Skip to content

רצועת עזה: מבצע "צוק איתן" החל הלילה

מטוסי חיל האוויר תוקפים מטרות ברצועה והלילה הותקפו 50 מטרות. מוקדם יותר הותקפה מנהרת טרור והחמאס הגיב בירי רקטות מסיבי. כיפת ברזל יירטה 11 מהן. הזרוע הצבאית של חמאס הזהירה מ"רעידת אדמה" אם ישראל לא תפסיק את ההפצצות. פעילות לימודית וקייטנות תותר בעוטף עזה רק במקום המאפשר הגעה למרחב מוגן תוך 15 שניות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר אישור הקבינט הביטחוני סיים צה"ל את ההיערכות ומבצע "צוק איתן", כפי שהוחלט לכנותו בצה"ל, יצא לדרך. הלילה (שלישי) אחרי השעה 01:00 בלילה החלו מטוסי חיל האוויר בתקיפות של עשרות נקודות ברחבי רצועת עזה. דובר צה"ל אישר את התקיפה ומסר כי בתומה תצא הודעה מסודרת. צה"ל תקף 50 יעדי טרור ברחבי הרצועה והפלסטינים הודיעו על תשעה פצועים כתוצאה מכך.

בזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזהירו את ישראל מ"רעידת אדמה" ומהרחבת מעגל הפגיעה של הרקטות אם ישראל לא תפסיק את הפצצות הבתים. "ההכרזה על פעולה צבאית ציונית נגד רצועת עזה לא מפחידה אותנו. אנחנו ניאבק בתוקפנות בתגובה מטלטלת ונגרום לאויב להתחרט על החלטתו הפזיזה", הודיע הלילה החמאס.

יירוט מעל שדרות (צילום: נירה ידין )
יירוט מעל שדרות (צילום: נירה ידין )
תקיפות צה"ל ברצועה (צילום: מען)
תקיפות צה"ל ברצועה (צילום: מען)

מטוסי חיל האוויר נצפו אמש (שני) טסים גם בכיוון צפון מערב מעל אזור ראש הנקרה וראס אל נאקורה. תוך כך דיווחו הפלסטינים כי חיל האוויר תקף באמצעות מל"ט בצפון רפיח ובמקביל הפציצו מטוסים באזור אל-סודאניה שבצפון הרצועה. דובר צה"ל מסר כי איננו מפרט על פעילות חיל האוויר.

קודם לכן, מעט אחרי השעה 17:00, תקפו מטוסי חיל האוויר מנהרת טרור בדרום רצועת עזה. מצה"ל נמסר כי צה"ל תקף באמצעות מטוסיו מנהרת טרור שנועדה להוצאת פיגוע טרור נגד אזרחי ישראל. החמאס דיווח כי שבעה פעילי חמאס נהרגו בתקיפה זו ודובר החמאס הבטיח כי ישראל תשלם מחיר כבד על פשעים אלו. לפי הדיווחים, המנהרה הכילה ככל הנראה כמויות גדולות של חומר נפץ.

מנשר הפניה לתושבי עזה (צילום: מען)
מנשר הפניה לתושבי עזה (צילום: מען)

לפני תקיפת המנהרה בידי ישראל, הטילו מסוקי קרב ישראליים עלוני אזהרה מעל צפון רצועת עזה ובהם נכתב: "לתושבי עזה, הטרוריסטים והמבריחים מודעים היטב שמעשיהם הטרוריסטיים בחפירת מנהרות להברחת חימוש צבאי מהווים יעד לתקיפה על ידי כוחות ההגנה הישראליים. אבל הם ממשיך לחפור כשהם משתמשים בבתי מגוריכם הקרובים למנהרה ככיסוי. אל תעמדו מנגד, אתם מנוצלים על ידי טרוריסטים שלא יהיו לצדכם כשאתם תיפגעו. קחו אחריות על עתידכם". במכתב סופקו מספרי טלפון וכתובת E-Mail לפניות לכוחות הביטחון כשסודיות מובטחת לפונים המבקשים למסור אינפורמציה.

סמוך ל-20:00 בערב אתמול נורה מטח של 37 רקטות גראד לעבר ישראל. בין היתר נשמעו אזעקות בגדרה, ביבנה, בגן יבנה, בקריית מלאכי, באשדוד וברחובות. נפל רקטה אותר בשטח פתוח סמוך לגן יבנה. מערכת "כיפת ברזל" יירטה בערב 11 רקטות מעל אשדוד ונתיבות. אישה אחת נפצעה קל מרסיסי רקטה שיורטה מעל אשדוד. שלושה בני אדם הוגדרו כנפגעי חרדה. אזעקות נשמעו גם בבית שמש ובירושלים. צה"ל ומשטרת ישראל עדיין סורקים למציאת מיקום נפילת הרקטות. גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, קיבלו אחריות על הירי.

שברי הגראד באחד הקיבוצים (צילום: מען)
שברי הגראד באחד הקיבוצים (צילום: מען)

עקב ההחמרה במצב, החמיר פיקוד העורף את ההנחיות לתושבים הגרים במרחק של עד 40 קילומטר מרצועת עזה. על פי המסביר של פיקוד העורף, אלוף-משנה (במיל') ד"ר חיליק סופר, חל איסור על התקהלויות של 300 איש ויותר במרחב עוטף עזה. תותר פעילות של קייטנות קיץ לילדים המאפשרות הגעה למרחב מוגן בתוך 15 שניות בעוטף עזה ובתוך דקה בבאר שבע וסביבתה. רכבת ישראל הנחתה את הנהגים של קטרי הרכבות בקו אשקלון אשדוד להאט את הנסיעה ולנסוע באורות כבויים. נוסעי הרכבת התבקשו בקטע המסלול הזה להתכופף אל מתחת לגובה החלונות.

הנחיות פיקוד העורף להיום

צה"ל הציב שתי חטיבת חי"ר כשהן מוכנות להתקפה בעזה. כמו כן, גויסו 1,500 חיילי מילואים למשמר הגבול, פיקוד העורף וחיילי מנהלה. ראשי רשויות בעוטף עזה זומנו הערב לפגישה דחופה באוגדת עזה עם אלוף פיקוד הדרום. יל האוויר השלים מצדו את פריסת כיפות ברזל בדרום ובמרכז. יצוין כי הרקטות שנורו הערב לטווח ארוך הן מסוג M75 בעלות טווח של 45 ק"מ והן מייצור עצמי של הפלסטינים.

נוסעי הרכבת התבקשו להתכופף (צילום מסך)
נוסעי הרכבת התבקשו להתכופף (צילום מסך)

ירושלים: ירי מרכב חולף לעבר משמר אזרחי

ירי מרכב חולף גרם הלילה (שלישי) למהומה בשכונת נוף ציון בירושלים. הלילה בסמוך לחצות עצר רכב מסוג מאזדה, הנושא לוחיות זיהוי ישראליות, ליד משמר מקומי של תושבי שכונת נוף ציון סמוך לג'בל מוכבר בירושלים המזרחית. לדברי תושבים נשמעה ירייה מתוך הרכב לכיוון שלושה מאנשי המשמר המקומי וביניהם קב"ט השכונה. הוא הגיב בירי באוויר ופתח במרדף עם רכבו אחרי הרכב החשוד שהצליח להימלט. בשכונה פרצה מהומה, ערבים תושבי השכונה התאספו בחוץ ותושביה היהודים הזעיקו את משטרת הבירה.

"אנו ממש חוששים לחיינו", אמר בצלאל תושב השכונה. הוא הסביר כי "במהלך השבוע האחרון שרפו כאן שתי מכוניות ואין לנו אבטחה משטרתית בשכונה, לכן החלטנו להקים משמר מקומי". קב"ט השכונה נלקח לחקירה וכוחות משטרה נפרסו בשכונה.

עכו: תושבי העיר עתיקה מנעו ידויי אבנים

מוקדם יותר, נערכה הפגנה בכניסה לעכו העתיקה נגד רצח הנער מוחמד אבו חדיר משועפט וכהזדהות עם העם הפלסטיני. כ-250 בני אדם חסמו את הכביש הראשי ליד כיכר התותח, הניפו דגלי פלסטין וקראו בין השאר "אין כמו חטיפת חיילים". כוחות יס"מ של מחוז חוף חסמו את המפגינים. תוך כך הגיעו למקום נכבדי העיר העתיקה ובתוכם אימאם המסגד הגדול בעיר, השיח' סמיר עסי, וחבר הכנסת לשעבר עבאס זקור יחד עם חברי ועד העיר העתיקה והסבירו למפגינים בלשון ברורה כי "זכותו של כל אדם להפגין ולהביע את מחאתו, אבל בשום אופן לא בדרך שתוביל לפגיעה ביחסים בין יהודים לערבים בעיר". בסופו של דבר הבהירו נציגיה הערביים של העתיקה למפגינים כי אם ינסו להשליך אבנים ולהתעמת עם השוטרים, הם עצמם ידאגו "לפרק להם את הצורה", לשון הנציגים למפגינים.

האימאם למפגינים: לא ניתן לכם לפגוע ביהודים (צילום מסך)
האימאם למפגינים: לא ניתן לכם לפגוע ביהודים (צילום מסך)

חמישים צעירים, חלקם רעולי פנים, יידו אמש אבנים לעבר שוטרים בצומת הכניסה לשעב בגליל המערבי. שישה מהם נעצרו והועברו לחקירה. בנוסף לכך התקיימו הפגנות נוספות גם בצומת המוביל, בריינה, כאוכב וב-בענה. בנהריה התאספו כ-30 פעילי ימין שנשאו שלט "דם יהודי איננו הפקר", שרו והניפו דגלי ישראל מול צומת הכניסה לעיר. האירוע הסתיים ללא הפרעות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן