Skip to content

נפילות באשדוד ובבאר-שבע. רקטות לעבר ירושלים ומעלה אדומים

החמאס ממשיך ליצר אש ויורה מטחי רקטות כבדים. צה"ל הודיע לתושבי הרצועה לאורך גבול ישראל אנחנו נכנסים, התפנו מיד מבתיהם כדי שלא יפגעו מכניסת הכוחות. החמאס מצידו מייצר סרטי תעמולה ומנסה בכל מאודו לחדור את מסך כיפת ברזל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רקטה ששוגרה מרצועת עזה פגעה הערב (חמישי) בבית בבאר שבע, תושבי הבית ששהו בממ"ד לא נפגעו אולם כמה מהם לקו בחרדה. 2 רקטות נוספות התפוצצו באשדוד, אדם אחד נפצע קשה כתוצאה מהתפוצצות בלוני גז בסמוך לביתו. הרקטה השניה פגעה בבניין וגרמה לו נזק אך לא דווח על נפגעים בנפש. פרט לבירת הנגב ואשדוד, נשמעו אזעקות בדימונה, בירוחם, בדרום הר חברון, ברחבי לכיש, במצפה רמון ובערד. בסך הכול נורו בתוך דקות ספורות במטח מתמשך כ-50 רקטות. תוך כך נפצעו שני בני אדם, אחד מהם באורח קשה והאחר באורח בינוני, מהתפוצצות של פצצת מרגמה במועצה האזורית אשכול. השניים הועברו להמשך טיפול בבית החולים סורוקה שבבאר שבע. במקביל לכך חודש ירי הרקטות לעבר מרכז הארץ. אזעקות נשמעו בחולון, ראשון לציון, בת ים, נס ציונה ורחובות, כשלפחות רקטה אחת יורטה על ידי כיפת ברזל בשמי גוש דן.

מוקדם יותר בסמוך ל-18:00 נורו ארבע רקטות לעבר ירושלים ומעלה אדומים. שתיים מתוכן יורטו בידי כיפת ברזל ושתיים התפוצצו בשטחים פתוחים, האחת באזור מעלה אדומים והשנייה בשטחי הרשות הפלסטינית, מבלי לגרום נזק לאדם או לרכוש. קודם לכן הופעלו אזעקות בירושלים, בבית שמש, בשומרון ובמטה יהודה. ארגון גדודי עז א-דין אל קסאם, הזרוע הצבאית של החמאס נטל אחריות לירי וטען כי הירי בא בתגובה לתוקפנות הישראלית וכי הארגון ימשיך לפעול באמצעות כלי נשקו נגד האויב הציוני עד שיפסיק לבצע פשעים כנגד העם הפלסטיני בעזה ובגדה המערבית. לדברי הארגון הירי היה של רקטות מסוג M-75.

אשדוד - התפוצצו בלוני גז (צילום מסך)
אשדוד - התפוצצו בלוני גז (צילום מסך)

 

הנפילה במעלה אדומים (צילום: ביטחון ש"י)
הנפילה במעלה אדומים (צילום: ביטחון ש"י)

 

שיגורי רקטות לישראל (צילום מסך מאתר החמאס)
שיגורי רקטות לישראל (צילום מסך מאתר החמאס)

מלחמת הגרסאות

דובר צה"ל בערבית הודיע היום בצהריים דרך חשבון הטוויטר שלו על חיסולו של איימן סיאם, הנחשב לבכיר בארגון החמאס ומשך מספר שנים הצליח לחמוק מניסיונות חיסול בידי צה"ל והשב"כ. הזרוע הצבאית של החמאס הזדרזה להודיע כי הוא בחיים והכחישה לחלוטין את חיסולו. דובר גדודי עז א-דין אל קסאם פרסם בתגובה כי "איימן סיאם ממשיך בפעילות הג'יהאד שלו. אנו קוראים לאמצעי התקשורת לדייק ולא להסתמך על השקרים של ישראל". בעקבות ההכחשה גורפת של הזרוע הצבאית שינה דובר צה"ל את ההודעה בערבית מ"חוסל" ל"פגיעה". סיאם שימש בעבר כמפקד יחידת הארטילריה של החמאס. ב-2009 הופצץ ביתו בשכונת ג'בליה, אך הוא חמק.

משעות הבוקר צה"ל תקף כ-60 יעדי טרור ברחבי רצועת עזה. עד כה מתחילת המבצע נתקפו כ- 840 יעדי טרור. בין היעדים שנתקפו משרדי הנהגה, בתי בכירים, מנהרות, משגרים מוטמנים, תשתיות תקשורת, מוצבים צבאיים ומחסני אמצעי לחימה. מספר תקיפות מטרות חוף בוצעו על-ידי חיל הים ביניהן נורו עשרות פגזים על-ידי שייטת ספינות הטילים לעבר מחסני אמצעי לחימה ומוצבים צבאיים של החמאס.


חיסולים

הקש בגג – צה"ל תקף בשיתוף עם שירות הביטחון הכללי את בתיהם של פעילי טרור בכירים אשר שימשו כתשתיות פיקוד ושליטה של הארגון. בין הבתים שנתקפו היו בתיהם של עובל ג'נדיה- פעיל חמא"ס בכיר באזור סג'עיה, סגן מפקד כוחות חמאס בסג'עיה. הכוחות עליהם אחראי ג'נדיה היו אחראים לירי לעבר כוחות צה"ל. כמו כן, ג'נדיה לקח חלק בלחימה במהלך מבצע "עמוד ענן".

ערפאת אבו עבדאללה- מפקד כוחות של הג'יהאד האסלאמי במחנות המרכז של הרצועה. אבו עבדאללה אחראי על כל פעילות הטרור של הג'יהאד האיסלמי מאזור זה. הכוחות בראשותו אחראים על ירי רקטות לעבר שטח מדינת ישראל במהלך מבצע "צוק איתן". מהדי כוארע – פעיל חמאס בכיר בחאן יונס אשר לוקח חלק בפעילות טרור נגד מדינת ישראל. ניסים אבו עג'ינה – מפקד חמאס בכיר באזור בית להייה, יליד 84', אחראי על התעצמות הכוחות בגזרתו ומשמש כאחראי חפירות המנהרות המבוצעות על-ידי הכוח, ושאדי צאלח רג'ב – בכיר חמאס באזור בית להייה. רג'ב היה אחראי על ירי רקטות לעבר ישראל.

כניסה קרקעית?

היום ב שעות הבוקר החל צה"ל להעביר הודעות טלפוניות לפלסטינים שמתגוררים ליד הגבול. לפי ההודעות שהעביר צה"ל, עליהם לפנות את בתיהם. האם יש בכוונת מכוון להיכנס כבר ביממה הקרובה או שזהו תרגיל פסיכולוגי המיועד להגביר בקרב הפלסטינים את החשש והדאגה?, על כך לא מגיבים מקורות צבאיים. הקריאה להתפנות כוונה היום לתושבי בית לאהיה, בית חאנון, עבסאן הגדולה ועבסאן הקטנה. בצה"ל פנו איפה ליותר ממאה אלף בני אדם לקום, לעזוב מייד את בתיהם ולפנות מערבה ודרומה.
תוך כך, בשטחי הכינוס בעוטף עזה הולכות ונשלמות הכנות הצבא לפעולה קרקעית בשטח הרצועה, לראשונה מאז מבצע עופרת יצוקה. צוותי קרב חטיבתיים של חטיבות כפיר, צנחנים והנח"ל לצד דחפורי די 9 של חיל ההנדסה, קיבלו פקודות מבצעיות אחרונות למצב של היתכנות מבצעית ואישור סופי מהדרג המדיני לכניסה לרצועה. בנוסף, כוחות תותחנים נפרסו מול הרצועה. על מוכנות צה"ל להיכנס לרצועה ניתן ללמוד מדבריו של סגן קמב"ץ פיקוד דרום, רס"ן פבל פולדובסקי, שאמר היום כי על פי הערכת הצבא, "מהמטחים האחרונים ניתן לפרש שכוונות האויב הן לא להפסקת אש, אלא להסלמה. לכן המבצע הזה ייקח מספר ימים ואולי אף מעבר לכך".


מה אנחנו יודעים על עזה?

התנתקות

ישראל אמנם הסיגה את כוחותיה הצבאיים מהרצועה ב-2005, אולם היא עדיין שומרת על שליטה ניכרת על מרשם האוכלוסין, על המרחב האווירי והימי, על אזור חיץ בתוך שטחי הרצועה ועל המעברים של אנשים וסחורות אל ומחוץ לרצועה. מתוקף השליטה הזו, שמשפיעה על רוב התחומים האזרחיים, ישראל מחויבת לאפשר חיים תקינים ברצועת עזה.

חשמל

הדרישה לחשמל ברצועת עזה נעה בין 350-450 מגה-וואט. ישראל מוכרת לרצועה 120 מגה-וואט. מצרים מוכרת 28 מ"וו. תחנת הכוח המקומית לא יכולה לספק את כל היתרה. תושבי הרצועה סובלים לכן מהפסקות חשמל של כ-12 שעות ביממה בממוצע. התחנה בעזה אינה עובדת במלוא התפוקה מאז הופצצה על-ידי ישראל ב-2006. גם לו הייתה עובדת במלוא התפוקה, הייתה תחנת הכוח יכולה לספק רק כשני שליש מצרכי החשמל הנוכחיים של עזה. ההצעה לנתק את החשמל לרצועה מנוגדת הן לעמדתה המשפטית של המדינה ביחס לעזה, הן לפסיקת בג"ץ בנושא והן לחוק הבינלאומי. המדינה הודיעה עוד ב-2007 כי היא מחויבת להימנע מפעולה שתגרום למשבר הומניטארי בעזה, ובית המשפט העליון קבע כי אסור לישראל להפסיק את אספקת החשמל שכן פעולה זו אינה מתיישבת עם חובותיה ההומניטאריים של ישראל כלפי הרצועה.

העברת סחורות

ישראל מאפשרת העברת סחורות לרצועה. זו אינה מחווה של רצון טוב, ולא על חשבון ישראל. להפך, סוחרים פלסטינים קונים את הסחורה שישראל מאפשרת את העברתה לעזה. ערך הסחורות של מוצרים ישראליים שנרכשו ברצועה עמד ב-2012 על 1.3 מיליארד שקל.

עם זאת, מאז תחילת השבוע ישראל החליטה להגביל יותר את כניסת הסחורות האזרחיות לעזה רק לתרופות, מזון ודלקים. מוצרים אחרים כבגדים, נעליים, עץ וניירות, אסורים בכניסה. יצוא סחורות כלל לא מתאפשר. לא ידוע לנו עדיין אם מדובר במצב זמני. ישראל מגבילה מאוד את כניסתן של סחורות שהיא מכנה "דו-שימושיות", ובהן חומרי בניין. מכירת חומרי בניין למגזר הפרטי בעזה אסורה כליל כבר תשעה חודשים, החלטה שהובילה לזינוק באחוזי האבטלה.

1 Comment

  1. ניר
    11 ביולי 2014 @ 6:35

    חומרי בניין משמשים גם לבנית בונקרים רק מדינה מטורפת כמו ישראל מאפשרת הכנסת דלקים ולא מנתקת את החשמל

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן