Skip to content

הקבינט יתכנס שוב הערב לאחר שאמש נמנע מלקבל החלטות

בזירה הבינלאומית - גינוי מקיר אל קיר לרצח. עם זאת קראו מנהיגי המדינות "לשני הצדדים" לנהוג באיפוק. נשיא ארה"ב ברק אובמה: "ארה"ב מגנה במונחים החריפים ביותר את פעולת הטרור בדם קר נגד נערים חפים מפשע. "מהרגע הראשון, הצעתי את תמיכתנו המלאה לישראל ולרשות הפלסטינית בתפיסת מחוללי הפשע והבאתם לדין, ואני מעודד את ישראל והרשות להמשיך […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הקבינט המדיני-ביטחוני ישוב ויתכנס בערב, להמשך הדיון בתגובת ישראל על רצח שלושת הנערים, גל-עד שעאר, נפתלי פרנקל ואייל יפרח. זאת, לאחר שאמש לא הגיע הקבינט לכלל החלטה.

נתניהו. לאן יוביל הערב את הקבינט? (צילום: נירה ידין)
נתניהו. לאן יוביל הערב את הקבינט? (צילום: נירה ידין)

בישיבה הלילה אמר ראש הממשלה נתניהו כי שלושת הנערים נחטפו ונרצחו בדם קר בידי חיות אדם. "לבנו שותת דם, והעם כולו בוכה עם המשפחות. נקמת דם ילד קטן עוד לא ברא השטן וגם לא נקמת דם של נערים צעירים וטהורים שהיו בדרכם הביתה לפגוש את הוריהם", אמר נתניהו והוסיף: "חמאס אחראי וחמאס ישלם".

הדיון בקבינט התנהל תוך עימות חריף בין שר הביטחון יעלון, שאמר בישיבת הקבינט  כי יש לפעול מראש ולא מהבטן לבין השר נפתלי בנט. בגישה דומה לגישתו של יעלון נקטו שרת המשפטים ציפי לבני ושר האוצר, יאיר לפיד. לבני אמרה: "הלב זועק אבל צריך לפעול בשכל ישר"; שר האוצר, יאיר לפיד, אמר: "זה משהו שאתה מתחיל ואתה לא יודע איל הוא נגמר".

לעומת יעלון, דרש יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, פעולה צבאית נרחבת. בנט הגיב בזעם על דברי שר הביטחון וכינה את הצעתו – להרוס את בתי המחבלים ולהפציץ מטרות ברצועת עזה – "תגובה מינורית שתזמין את החטיפה הבאה". הוא דרש לפעול פעולות צבאיות נרחבות נגד חמאס בעזה ולחוקק חוק עונש מוות למחבלים.

בסופו של דבר, ולנוכח המחלוקת, החיט ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא להחליט אמש – ולהמשיך את הדיון בקבינט היום.

יעלון במנהרת החמאס: "לא לפעול מהבטן" (צילום ארכיון: אילן בסון/משרד הביטחון)
יעלון במנהרת החמאס: "לא לפעול מהבטן" (צילום ארכיון: אילן בסון/משרד הביטחון)

הבוקר פרסם שר הביטחון הודעה שבה נאמר: "בשבועיים וחצי האחרונים עסקו כוחות צה"ל, שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל במאמץ מודיעיני ומבצעי רחב היקף בחיפוש אחר נפתלי, איל וגיל-עד. הכוחות בשטח, לוחמים ותומכי לחימה מכל היחידות והזרועות, פעלו תוך מפגן מרשים של שילוב זרועות ותחושת שליחות. אני מבקש להודות לכוחות צה"ל, לאנשי שירות הביטחון הכללי, מג"ב ושוטרי משטרת ישראל על המאמץ הכביר, כמו גם למתנדבים הרבים אשר השקיעו את מיטב יכולתם ומרצם בחיפושים.

"אנו רואים בחמאס אחראי לחטיפה ולרצח, ונדע לבוא עמו חשבון. נמשיך לרדוף אחר רוצחי הנערים, ולא ננוח ולא נשקוט עד אשר נניח עליהם את ידנו. כך גם יהיה"" אמר שר הביטחון.

שר החוץ, אביגדור ליברמן, שקטע את ביקורו באירופה ושב לארץ, אמר כי אסור  לטמון את הראש בחול וכי יש קשר בין רצח הנערים לבין התקפות הטילים המתגברות על דרום הארץ והוא נובע מניסיונו של החמאס להשתלט על הרשות הפלסטינית ועל יהודה ושומרון, בהמשך להקמת ממשלת האחדות הפלסטינית.

החמאס היה ונשאר ארגון טרור, אומר השר ליברמן, והפעולות הרצחניות שלו הן הבסיס לכל פעילותו. לכן יש למנוע את השתלטותו של חמאס על השטח בדרך של פעילות צבאית יסודית ונחושה, כפי שנעשה במבצע ״חומת מגן״ לפני יותר מעשור ולפגוע בתשתית, ביכולת ובזרוע הביצוע של החמאס. 

יושב ראש ועדת החוץ והביטחון, זאב אלקין, אמר כי יש לדרוש עונש מוות לרוצחי הנערים. לדברי אלקין, יש להרוס לגמרי את בתיהם של שני הרוצחים ושל רוצחים אחרים מחמאס, משום שהוכח שהכלי הזה יעיל בהרתעת מחבלים. אלקין קרא עוד להעמיק את ההתיישבות ולהגביר את הבניה בהתנחלויות בתגובה לרצח.

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, פרסמה הבוקר הודעה שקראה לא לנקוט בענישה קולקטיבית: "מבחן המנהיגות של נתניהו יהיה דווקא ביכולת שלו לגלות איפוק ולמנוע הסלמה והידרדרות במצב, ולא להיגרר אחרי הקולות מהימין, שמבקשים נקמה וענישה קולקטיבית ודרקונית", נאמר בהודעה.

"דווקא בשעה זו, חשוב לחדד את ההבחנה בין הרוצחים ושולחיהם, שאותם צריך להעניש בכל חומרת הדין, לבין הגורמים המתונים ברשות הפלסטינית ובראשם אבו מאזן, שהוקיעו את החטיפה והרצח ותומכים בפתרון שתי המדינות.

"גם נתניהו יודע שהמדיניות של 'מה שלא הולך בכוח הולך ביותר כוח' לא עמדה במבחן המציאות, ולכן אסור לו לתת לגורמים הימניים-קיצוניים בממשלה להלהיט את הרוחות".

בהודעה שפרסם אמש נשיא ארצות הברית, שלח ברק אובמה את תנחומיו למשפחותיהם של נפתלי גלעד ואייל. הנשיא אמר שהוא "לא מסוגל לדמיין את הכאב הבלתי ניתן לתאור של הוריהם של החטופים. ארצות הברית מגנה במונחים החריפים ביותר את פעולת הטרור בדם קר נגד נערים חפים מפשע", אמר אובמה. "מהרגע הראשון, הצעתי את תמיכתנו המלאה לישראל ולרשות הפלסטינית בתפיסת מחוללי הפשע והבאתם לדין, ואני מעודד את ישראל והרשות להמשיך לעבוד יחד במאמץ הזה. אני קורא גם לכל הצדדים המעורבים להימנע מצדדים שעלולים לערער עוד יותר את היציבות. כאשר העם הישראלי מתמודד עם הטרגדיה, תמיכתנו המלאה נתונה לו".

"פשע מחריד ובלתי מתקבל על הדעת". האפיפיור פרנציסקוס (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)
"פשע מחריד ובלתי מתקבל על הדעת". האפיפיור פרנציסקוס (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)

גם מזכיר המדינה של ארצות הברית ג'ון קרי הגיב בהודעה משלו: "אנו מתפללים למען שלושת הילדים הללו ולמען בני משפחותיהם, ויחד אנו מתאבלים לצד כל עם ישראל. אנו מגנים את פעולת הטרור המתועבת הזאת באופן הנחרץ ביותר. הרג בני נוער חפים מפשע הוא שערורייה החורגת מכל הבנה או יסוד הגיוני, ויש למצות את הדין עם המבצעים".

 מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, פרסם אף הוא הודעה ובה נאמר: "המזכ"ל מגנה במונחים הקשים ביותר את רציחתם של שלושת הישראלים. לא יכולה להיות הצדקה להרג מכווך של אזרחים. המזכל מקווה שישראל והרשות הפלסטינית יעבדו יחד כדי להעמיד את הפושעים במהירות לדין, ומציע את אהדתו העמוקה ביותר למשפחות הקורבנות.

"האקט המזעזע של אויבי השלום נועד להעמיק עוד יותר את השסע ואת חוסר האמון, ולהרחיב את הקונפליקט. אסור לתת להם לנצח. המזכל קורא לכל הצדדים לעמוד בהתחייבויותיהם תחת החוק הבינלאומי, ולהימנע מפעולות שעלולות להביא להחמרה של המתיחות הגבוהה באזור".

הממונה על יחסי החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, גינתה בחריפות את רצח החטופים: "אנו סמוכים ובטוחים שמבצעי המעשה הברברי הזה יובאו לדין במהירות. אנו קוראים לכל הצדדים המעורבים להפגין ריסון ולא להסלים את המצב הנפיץ בשטח".

האפיפיור פרנציסקוס פרסם הודעה ובה אמר: "זהו פשע מחריד ובלתי מתקבל על הדעת ומכשול לשלום".

 שליח הקוורטט למזרח התיכון, טוני בלייר, פרסם הודעה שבה הביע זעזוע מה"פשע הנתעב והמרושע". "לא תיתכן שום הצדקה למעשה כזה, לא תיתכן פשרה עם הגורמים האחראים", הדגיש בלייר. "הקהילה הבינלאומית צריכה להתאחד בגינוי המעשה הזה". 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן