Skip to content

ועדת שרים לחקיקה הפילה הצעת חוק לתחבורה ציבורית בשבת

ח״כ הורוביץ, יו"ר השדולה החברתית-סביבתית בכנסת: ״הממשלה אטומה לצרכי הציבור. משרד התחבורה חייב להשתחרר מהכפייה הדתית ולאפשר תחבורה ציבורית מסודרת גם בסופי שבוע. זה שירות חיוני בעל חשיבות חברתית וסביבתית גדולה". במקביל פסל שר הפנים גדעון סער סעיפים רבים בחוק המרכולים של עיריית ת"א, שביקשה להכשיר את פעולתם של כ-300 מרכולים ובתי עסק בשבת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הממשלה מתנגדת לתחבורה ציבורית בסופי שבוע. ועדת שרים לחקיקה דחתה היום (א') את הצעת החוק של ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) הקובעת כי תהיה תחבורה ציבורית גם בסופי שבוע.

שרי הבית היהודי והשרה לבנת התנגדו להצעה, שרי ישראל ביתנו נמנעו ושרי יש עתיד הצביעו בעד ההצעה. שרת המשפטים לבני הביעה תמיכה, אך נמנעה מהצבעה.

"השירות הזה נחוץ". ניצן הורוביץ (צילום: דן בר דוב)
"השירות הזה נחוץ". ניצן הורוביץ (צילום: דן בר דוב)

הצעת החוק תאפשר תחבורה ציבורית השבת תוך התחשבות בצביון יום המנוחה על ידי שינוי קווים מסויימים וכן הפחתת התדירות.

ח״כ ניצן הורוביץ (מרצ), יו"ר השדולה החברתית-סביבתית בכנסת: ״הממשלה אטומה לצרכי הציבור. משרד התחבורה חייב להשתחרר מהכפייה הדתית ולאפשר תחבורה ציבורית מסודרת גם בסופי שבוע. זה שירות חיוני בעל חשיבות חברתית וסביבתית גדולה: אפשרות תנועה לכל מי שאין לו מכונית או לא יכול לנהוג, וצימצום תאונות הדרכים. ההתלהבות בשטח מאוטובוס השבת של מרצ מוכיחה עד כמה השירות הזה נחוץ״.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר: "במציאות הקיימת היום, כאשר ברוב המקומות בישראל אין תנועה של תחבורה ציבורית מערב שבת ועד מוצאי שבת, בעוד שתנועת התחבורה הפרטית אינה מוגבלת, תושבי ישראל שאין ברשותם רכב פרטי מופלים לרעה בצורה בלתי הוגנת. זכותם לחופש תנועה נשללת למשך 24 שעות בכל שבוע, ללא הצדקה".

עפ"י הצעת החוק שהופלה בוועדת השרים נקבע כי במקרים חריגים תינתן אפשרות להגביל תנועה של קווי אוטובוס, מוניות שירות ורכבות עירוניות, בקווי שירות עירוניים ביום המנוחה השבועי. הסדר זה יאפשר להתגבר על הבעיות של פגיעה ברגשות הדתיים של תושבי שכונות מסוימות, שבהן אסורה באותו יום גם תנועת הרכבים הפרטיים. עוד נאמר כי סעיף זה לא יחול על תחבורה ציבורית בין-עירונית.

בתוך כך נמסר כי שר הפנים, גדעון סער, פסל סעיפים רבים בחוק המרכולים של עיריית תל אביב,  שביקשה להכשיר את פעולתם של כ-300 מרכולים ובתי עסק בשבת. בהחלטתו כתב סער כי חוק העזר המאפשר את פתיחת המרכולים הללו"פוגע בצורה לא מידתית בערך השבת כיום המנוחה הכללי במדינת ישראל וחורג מן הכלל בדבר איסור מסחר בשבת בצורה בלתי סבירה".

יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, הגיב על החלטת שר הפנים לסגור את המרכולים בת"א בשבת: "החלטת שר הפנים היא תמוהה ואנחנו מתנגדים לה בכל תוקף. כמו שהדתיים מבקשים סטטוס-קוו בירושלים, מגיע לעיר החילונית ביותר בישראל להישאר פתוחה וללא הפסקה כפי שהייתה במשך שנים רבות. החלטת שר הפנים מייצרת עימות מיותר בין דתיים לחילוניים. ההחלטה לא תורמת לצביון היהודי של המדינה, אלא יוצרת מתחים בעיר שעד עכשיו כולם חיו בה בשלום".  

תגובת ח"כ ניצן הורוביץ: "החלטת שר הפנים לפסול את חוק העזר העירוני של ת"א-יפו המתיר פתיחת עסקים מסויימים בשבת, כגון פיצוציות, היא אטומה ומקוממת – כניעה לכפייה דתית. זו אותה הגישה החשוכה שהביאה היום את הממשלה למנוע תחבורה ציבורית בשבת ולתקוף את הקהילה הגאה.

"תל-אביב-יפו היא עיר חופשית, החיים לא נעצרים בשבת, ויש להתיר פעילות של עסקים מסויימים גם בסוף השבוע, בפרופיל סביר. יש להתחשב בציבור החילוני הגדול שמבקש לבלות, לטייל, או לקנות מוצרי מזון בסוף השבוע. זהו שירות שעולה בקנה אחד עם אופיה של העיר והווי החיים בה, וניתן בהחלט לקיים אותו בצורה נאותה, בלי לפגוע באיש".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה ש"החלטתו של שר הפנים תמוהה ומאכזבת, ומעוררת תהיה האם כבר החל להשקיע במפלגות החרדיות בתקווה לתמיכתם במועמדותו לראשות הממשלה. חולדאי ומועצת העיריה הם שמשקפים את רצון תושבי העיר ורוב האוכלוסיה בישראל וסער פועל בניגוד לרצון הבוחרים".

רגב הביע את בטחונו ש"עירית תל אביב והציבור לא ישלימו עם הגזירה, שמניעיה זרים". לדבריו, "ההחלטה מעוררת מחדש את הצורך להוציא מידי הממשלה את המאפשרות לה לבטל חוקי עזר ולהתערב בדרך בה קובעים התושבים את אופי העיר שלהם"

"עמדת חדו״ש", ציין רגב, "היא שיש למצוא איזון מתאים בין הצורך של תושבים בחנויות נוחות זמינות העוסקות בעיקר במכירת מזון, לבין שמירת צביונה של השבת. איזון זה אינו יכול להתקיים על ידי התרת פעילות חנויות נוחות רק בתחנות דלק שאינן מצויות כמעט ברחבי העיר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן