Skip to content

חודש הירי לישראל. ישראל והחמאס מכחישות הסכם להפסקת אש

משטרת ישראל סגרה בדרום כבישים לתנועה עקב חשד לאירוע ביטחוני. בעוד סוכנויות זרות מדווחות על הסכם הפסקת אש שנחתם בקהיר, מכחישים זאת במשרד החוץ ובחמאס. דקות לפני השעה 15:00 חידשו המחבלים את הירי. רקטות נורו לעבר אשקלון, באר שבע ופצמ"רים לעבר ישובים סמוכי גדר בעוטף עזה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעקבות ירי שבוצע היום (חמישי) אחר הצהריים לעבר קיבוץ עין השלושה, כשמונה ק"מ מזרחית לחאן יונס שברצועה, סגרה המשטרה כבישים בדרום וכוחות משטרה גדולים הוקפצו לאזור. הכבישים שנסגרו על ידי המשטרה הם: באזור באר שבע נחסם לזמן מה כביש 35 ממערב למזרח, באזור אופקים נחסם לתנועה כביש 241 מדרום לצפון, ובאזור דימונה נחסם כביש 40 באזור צומת משאבים, ממערב למזרח. לאחר זמן מה הם נפתחו לתנועה. כביש 232 ממגן לרעים וכביש 234 עדיין סגורים  לתנועה. כוחות גדולים של מחוז הדרום של המשטרה פרוסים באזור. סמוך לשעה 17:50 נשלל החשד והכבישים נפתחו לתנועה.

אמצעי לחימה שנחשפו בפתח מנהרת הטרור (צילום: דובר צה"ל)
אמצעי לחימה שנחשפו בפתח מנהרת הטרור (צילום: דובר צה"ל)

על פי דיווחי סוכנויות ה-BBC ורויטרס, ישראל והחמאס הגיעו להסכם להפסקת אש והיא אמורה להיכנס לתוקפה ממחר בשעה 06:00 בבוקר. לפי הדיווח ההסכמה התקבלה בתום דיונים בין נציגי החמאס לישראל שהתקיימו באמצעות תיווך מצרי בקהיר. אך בחמאס ובישראל מכחישים נמרצות את הידיעה. שר החוץ אביגדור ליברמן קיים בצהריים תדריך וידאו לשגרירי ישראל ברחבי האולם, בו נמסר כי הדיווח על הפסקת אש ממחר רחוק מלשקף את המציאות.

בעיתונות המצרית הכחיש גורם בכיר בחמאס נחרצות את הדיווחים על הסכמה. ברשת אל-ג'זירה צוטט גורם פלסטיני רשמי שהכחיש אף הוא סיכום על הפסקת אש מחר. במקביל, דובר לשכת הנשיאות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה, מסר כי הסתיימה הפגישה בין אבו מאזן לנשיא המצרי א-סיסי, וכי המאמצים להשגת הפסקת אש נמשכים ללא הרף.

מוקדם יותר דיווח העיתון המצרי אל-סבעה כי המגעים הגיעו למבוי סתום עקב סירוב של ישראל לתנאי החמאס, בין היתר: פתיחת כל המעברים לרצועת עזה, כולל זה של רפיח המצוי בשליטה מצרית, פתיחת מעבר רפיח באופן קבוע במשך 24 שעות ביממה ובערבויות בינלאומיות על כך שהוא לא ייסגר, הסרת המצור הימי ופתיחת מעבר ימי לרצועה וממנה, מתן אישור לתושבי הרצועה להגיע ולהתפלל במסגד אל-אקצא וכמובן שחרור מהכלא של משוחררי עסקת שליט והתחייבות ישראל להסכם קודם שאליו הגיעו האסירים עם השב"ס בתיווך מצרי בשנת 2012.

ישראל סירבה לקבל את התנאים ואמרה כי הנושאים הללו, ביניהם נושא שחרור האסירים, הם פגיעה בביטחון ישראל והדבר אינו לדיון. בירושלים סירבו להגיב לנושא וטענו כי אין עדיין הסכם. על פי דיווחי התקשורת המצרית הגיעו אמש משלחות ישראל והחמאס לאחד ממלונות היוקרה בקהיר ושם התמקמו בחדרים נפרדים. נציגי מצרים העבירו את המסרים בין החדרים. על פי הדיווח, במשלחת הישראלית השתתפו ראש השב"כ יורם כהן, ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, אלוף (מיל') עמוס גלעד, ועורך הדין יצחק מולכו, מקורבו של ראש הממשלה נתניהו.

חייל צה"ל נפגע קל בעת סריקת מנהרת הטרור

מוקדם יותר בשעות הצהריים המוקדמות נפצע חייל צה"ל באורח קל במהלך סריקת צה"ל את המנהרה שממנה חדרו לפנות בוקר המחבלים בשטח שבין הקיבוצים כרם שלום וסופה הסמוכים לגבול דרום רצועת עזה. כלב נשלח אל תוך מנהרה ומטען נפץ הופעל לעברו. כתוצאה מכך נפגע הכלב והחייל ששהה מחוץ למנהרה נפצע באורח קל מהדף הפיצוץ וטופל במקום.

סמוך ל-04:00 בבוקר זיהו כוחות צה"ל קבוצת מחבלים שיוצאת מפתחי המנהרה. כוחות צה"ל כולל יחידת עלית שהוקפצה למקום פתחו באש לעבר המחבלים ופגעו לפחות בחמישה מהם. חלקם נהרגו. חלק מהמחבלים הצליחו לחמוק אל המנהרה שהותקפה מהאוויר. דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, סיפר לאחר האירוע כי מערך האיסוף המודיעיני של צה"ל זיהה את החדירה. לדבריו "המערכת נדרכה ופעלה כפי שנעשה בשבועות האחרונים לאור ההכנות וחיזוק צעדי המוגנות בגזרה".

לדברי הדובר: "הגענו לאזור הכוחות, כנראה שהמחבלים הופתעו והתחילו להיכנס בחזרה למנהרה. חיל האוויר החלו לתקוף אותם מהאוויר. הבנו שיש נפגעים אך עוד לא ידענו את כל התמונה. אפשר להניח שהם ניסו לחטוף או לעשות פיגוע הרג משמעותי". הדובר ציין שאם הם לא היו מתגלים, "היינו מתעוררים בבוקר לגלות שיש 13 מחבלים בקיבוץ".

"צה"ל דרוך ומוכן לאירועים כאלו ואנחנו ממשיכים להתנהל באזור, דרוכים ומוכנים לסיכול המאמץ הזה של חמאס", אמר תא"ל אילוז.

הזרוע הצבאית של החמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, שנטלה אחריות על החדירה, טענה כי המחבלים השייכים לארגון חזרו מהפעולה בשלום. הזרוע צבאית אף התפארה בהישגים דמיוניים של החדירה והעלתה סרטון מבוים של אימון חדירה מבעד למנהרות.

הירי חודש וצה"ל תקף (צילום GAZA T.V)
הירי חודש וצה"ל תקף (צילום GAZA T.V)
חודש הירי מעזה (צילום" חדשות עזה )
חודש הירי מעזה (צילום" חדשות עזה )

חודשה האש מעזה

חמש דקות לפני שלוש אחה"צ, קצת לפני תום הפסקת האש הזמנית, חידש החמאס את ירי הרקטות לעבר עוטף עזה, אשקלון ובאר שבע. בקרב גורמי צבא ההערכה היא כי עד למועד הפסקת האש שהוכרזה למחר, ינסו ארגוני חמאס ושאר ארגוני הטרור לירות כמה שיותר רקטות ופצמ"רים לעבר ישראל על מנת להשיג הישג משמעותי במהלך הלחימה.

שירותי הרפואה הפלסטיניים בעזה דיווחו הבוקר על ארבעה פלסטינים הרוגים בתקיפה אווירית וירי ארטילרי של צה"ל בשני מקומות שונים ברצועה. מתחילת הלחימה נהרגו 230 פלסטינים ו-1,678 פלסטינים נפצעו. ארגוני זכויות האדם ברצועה טוענים כי כ-80% מהנפגעים הם אזרחים. ישראל מאשימה את ארגוני הטרור בשימוש נפשע באזרחים כקיר מגן בפני צה"ל.

הפצצה בעזה (צילום: אל-ראי סוכנות פלסטינית)
הפצצה בעזה (צילום: אל-ראי סוכנות פלסטינית)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן