Skip to content

הפסקת האש קרסה לתוך עצמה – הרוג ראשון במערכה

דרור חנין, תושב בית אריה בן 37, שהגיע לחלק עוגות לחיילים, נהרג מרסיסי פצמ"ר שנורה למחסום ארז. מטחי רקטות כבדים לעבר ישראל. לראשונה הושמעה אזעקה במגידו בעמק יזרעאל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הרוג ראשון במבצע "צוק איתן". דרור חנין בן 37, תושב בית אריה בעוטף עזה שהגיע עם חברו לחלק עוגות לחיילים, נהרג הערב (שלישי) לאחר שנפגע מרסיסי פצמ"ר שנורה מצפון רצועת עזה לעבר ישראל. אדם נוסף נפצע באירוע באורח קל. האירוע קרה לאחר שארגוני המחבלים סירבו להפסקת אש אותה הציעה מצרים ושיגרו תוך שעה 40 רקטות לעבר ישראל. כיפת ברזל יירטה לפחות 2 רקטות מעל אשקלון ושתיים נוספות מעל גוש דן. הירי המסיבי החל בשעה 19:00 שכלל עשרות שיגורים לעבר ישובי עוטף עזה והדרום ופצצות מרגמה לעבר ישובי עוטף עזה. חנין נפגע מרסיסים בחזהו סמוך למחסום ארז. צוותים רפואיים טיפלו והוא הוחש במצב אנוש לבית החולים ברזילי באשקלון, שם נקבע מותו. דרור השאיר אחריו אישה ושלשה ילדים.

יירוט מעל אשקלון (צילום: אליק מאור)
יירוט מעל אשקלון (צילום: אליק מאור)
שיגור מבית להיא (צילום: אליק מאור)
שיגור מבית להיא (צילום: אליק מאור)

רקטה פגעה ישירות בחצר בית באשקלון, אולם פרט לנזק לא היו נפגעים. מאז השעה 9:00 בבוקר, שעת מתווה הפסקת האש, נורו לעבר ישראל יותר מ-130 רקטות ופצצות מרגמה.

"על רקע הדיבורים על "הפסקת אש", היום נפלו בשטחנו כ-34 רקטות ופצמ"רים. נתון דומה ואף גבוה יותר מהימים האחרונים. היו הרבה פגיעות בחקלאות: בפרדסים, חממות, סככות, וברפת בקר שבה היו נזקים גדולים מאוד", מסר היום חיים ילין, ראש המועצה האזורית אשכול. ילין הגיב להפסקת האש ואמר "מאיפה שאני עומד, סוף המבצע עדיין לא נראה באופק. נשאלתי במהלך היום על דעתי לגבי הפסקת האש. השבתי שאין ספק שכולנו רוצים שהלחימה תיפסק אבל אסור לעשות זאת לפני שמוודאים שאיום המנהרות והאיום הרקטי נוטרלו ושתושבי אשכול יוכלו לחיות חיי שגרה ושקט לאורך זמן רב. אין לנו רצון וכוח לחוות הסלמה מידי שנה וחצי".

מאז הבוקר ועל אף ששרי הקבינט המדיני-ביטחוני קיבלו את יוזמת מצרים להפסקת האש, נמשך הירי הכבד. בתגובה, הורה הערב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפעול נגד מוקדי הטרור ברצועה. חיל האוויר תקף שורת יעדי טרור. בין היתר הותקפו ארבע מנהרות ו-20 משגרים מוטמנים בחאן יונס, בבית חנון ובבית להיא. לפחות ארבעה בתים הופצצו בלב העיר עזה, ובית של בכיר חמאס. במסיבת עיתונאים שקיים ראש הממשלה הוא אמר כי הרה לצה"ל להרחיב ולהעמיק את התקיפות בעזה, אך נמנע מלומר כי ישראל תרחיב את התקיפות ותפעל בתוך עזה.

קודם לכך תקף שר החוץ איווט ליברמן (ישראל ביתנו) את ה"רפיסות שמדרדרת את ישראל על ידי הססנות", ודרש כי ישראל תפעל באופן ברור בכך שתיכנס לעזה לסיים את איומיי החמאס.

צה"ל שב לתקוף ברצועה (צילום: אליק מאור)
צה"ל שב לתקוף ברצועה (צילום: אליק מאור)

בצהריים נשמעה אזעקה בראשון לציון, ברחובות, בנס ציונה ובאזורים נוספים באזור השפלה. מערכת "כיפת ברזל" יירטה שש רקטות בשמי השפלה. רסיסים נפלו בראשון לציון ורקטה נפלה בשטח פתוח ליד רחובות. לא דווח על נפגעים.

בשעות הצהריים נשמעו אזעקות באזורים שונים בצפון, ובהם זיכרון יעקב, יקנעם, חדרה, בנימינה ועמק יזרעאל. לראשונה הושמעה אזעקה בקיבוץ מגידו אך לא ידוע על נפילות. מאוחר יותר בבוקר יירטה כיפת ברזל שתי רקטות נוספות בשפלה, ואחרות התפוצצו בשטחים פתוחים. חמאס קיבל אחריות לירי. הבוקר נפגעו שני בתים באשדוד מירי רקטות, אחד מפגיעה ישירה של רקטה והשני מרסיסים. לא דווח על נפגעים. רקטה אחת פגעה בלול בשטח המועצה האזורית שער הנגב. גם במקרה זה קיבל חמאס אחריות לירי. מוקדם יותר, בשעות הבוקר, יורטו כמה רקטות בשמי המועצה אזורית שער הנגב וכמה נפלו בשטחים פתוחים באשכול.

ירי של R-165 , כך טוען החמאס (מתוך סרטון תעמולה שפורסם היום)
ירי של R-165 , כך טוען החמאס (מתוך סרטון תעמולה שפורסם היום)

ארגון החמאס סירב להפסקת האש ופרסם באתרו הרשמי כי זהו הסכם של "יוזמה של כריעה וכניעה לאויב הציוני". הארגון טוען כי הסכם הפסקת האש הקודם מ-2012 איננו מתאים יותר לארגון ודורש שישראל תשחרר 56 אסירים ששוחררו במסגרת עסקת שליט ונעצרו שוב בגדה המערבית לאחר חטיפת שלושת הנערים הישראלים. כמו כן, דורש הארגון לפתוח את מעבר רפיח שנסגר בידי המצרים ולהעביר באופן מוסדר את משכורותיהם של 40 אלף הפקידים של ממשלת חמאס לשעבר. "הקרב שלנו עם האויב ממשיך ויסלים בכל הכוח", הוסיפה הזרוע הצבאית של החמאס בהודעתה.

דובר פלוגות אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, אבו אחמד, הגיב ליוזמת הפסקת האש המצרית ואמר שארגונו "לא קיבל הוראות אחרות מלבד להמשיך במערכה הצבאית". "לא נקבל שקט תמורת שקט", הצהיר אבו אחמד והוסיף: "השעות הבאות יהיו מכריעות – או מערכה ללא רחמים, או רגיעה לפי תנאי ההתנגדות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן