטפלד)

השר ליברמן הודה למזכיר המדינה קרי על עמדתה הנחושה של ארה״ב בנוגע לחומרה שבה היא מתייחסת לחטיפת שלושת הנערים. השר ליברמן העביר למזכיר המדינה קרי את בקשתם של הורי שלושת הנערים החטופים להיפגש עמו.

השר ליברמן אמר בפגישה כי בנסיבות שנוצרו במזה"ת אי אפשר להגיע להסדר נפרד בין ישראל לפלסטינים וחייבים להגיע להסדר אזורי כולל.

לדברי השר ליברמן הסכסוך הממושך של ישראל הוא לא רק עם הפלסטינים אלא עם העולם הערבי כולו, שהפלסטינים הם חלק ממנו, ולכן חייבים להגיע להסדר שיכלול את מדינות ערב המתונות, את הפלסטינים ואת ערביי ישראל. השר ליברמן אמר כי זו הפעם הראשונה שנוצרה זהות אינטרסים אסטרטגית בין המתונים בעולם הערבי לבין מדינת ישראל, כששני הצדדים מתמודדים עם איומיה של איראן, עם הג'יהאד העולמי ואל-קאעידה ועם הגלישה של הסכסוך בסוריה ובעיראק למדינות השכנות. השר ליברמן אמר כי היום יש בסיס ליצירת מבנה מדיני-פוליטי חדש במזה"ת.

שר החוץ ליברמן הדגיש כי כל הסדר שיושג צריך לכלול, מעבר לעניין הפלסטיני, גם את שני המרכיבים הנוספים: מדינות ערב וערביי ישראל.

בנוגע למתרחש בעיראק אמר השר ליברמן בפגישה, כי התפרקותה של עיראק מתרחשת לנגד עינינו וככל הנראה הקמתה של מדינה כורדית עצמאית היא עובדה מוגמרת.

השר ליברמן העריך שהגורמים הקיצונים שפועלים כרגע בעיראק ינסו לערער את היציבות באזור המפרץ כולו, וקודם כל בכווית, ואמר שישראל יכולה להיות לעזר יעיל ואמין למדינות ערב המתונות מול הקיצונים בעולם הערבי.

בנוגע למו"מ של המעצמות עם איראן אמר השר ליברמן כי הסכם רע עם האיראנים, שיאפשר להם להפוך למעשה למדינת סף גרעינית, יביא למרוץ חימוש גרעיני במזה"ת כולו ויערער עוד יותר את היציבות באזור.

אחר הצהריים נפגש שר החוץ אביגדור ליברמן בפריס עם שר החוץ של צרפת, לורן פביוס. בפגישה שוחחו השרים ליברמן ופביוס על יחסי ישראל-צרפת, על ההתפתחויות במזה"ת ועל יחסי ישראל והפלסטינים.

פגישת ליברמן עם שר החוץ הצרפתי פאביוס (צילום: ארז ליכטפלד)
פגישת ליברמן עם שר החוץ הצרפתי פאביוס (צילום: ארז ליכטפלד)

השר ליברמן אמר לשר פביוס כי הניסיון של חלק מהמדינות והארגונים ליצור איזון בין חטיפת הנערים לבין הפעולות שנוקט צה"ל בחיפוש אחר החטופים הוא טעות ואי-אפשר ליצור הקבלה בין הדברים ולציין אותם בנשימה אחת. השר ליברמן אמר כי ישראל מקפידה יותר מכל מדינה אחרת על החוקים הבינ״ל ועל הימנעות מפגיעה בחפים מפשע ומשתדלת, גם כשנמצאים במערכה להצלת 3 נערים תמימים, שלא לגרום נזק ולא לפגוע באוכלוסיה אזרחית שאינה קשורה לטרור.

השר ליברמן אמר כי על רקע מה שמתרחש בימים אלו בסוריה, בלוב ובעיראק, הנסיונות החוזרים והנישנים לגנות את ישראל ולהפעיל לחץ בנוגע לבניה בירושלים וביו"ש הם תלושים מן המציאות.

השר ליברמן הודה לשר פביוס על עמדתה הברורה והנחושה של צרפת בכל הנוגע לנסיונותיה של איראן להשיג יכולת גרעינית ובאשר להסדר המתגבש עימה.

השרים ליברמן ופביוס שוחחו על ההתפתחויות הגלובליות ודנו בהתגברות פעילות הטרור באפריקה, שלה השפעה גם על הנעשה במזה״ת ובאירופה. השר ליברמן אמר כי במהלך ביקורו באפריקה, בשבוע שעבר, שמע מראשי המדינות בהן ביקר כי הן מצביעות באופן ברור על כך שהכאוס בלוב והברחות הנשק המאסיביות משם הן אחת הסיבות המרכזיות להתפרצות הטרור במערב ובמזרח אפריקה. השר ליברמן הביע הערכה לפעילות צרפת ביבשת אפריקה ואמר כי על העולם החופשי לפעול במשותף על-מנת למנוע את המשך הפגיעה של גורמי הטרור בחיים שם.

השר ליברמן הביע בפני שר החוץ הצרפתי דאגה לנוכח תוצאות הבחירות לפרלמנט האירופי ואמר כי על הנהגת מדינות אירופה לשים את מלוא כובד משקלן נגד התחזקות התנועות הניאו-פאשיסטיות והאנטישמיות וכי התגברות תופעות אלו, כמו גם פעילות האיסלאם הקיצוני באירופה, מהווה סכנה לא רק ליהודים החיים ביבשת, כפי שראינו בפיגוע הטרור במוזיאון היהודי בבריסל, אלא לאופייה ולשלומה של אירופה כולה. השר ליברמן הביע הערכה לעמדתה התקיפה של ממשלת צרפת בעמידה נגד גילויי אנטישמיות כלשהם.

ובמועצת הביטחון של האו"ם הישג לישראל. המועצה סירבה לקריאת מדינות ערב לגנות את ישראל. שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, כינס מסיבת עיתונאים בעקבות נסיונם של הפלסטינים יחד עם נציגי ערב הסעודית, קטאר, ירדן, כווית ואיראן, להוציא גינוי ממועצת הביטחון לפעול נגד פעילות ישראל ביהודה ושומרון. מועצת הביטחון לא נענתה לקריאתן ולא הציגה כל הודעת גינוי בנושא.

פרושאור אמר כי במקום להוקיע את חטיפת הנערים, למדינות הערביות יש החוצפה לעמוד מול הקהילה הבינלאומית ולבקר את ישראל. הוא הוא זמזם את השיר "Love is in the air" ואמר: "היום קבלתם הרצאה מאלפת מפי נציגי איראן וסעודיה, שמדינותיהן מתכתשות ללא לאות בנושא סוריה –  אבל כאן באומות המאוחדות, האהבה ביניהן פורחת. יש להן דבר אחד במשותף: שתיהן מקדמות קיצוניות וטרור במזרח התיכון. אחת ייסדה את חיזבאללה ואחת ייסדה את אל קאעידה. לשתי המדינות הללו יש התעוזה לבקר את ישראל על הפרת זכויות אדם.

"קטאר בשקט בשקט זורעת זרעים של שנאה, בכסות מתונה", אמר רון פרושאור. "בפועל, היא מתייחסת לעובדים הזרים שלה כמו לעבדים, אבל מרצה בפני אחרים על חירות האדם. היא מממנת לוחמים קיצוניים בסוריה ומחבלים של החמאס, ומסבירה למה ישראל לא צריכה להלחם בטרור. ערב הסעודית וכווית גם הן זועקות למען זכויות אדם, עד שזה מגיע לזכויות הנשים במדינותיהן.

"אפילו אחרי שיו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, גינה את החטיפה, לנציג הפלסטיני באו"ם לא היה האומץ להצטרף לגינוי", אמר פרושאור והוסיף: "אין זו הפתעה, שכן אפילו סאיב עריקאת, האיש שהופקד על שיחות השלום עם ישראל, אמר לאחרונה כי חמאס 'מעולם לא היה מעורב במעשי טרור, ולעולם לא יהיה'. לעריקאת מגיע דוקטורט בפיסיקה תיאורטית, כי ניכר שהוא מתפקד במציאות מקבילה".

פרושאור הוסיף כי ישראל נאלצת להגן על אזרחיה בכל החזיתות. "שום מדינה לא תסכים להיות תחת איום תמידי של טרור. הפעולה היחידה הנדרשת כאן היא התנגדות למתקפות. ישראל תמשיך להגן על אזרחיה בכל דרך אפשרית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן