Skip to content

עלייה של 23% במס' רוכבי אופניים שנפגעו בתאונות דרכים בעיר

למרות שבשנים האחרונות יש ירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים, אין כל שינוי במספר רוכבי האופניים שנהרגו בערים: בארבע השנים שחלפו נהרגו מדי שנה שמונה רוכבי אופניים בתאונות דרכים בערים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עלייה של 23% במספר רוכבי האופניים שנפגעו בתאונות דרכים בערים בשנת 2013, כך על פי נתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. על פי הנתונים, בשנת 2013 נפגעו בתאונות דרכים בחום העירוני 291 רוכבי אופניים, לעומת 236 רוכבים שנפגעו בשנת 2012.

נתון מדאיג נוסף הוא כי למרות שבשנים האחרונות ישנה ירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים, אין כל שינוי במספר רוכבי האופניים שנהרגו בערים: בארבע השנים האחרונות (2010-2013) נהרגו מדי שנה שמונה רוכבי אופניים בתאונות דרכים בערים. בתל אביב נפגעו בעשר השנים האחרונות פי תשעה יותר רוכבי אופניים לעומת יתר הערים

עלייה חלה גם במספר רוכבי האופניים שנפצעו קשה בתאונות דרכים בערים: בשנת 2013 נפגעו באורח קשה בתאונת דרכים בעיר 78 רוכבי אופניים לעומת 65 נפגעים בשנת 2012, עלייה של 20%.

אופניים (צילום דן בר-דוב)

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בשנים האחרונות גדל מספר רוכבי האופניים בשל היותם כלי תחבורה זול, נוח, בריא ותורם לאיכות הסביבה. יחד עם זאת אנו רואים עליית מדרגה במספר רוכבי אופניים שנפגעים בתאונות דרכים. עלייה זו צריכה להוות תמרור אזהרה למדינה ולרשויות המקומיות אשר חייבות להסדיר שבילי רכיבה מיוחדים לאופניים, כנהוג בערים רבות בעולם. יש לבצע הפרדה בין רוכבי האופניים לבין כלי הרכב בכביש בכדי להפחית את מספר רוכבי האופניים ההרוגים".

התפלגות הנפגעים בקרב רוכבי אופניים בתאונות דרכים בעשר השנים האחרונות (2004-2013) עפ"י ערים:

• בתל אביב נפגעו 973 רוכבי אופניים. 23 נהרגו ו-101 נפצעו באורח קשה.
• בירושלים נפגעו 159 רוכבי אופניים. שלושה נהרגו ו-53 נפצעו באורח קשה.
• בחולון נפגעו 143 רוכבי אופניים. ארבעה נהרגו ו-13 נפצעו באורח קשה.
• בבני ברק נפגעו 127 רוכבי אופניים. 15 נפצעו באורח קשה.
• ברמת גן נפגעו 109 רוכבי אופניים. שניים נהרגו ו-16 נפצעו באורח קשה.
• בראשון לציון נפגעו 105 רוכבי אופניים. אחד נהרג ו-18 נפצעו באורח קשה.

תחום הרכיבה על האופניים התפתח מאוד בשנים האחרונות בישראל, וכיום ישנם כמיליון רוכבי אופניים. למרות יתרונותיהם של האופניים ככלי תחבורה זול ובריא, הם גם חושף את הרוכב עליו לסכנות רבות. ישנה קהילה גדולה של רוכבי אופניים, הרוכבים בצידי הכביש או בשטח ועל המדינה להסדיר עבורם שבילי רכיבה בטוחים.

בשנים האחרונות התפשטה ברחבי הארץ גם תופעת הרכיבה על אופניים החשמליים. בשנת 2010 אושרה הוראת שעה שהסדירה את נושא האופניים החשמליים, וקבעה כללים ותקן ברורים. הוראת השעה קבעה כי מנוע האופניים החשמליים לא יעלה על 250 וואט, לא תותר רכיבה מתחת לגיל 14, מהירות הנסיעה לא תעלה על 25 קמ"ש והמנוע יופעל בעזרת הדוושות.

בחודש מרץ 2011 הוראת השעה פגה ומאז, יותר משלוש שנים, אין תקן, אין כל הסדרה של הנושא, דבר שמוביל למצב שבו ילדים ונערים רוכבים על אופנועים של ממש עם מנוע חשמלי .

רוכבי האופניים רוכבים פעמים רבות ללא אמצעי הגנה והם חשופים לפגיעת כלי רכב או נפילה. מחקרים מראים כי שני שליש מתמותת רוכבי האופנים היא עקב פגיעת ראש. מחקרים בעולם הראו כי חבישת קסדה יכולה לצמצם את הסיכון לפגיעת ראש עד 85% ולכן, בכל רכיבה יש לחבוש קסדה, שיכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. במקביל, בזמן רכיבה יש להצטייד במגנים ובשעות החשיכה, יש לרכב עם בגדים זוהרים כדי לשפר את הנראות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן