Skip to content

חיל האוויר מתנגד לשדה בינלאומי בנבטים. ראש עיריית ב"ש: הנגב בן ערובה של צה"ל

במשך שנים מדברים על שדה תעופה בינלאומי בנבטים. תושבי האזור מחכים לזה, בתקווה לצמיחה כלכלית. חיל האוויר הפתיע אותם כשהודיע על התנגדותו. החשש: טייס יסטה מנתיבו ויחדור בטעות לאזור אסור לטיסה - ואז לא תישאר ברירה, אלא להפילו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במשך שנים מדברים על שדה תעופה בינלאומי בנבטים. תושבי האזור מחכים לזה, בתקווה לצמיחה כלכלית. חיל האוויר הפתיע אותם כשהודיע על  התנגדותו. החשש: טייס יסטה מנתיבו ויחדור בטעות לאזור אסור לטיסה – ואז לא תישאר ברירה, אלא להפילו

מאת צבי זינגר

חיל האוויר מתנגד להקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים. זאת מחשש כי אם טייס יסטה מנתיבו עלול להיווצר מצב, שבו לא תישאר ברירה אלא לתת הוראה להפיל את המטוס. כך התברר היום בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת.

הדיון בוועדת הכלכלה התקיים לבקשת ח"כ אבישי ברוורמן, במסגרת יום השלטון המקומי בכנסת. זו היתה ישיבת המשך לדיון שקיימה הוועדה לפני כחודש וחצי, ובו עלו שתי החלופות המובילות להקמת נמל תעופה: הקמת השדה בנבטים כפי שממליצים משרד התחבורה ומשרדים נוספים או הקמת השדה במגידו כפי שמציע משרד הביטחון.

נציג חיל האוויר, אלוף משנה ד', הזהיר מסיכון ממשי לאזרחים שיגיעו לנחיתה בנבטים. "קיימת קרבה מסוכנת לאזורים סגורים לטיסה במדינה", אמר. "אם טייס יסטה בטעות מנתיב הטיסה לא תישאר ברירה אלא לתת הוראה להפיל את המטוס. מבחינת ביטחון חיל האוויר יתקשה להגן על מתקנים אסטרטגיים, קשה להבדיל בין מטוס שמגיע לפיגוע כמו ב-11 בספטמבר  לבין מטוס רגיל", אמר אל"מ ד'.

לדבריו, חיל האוויר העביר את בסיסיו דרומה כדי להפריד עד כמה שאפשר בין התעופה האזרחית לזו הצבאית.

סמנכ"ל משרד הביטחון וראש אגף מבצעים ונכסים במשרד, בצלאל טרייבר, טען כי נתב"ג אינו שדה עמוס,  לא מבחינת נוסעים ולא מבחינת תעופה. "הפתרון האמיתי לשדה תעופה בינלאומי זה אי בים", אמר טרייבר. "פתרון נוסף שהוא אפשרי זה הקמת השדה במגידו. הפריסה הקיימת של פעילת חיל האוויר בדרום לא מאפשרת קיום שדה תעופה אזרחי בנבטים. אנחנו לא יכולים להשלים עם שדה תעופה בנבטים".

יוזם הדיון, ח"כ ברוורמן, אמר כי צריך לקחת את הגופים המתכננים הטובים ביותר ולפתור את הבעיות שמעלים משרד הביטחון וחיל האוויר. ח"כ אורי אריאל הוסיף: "להוציא משרד הביטחון, יש הסכמה שהעדיפות היא העלייה לנגב. הוועדה צריכה לקרוא לממשלה ולראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקדם את הדיון ולקבל החלטה כי צריך עוד שדה תעופה אזרחי".

ח"כ דב חנין ציין כי שתי החלופות האחרות, מגידו או אי בים, יותר מסוכנות מבחינה סביבתית מחלופת נבטים. שחר סולר מהמשרד להגנת הסביבה הוסיף: "צריך להוריד את חלופת מגידו מהשולחן".

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ' אמר כי הוא מוטרד מאחר שהנגב הופך להיות בן ערובה של צה"ל. "הגיע הזמן להפוך את הנגב למרכז הארץ, על כל ההשלכות שקשורות בכך", אמר. הוא ציין כי גם מפקדי חיל האוויר לשעבר, בהם אלוף (במיל') אליעזר שקדי ואלוף (במיל') דן חלוץ הביעו תמיכה בחלופת נבטים לאחר שפשטו מדים וראו את הדברים בראייה רחבה.

ראש עיריית דימונה, מאיר כהן, שבתחומו אחד האזורים הסגורים הוסיף ואמר כי "יש פה צבא שיש לו מדינה". הוא הגיב לדברי סמנכ"ל משרד הביטחון ונציג חיל האוויר ואמר: "התמונה היא לא כמו שמשרד הביטחון מצייר. אל תטילו אימה על הציבור". לדבריו, המפתח נמצא בידי ראש הממשלה וכל הבעיות ניתנות לפתרון. ראשי רשויות נוספים הצטרפו לעמדה זו, בהם ראש המועצה האזורית מגידו, חנן ארז.

יו"ר הוועדה, כרמל שאמה-הכהן ציין בתום הישיבה כי מדובר בדיון שני בנושא. לדבריו, הוועדה התרשמה שיש צורך בהקמת שדה נוסף. הוא אף ציין כי ברור שהכף נוטה לטובת נבטים, ויש לכך הסכמה מבחינת הרשויות האזרחיות. אך היו"ר שאמה-הכהן הבהיר כי הוועדה לא תגבש מסקנות סופיות עד שהוא ייפגש עם ראש הממשלה נתניהו ומנכ"ל משרדו וישמע את עמדתם בעניין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן