Skip to content

פרס נפרד מהמוסד: הוליווד לא יכולה ליצור סרט שיתאר את מבצעיו

נשיא המדינה שמעון פרס ערך אתמול ביקור פרידה מרגש מעובדי המוסד, ראשי האגפים וראשי הארגון לדורותיהם. ראש המוסד תמיר פרדו: "אני סוגר היום מעגל מרגש איתך - בדיוק היום לפני 38 שנים, אני הייתי קצין צעיר בסיירת מטכ"ל כשאישרת את מבצע אנטבה, בו לקח חלק גם המוסד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה, שמעון פרס, ערך אתמול ביקור פרידה מרגש מעובדי המוסד, ראשי האגפים וראשי הארגון לדורותיהם. הנשיא, אשר מסיים בקרוב כמעט 70 שנים של עשייה ציבורית, בהן יותר מ-30 שנים במערכת הביטחון (ראש ממשלה, שר ביטחון, סגן שר ביטחון ומבנכ"ל משרד הביטחון), פעל יחד עם המוסד במאות מבצעים ופעולות לביצורה של מדינת ישראל.

נשיא המדינה שמעון פרס וראש המוסד תמיר פרדו, בעת ביקור הפרידה של הנשיא מהמוסד
נשיא המדינה שמעון פרס וראש המוסד תמיר פרדו, בעת ביקור הפרידה של הנשיא מהמוסד

ילדים ונערים שחולצו ממדינות מצוקה

עם כניסתו לתפקיד נשיא המדינה יזם פרס את קיומו של טקס הענקת תעודות הצטיינות השנתי ללוחמי ולוחמות המוסד, הבאים מתחומי העשייה המגוונים של הארגון, שבפעולותיהם מאפשרים את ביטחונה של המדינה. לרגל הביקור, הכינו עבורו במוסד תערוכת צילומים ומסמכים נדירה, הכוללת שורת מבצעים ופעולות בהם היה פרס מעורב באופן אישי, כחלק מתפקידיו הבכירים. הנשיא סקר את התערוכה והופתע כאשר הציגו לפניו עובדים ועובדות של המוסד, אשר במסגרת מבצעי המוסד חולצו ממדינות מצוקה בהיותם ילדים ונערים צעירים, וכיום משרתים הם בעצמם בארגון. כך לדוגמא פגש פרס עובד אשר עלה לארץ בשנת 1984 בהיותו בן 10, במסגרת "מבצע משה", מבצע שאושר על ידי פרס בעת ששימש ראש הממשלה.

הנשיא פגש גם בגמלאי המוסד, אברהם ברזילי, שבין התפקידים הרבים אותם מילא במהלך חייו, שימש בראשית שנות ה-70' מפקד המבצע להעלאת יהודי עיראק.

"לגבש חזון ולפעול למימושו"

"אנו במוסד מבקשים להודות לך על תרומתך העצומה לביטחון המדינה, על הסיוע והאוזן הקשבת שהענקת לנו. לאורך שנים רבות הרגשנו כאן במוסד, כי אוזנך כרויה לרעיונות חדשים, לתפיסות לחימה חדשות ובעיקר לפיתוחים טכנולוגיים פורצי דרך. לגבש חזון ולפעול למימושו. מנהיגים נחלקים לשני קטגוריות יסוד: רובם נמנים עם הסוג המוגדר כ-'מגיב', רק מיעוט של יחידי סגולה נחשבים כ-'יוזם'. אתה מתי מעט, הדוגל בערך, כי באין חזון יפרע עם, כי פתרון בעיות ההווה מחייבות את הבניין הכוח למול המציאות העתידית ולא בהשענות נוחה על קיבעונות העבר", אמר ראש המוסד, תמיר פרדו, בשם לוחמי וראשי המוסד.

מבצע אנטבה

ראש המוסד סיפר כי הפרידה מפרס מהווה עבורו סגירת מעגל: "קיץ 1976, אתה, כבוד הנשיא, היית שר ביטחון ואני הייתי קצין צעיר. קיץ אחד השתתפתי במספר אירועים בהם נחשפתי, מכלי ראשון, לתפיסתך הביטחונית, לתעוזתך ולמנהיגותך. האירוע היה בדיוק היום לפני 38 שנים, אישור מבצע אנטבה – בו קבעת את ההלכה, כי במקום ניתן לממש מבצע לחילוץ בני ערובה, עדיף מבצע מכניעה. אישרת מבצע מורכב שממבט ראשון ניראה דמיוני, אך בניתוח קר והבנה מבצעית ניתן היה לביצוע וכך היה".

"בגדר פנטזיה לרבים"

פרדו סיפר עוד, כי "סדרה נוספת של דיונים ואישורים היו סביב אישור מבצע משותף של צה"ל והמוסד בתחום המודיעין. מבצע שגם היום, לו היה מוצג לאישור, היה בגדר פנטזיה לרבים, גם עבור העובדים במוסד. גם שם, בראיה וניתוח על שולחנו של מקבל ההחלטות, נפרצה דרך אשר הובילה לסדרת מבצעים אסטרטגיים יוצאי דופן בנועזותם וחוצפתם. מבצעים אלה הביאו בהמשך להקמת יכולות מבצעיות נוספות, המשותפות לצה"ל ולמוסד".

לדבריו, " שנים מאוחר יותר, כמה שבועות לאחר רצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל, באתי להציג לך את תפיסת בניין הכוח בתחום החיוני לפעילות המוסד. בצעד יוצא דופן, ולאחר שיח לא ארוך במיוחד קבעת: על המוסד להיערך לבניין כוח מבצעי זה ובגדול. בו במקום אישרת השקעות נרחבות בתחום".

בהמשך המפגש נשאה דברים נציגת העובדים, אשת מבצעים לשעבר, אשר בדבריה הודתה לנשיא המדינה ואמרה: "תודה לך כבוד הנשיא היוצא, מר שמעון פרס, שהקדמת את זמנך ולימדת אותנו בדבריך ובעיקר בעשייתך, לפרוץ גבולות, לשבור אקסיומות ולהפוך את מה שנראה כפנטזיה בלתי אפשרית – למציאות". בתום דבריה, העניקה לנשיא ספר ובו ברכות אישיות שנכתבו על ידי עובדיו ומפקדיו של המוסד.

"ארגון הביון הטוב ביותר בעולם"

פרס הודה בחום על הברכות ואמר בחיוך: "אפילו הוליווד הגדולה לא הייתה יכולה לארגן את מה שאתם יצרתם. שום סרט לא יוכל לתאר את המציאות שלכם. אתם ללא ספק ארגון הביון הטוב ביותר בעולם. המוסד שיקם את ההיסטוריה של העם היהודי ויש לכם חלק גדול מאד בקיומו וייעודו של העם היהודי ומדינת ישראל. אנו מדינה קטנה עם איומים גדולים ואתגרים גדולים ואתם, מתי מעט, הטובים ביותר שנותנים בצירוף נדיר של חכמה ואומץ לב, את מסד כוח ההרתעה והביטחון למדינת ישראל.

"אני מצדיע לכם, אני מצדיע למוחות המבריקים המפתחים ומשתמשים באמצעי הלחימה והמודיעין המתוחכמים ביותר. אני מכיר את המוסד וסודותיו. צמחתם עוד לפני צה"ל והבאתם כבוד אדיר למדינת ישראל. אני רוצה להודות לכם גם בשם כל אזרחי ישראל, שלא תמיד חשופים כמוני ליכולות שלכם, על מה שעשיתם בעבר ועל מה שאתם עושים היום, על התושייה והחכמה, על אומץ הלב וההקרבה הרבה שלכם, הבאה על חשבון הבית, האישה או הבעל והילדים. אסור לכם להתגאות בפומבי, עבודתכם תמיד תישאר בצללים, תמיד חשאית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן