Skip to content

מטחים כבדים למרכז ולדרום, הרוג ישראלי ראשון במעבר ארז

הפסקת האש קרסה, צה"ל יצא לתקיפות נרחבות ברצועת עזה בתגובה לירי הבלתי-פוסק לעבר שטח ישראל. הקבינט החליט על הפסקת אש החל מ-09:00 בבוקר ונתניהו איים: "אם חמאס לא יפסיק, וכך זה נראה ברגע זה - נרחיב את הפעולות הצבאיות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
נתניהו: "נענינו להצעה המצרית כדי לתת הזדמנות לפירוז הרצועה בדרכים מדיניות" (צילום: חיים צח/ לע"מ)
נתניהו: "נענינו להצעה המצרית כדי לתת הזדמנות לפירוז הרצועה בדרכים מדיניות" (צילום: חיים צח/ לע"מ)

אחרי קריסתה הסופית של הפסקת האש החד-צדדית, צה"ל יצא לתקיפות נרחבות ברצועת עזה בתגובה לירי הבלתי-פוסק לעבר שטח מדינת ישראל, זאת לאחר שהקבינט המדיני-בטחוני החליט על נצירת האש הבוקר. מטחי רקטות לאורך כל היום והערב אחרי השעה 19:00 מטח כבד של כ-40 רקטות מגוש דן ועד באר שבע, דימונה, מצפה רמון, אופקים, אשדוד ובכל רחבי הדרום. הרוג ישראלי ראשון כתוצאה ממפגיעת פצמ"ר במעבר ארז. מדובר באזרח ישראלי בן 37 שבא לחלק מזון לחיילים במעבר. מותו נקבע בבית החולים ברזילי באשקלון. שני בתים נפגעו במטח האחרון באשקלון.

תקיפות בעזה היום (צילום: דו"צ)
תקיפות צה"ל בעזה היום (צילום: דו"צ)

הקבינט החליט הבוקר להיענות בחיוב ליוזמה המצרית להפסקת אש החל מהיום בשעה 09:00. בכך נענתה ישראל ליוזמה המצרית והתחייבה כי החל משעה שנקבעה היא מפסיקה להפציץ את עזה. החמאס לא קיבל את ההצעה המצרית והמשיך לשגר רקטות לעבר ישראל. נתניהו איים: "אם חמאס לא יפסיק, וכך זה נראה ברגע זה – נרחיב את הפעולות הצבאיות".

הירי מהרצועה נמשך

מתחילת הפסקת האש החד צדדית של ישראל ועד ארבע שעות אחריה נספרו עשרות מטחים מרצועת עזה לעבר ישראל – מחבל אשכול ושער הנגב ועד זכרון יעקב, יקנעם ודלית אל כרמל בצפון. בשעה 10:00 התפוצצו שתי רקטות במועצה האזורית אשכול. רבע שעה אחר כך התפוצצה רקטה בקיבוץ בעוטף עזה ולא נשמעה שם אזעקה, ב-10:30 שוגרו רקטות נוספות למועצה אזורית אשכול, ב-11 ורבע היו שיגורים לעבר שדרות והמועצה המקומית שער הנגב, בשעה 11:20 נורה מטח רקטות מרצועת עזה ואזעקות נשמעו באשדוד, שדרות, קריית מלאכי ויישובים נוספים בדרום. כתוצאה ממטח זה התפוצצה רקטה בחצר בית באשדוד וגרמה לנזק למבנה, ולכמה נפגעי חרדה.

ירי הרקטות נמשך באותו הקצב ובשעה 12:30 קיבל החמאס אחריות לירי רקטת R-160 ארוכת טווח לעבר זכרון יעקב, לאחר שהושמעו שם אזעקות יחד עם אזעקות בהרי מנשה, דלית אל כרמל ויוקנעם עילית, ברבע ל-1 בצהריים נשמעה אזעקה בכיסופים ולאחר מכן אזעקות בנתיבות, ובשער הנגב.

במהלך מבצע "צוק איתן", שנערך במשך שמונת הימים האחרונים, ושמטרתו הייתה פגיעה קשה בחמאס ברצועת עזה, ביצע צה"ל תקיפות אינטנסיביות של יעדי טרור ברצועת עזה. מתחילת המבצע הותקפו יותר מ-1,500 מטרות טרור ברצועה, ביניהן מעל ל-700 משגרים, 130 מחנות צבאיים ו-100 בכירים. בנוסף, בוצעו כ-220 תקיפות על מנהרות ברחבי הרצועה. מתחילת המבצע בוצעו למעלה מ-145 יירוטים של כוחות "כיפת ברזל" נגד רקטות שכוונו לריכוזי אוכלוסין.

"לגיטימציה בינלאומית"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוביל את הקבינט להחלטה להפסיק את האש כינס מסיבת עיתונאים כשלוש שעות לאחר כניסת הפסקת האש החד צדדית ואמר: "אם חמאס לא יקבל את הפסקת האש, תהיה לנו לגיטימציה בינלאומית להשיב את השקט הנדרש".

ראש הממשלה הדגיש במסיבת העיתונאים, כי "מטרת המבצע הייתה ונותרה להשיב את השקט תוך כדי פגיעה קשה בחמאס. פגענו בהם באופן קשה ביותר וסיכלנו ניסיונות פיגוע באזרחי ישראל. נענינו להצעה המצרית כדי לתת הזדמנות לפירוז הרצועה בדרכים מדיניות. אם החמאס לא יקבל זאת, וכך זה נראה, לישראל תהיה כל לגיטימציה להשיב את השקט הנדרש". בהמשך הוסיף נתניהו: "אם זה יקרה, נרחיב את הפעולות הצבאיות".

"חלון הזדמנויות"

הנשיא שמעון פרס אמר: "הפסקת האש פותחת חלון הזדמנויות להביא את הלחימה לקצה. הבוקר הקבינט המדיני-ביטחוני אימץ את הפסקת האש. האש עד עתה לא הביאה דבר מלבד מוות והרס. חמאס בודד עצמו והעולם כולו קרא לו לשים קץ לירי. אם הם ימשיכו חרף ההצעה הם רק יביאו לעוד סבל לעם שלהם. ישראל תמשיך להגן על עצמה. זוהי מחויבותנו המוסרית וזכותנו הריבונית".

פרס הדגשי בדבריו, כי "אנחנו רוצים להפסיק את הלחימה ואנחנו רוצים תקווה, לראות בקרוב תקווה לכל, אבל לא יכולה להיות פשרה עם טרור. הפסקת-אש חייבת להיות בתנאים האלה: לא עוד רקטות, לא עוד טרור".

היוזמה המצרית

היוזמה המצרית קובעת, כי ישראל תפסיק את כל תקיפותיה מהאוויר, הים והיבשה ברצועת עזה ותימנע מפלישה קרקעית ומפגיעה באזרחים ובמקביל יפסיקו כל הפלגים הפלשתינים ברצועה את תקיפותיהם נגד ישראל מהים, מהאוויר ומהיבשה ומתחת לאדמה. היוזמה המצרית מדגישה כי על ארגונים אלה להפסיק את ירי הרקטות והפגיעה באזרחים בישראל.

ביוזמה המצרית נאמר עוד, כי המעברים לרצועה ייפתחו ויינתנו הקלות במעבר אנשים וסחורות. הירי ייפסק תוך 12 שעות מההכרזה על היוזמה ב-9:00, ותוך 48 שעות ייפגשו משלחות ישראל והפלסטינים כדי להשלים את השיחות לביסוס הפסקת האש, בנושאים ביטחוניים ומדיניים, על בסיס ההבנות שהושגו בתום מבצע עמוד ענן.

תומכי ההחלטה בקבינט

בהחלטה להפסקת אש, בנוסף לראש הממשלה, תמכו שר הביטחון משה יעלון, שר האוצר יאיר לפיד, שרת המשפטים ציפי לבני, והשרים יצחק אהרונוביץ' וגלעד ארדן. התנגדו ליוזמה שר החוץ אביגדור ליברמן, ושר הכלכלה נפתלי בנט.

למרות התנגדותו ליוזמה הינחה השר בנט, בתום ישיבת הקבינט את חברי הבית היהודי שלא לתקוף את ההחלטה היות וכחבר בקבינט הוא מקבל את האחריות ליישום החלטותיו. הוא הסביר כי הצביע נגד קבלת היוזמה היות והוא מאמין, כי יהיה סבב לחימה נוסף.

הרצוג תומך בהחלטה

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג אמר: "אני תומך בקבלת ההצעה המצרית להפסקת אש שתחזיר את השקט לתושבי הדרום ומקווה שהחמאס אכן יכבד אותה. אם הממשלה לא תדע לתרגם את הפסקת האש לבסיס להתנעה מדינית מחוללת שינוי היא תהפוך להיות חסרת ערך ולעוד פסק זמן עד להסלמה הבאה".

אלי ישי נגד

יו"ר הועדה למוכנות העורף, ח"כ אלי ישי אמר: "לממשלת ישראל ישנה מחוייבות לביטחונם של אזרחי ישראל והפסקת האש סותרת נחרצות מחוייבות זו. הייתה לנו החובה והיכולת למוטט את תשתיות החמאס ולהחזיר את עזה עשרות שנים אחורה , הפסקת אש בעת הזו מהווה סתירת לחי לאזרחים ובפועל תהיה רק פסק זמן לפני חידוש הירי והחזרת המציאות כי אזרחי ישראל יהיו במקלטים ותחת איומי הגראדים והרקטות".

המפכ"ל מזהיר משאננות

בשעות הבוקר ביקר מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו, ביישובי הדרום. בין השאר ביקר המפכ"ל בקייטנות של ילדים המתקיימות במרחבים מוגנים ושמע מהם על תחושותיהם.

במהלך הביקור התייחס רנ"צ דנינו גם להסכם הפסקת האש עליו דובר בין ישראל לבין החמאס ואמר כי "משטרת ישראל ערוכה לכל תרחיש. נמתין ונראה אם הפסקת האש אכן נכנסת לתוקף ומחזיקה מעמד. מהניסיון שלנו, זוהי התקופה הרגישה ביותר. אסור לנו להיכנס לשאננות ועלינו לוודא שאנו ממשיכים לנהל את אורח החיים תחת המשמעת האזרחית. למרות הדיבורים על הפסקת אש עדיין יכולות ליפול רקטות, אלו שעות קריטיות, וקיים חשש שאנשים יחזרו לשגרה מלאה".

1 Comment

  1. דוד צור
    15 ביולי 2014 @ 14:05

    נתניהו איך לא? כמו בעמוד ענן מוכיח שאדם חסר כושר מנהיגות אמיתית ושוב שואף לאותה הצלחה עלובה מעמוד ענן. מסתבר יותר ויותר שראש הממשלה הזה הוא רפיסה השיכת לחסרי החוליות. בקשקשת הוא ענק בעשיה היה ונותר אמבה רופסת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן