Skip to content

הנשיא פרס בנאום לקונגרס: מחמוד עבאס הוא פרטנר לשלום

"קשה למצוא את הדרך קדימה בתהליך השלום אך אסור לנו לאבד תקווה", אמר נשיא המדינה. "אין פתרון טוב יותר מאשר שתי מדינות לשני עמים. מדינה יהודית ישראל ומדינה ערבית פלסטין. חייתי מספיק שנים וראיתי כיצד הופך הבלתי אפשרי לאפשרי. לסקפטיים אני יוכל לומר: האמינו לי. שלום הוא הבלתי אפשרי האפשרי ביותר"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אבו מאזן הוא פרטנר לשלום- חמאס לא!" – כך אמר נשיא המדינה, שמעון פרס, בנאום הפרידה המדיני, שנשא הערב לפני שני בתי הקונגרס של ארצות הברית. במסגרת זו הוענקה לנשיא פרס "מדליית הזהב של הקונגרס האמריקאי".

המדליה בידיו. נשיא המדינה שמעון פרס נפרד מהקונגרס האמריקני (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
המדליה בידיו. נשיא המדינה שמעון פרס נפרד מהקונגרס האמריקני (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

הטקס נפתח בשירת התקווה ובמשמר כבוד של הצבא האמריקאי ובמרכזו דגל ישראל שנישא על ידי סגן אלוף מחיל האוויר הישראלי ובדברי פתיחה מאת יו"ר הקונגרס ג'ון ביינר. מדליית הזהב של הקונגרס הוצבה במרכזו, ועליה חרוטה יונת השלום. על המדליה ציטוט מדבר הנשיא ובו נכתב : "You are as great as the cause you serve. אתה אדם גדול כגודל המטרה אותה אתה משרת".

סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן העניק לנשיא המדינה את המדליה, דיבר על הקשר הבלתי שביר בין ארצות הברית לישראל, הודה לנשיא פרס על תרומתו ואמר :"תודה על שעשית למדינתך, לארצות הברית וליחסים בין המדינות. אתה אוצר לאומי למדינת ישראל ולארצות הברית"

מדליית הזהב שקיבל הנשיא פרס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
מדליית הזהב שקיבל הנשיא פרס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

נשיא המדינה עלה לבמה ונשא נאום נרגש במרכזו הדגיש את חשיבות היחסים בין המדינות והודה להנהגת הקונגרס על תמיכתם בישראל, ואמר:"באמצעות סיוע צבאי או שיתוף פעולה בטחוני, ודרך תמיכה דיפלומטית אמריקה שלחה לעם ישראל מסר ברור: אנחנו לא לבד. בשמם של אזרחי מדינת ישראל, אני רוצה להודות לחברי, וחברה של מדינת ישראל, הנשיא ברק אובמה על שעומד לצדנו ללא כל תנאי למען ביטחון מדינת ישראל".

הנשיא התייחס בנאומו לגיוס תמיכת הקהילה הבינלאומית במאבק בלתי מתפשר נגד הטרור, על רקע חטיפת שלושת הנערים הישראלים ואמר :"ישראל עשתה ותעשה כל שביכולתה בכדי להחזיר את שלושת הנערים החטופים- נפתלי, גיל-עד ואייל הביתה. נפגשתי עם הוריהם, והייתה להם בקשה אחת- הם ביקשו ממני לדבר כאן בשמם. לגרום לקולכם להישמע בכל העולם ולסייע להביא את הבנים הביתה. אנו מצפים לשמוע קול בכל העולם כנגד הטרור."

"איראן צריכה להישפט על פי מעשיה". שמעון פרס בנאומו בקונגרס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
"איראן צריכה להישפט על פי מעשיה". שמעון פרס בנאומו בקונגרס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

הנשיא פרס הדגיש כי על ישראל וארה"ב להמשיך ולשתף פעולה בלחץ למיגור הטרור ובראשו מניעת איראן גרעינית ואמר: "אנו מתמודדים עם אתגרים רבים- אך אנו חייבים להילחם יחד בטרור, לקדם את השלום, ולמנוע מאיראן לייצר נשק גרעיני. כמו הנשיא אובמה, ישראל מקווה לפתור את העניין עם איראן בשלום. וכמו הנשיא אובמה, אנו מאמינים כי איראן צריכה להישפט על ידי מעשיה ולא על ידי מילותיה. היסודות של מזרח התיכון רועדים- הביטחון הלאומי תלוי כעת במלחמה נגד טרור גלובלי. בתוך כל הכאוס המתרחש במזרח התיכון קל לשקוע בייאוש. אבל, אני ראיתי יותר מידי בחיי בכדי לאבד תקווה. ראיתי את ישראל מתמודדת מול כל הסיכויים שוב ושוב, ראיתי את ישראל מביסה את אויביה בשדה הקרב ומצילה את השבויים שלה אלפי קילומטרים מביתם. ישראל הראתה שהיא יכולה להגן על עצמה מול אלה שמבקשים את השמדתה".

הנשיא הוסיף ואמר: "הערבים אינם אויביה של ישראל. הטרוריסטים הם האויבים של כולנו. הטרוריסטים מפזרים סכנה בכל האזור, המזרח התיכון חייב להתאחד בכדי לעצור את הטרור. הגיעה השעה לעשות זאת".

הנשיא הדגיש כי מדינת ישראל תמשיך לשאוף לשלום, ואסור לחדול מהמאמצים לקידום השלום ואמר: "ישראל עברה דרך שבע מלחמות וחתמה על שני הסכמי שלום, עם מצרים המדינה הערבית הגדולה ביותר ועם ירדן בעלת הגבול המשותף הגדול ביותר עם ישראל. אני מקווה כי נהיה מסוגלים לחדש את תהליך השלום עם הפלסטינים בקרוב. ישראל לא נועדה לשלוט על עם אחר, זה עומד בניגוד למורשת שלנו ולערכים שלנו. ישראל מחויבת לתיקון עולם, להפוך את העולם למקום טוב יותר ולעשות שלום עם שכנינו.

"יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הוא פרטנר לשלום", אמר פרס. "הוא דיבר ברור ובאומץ בערב הסעודית, בערבית נגד החטיפה, נגד הטרור ובעד השלום, אך לא ניתן לשים אש ומים באותה הכוס. חמאס הוא לא פרטנר לשלום וזה ברור. חמאס יורה טילים על אזרחי מדינת ישראל- הם מתנגדים לשלום ותומכים בטרור.

"קשה למצוא את הדרך קדימה בתהליך השלום אך אסור לנו לאבד תקווה", אמר נשיא המדינה. "אין פתרון טוב יותר מאשר שתי מדינות לשני עמים. מדינה יהודית ישראל ומדינה ערבית פלסטין. שלום בין ישראל לפלסטינים יכול להביא לשלום אזורי נרחב. צריך לבנות גשר לשלום שיאפשר לתומכי השלום בישראל לפגוש בתומכי השלום הערבים. חייתי מספיק שנים וראיתי כיצד הופך הבלתי אפשרי לאפשרי. לסקפטיים אני יוכל לומר: האמינו לי. שלום הוא הבלתי אפשרי האפשרי ביותר. בעוד חודש אחד אסיים את תפקידי כנשיאה התשיעי של מדינת ישראל. אך לעולם לא ארים ידיים להיאבק למען השגת השלום".

בהחלטה על הענקת מדליית הקונגרס נכתב : "הנשיא פרס הוא דמות היסטורית, אדם שהקדיש את חייו ליצירת ולשמירת חוסנה של ישראל. כחבר היחיד ששרד מדור המייסדים של מדינת ישראל, הנשיא פרס כיהן בתפקידים ציבוריים בישראל זה למעלה מ-70 שנה, שבמהלכן תרם באופן משמעותי לאינטרסים של ארצות הברית ושיחק תפקיד מרכזי ביצירת הקשר החזק והאמיץ שבין ארצות הברית של אמריקה ומדינת ישראל".

בהמשך ביקורו בארצות הברית יקיים הנשיא פרס פגישת עבודה מדינית עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון, וכמו כן, היה אורח הכבוד באירוע פרידה שערכו אלפיים חברי הקהילות היהודיות בניו יורק בבית הכנסת הגדול פארק אבניו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן