Skip to content

משפחת החייל: "כל עוד אין ראיות, אורון איננו חלל"

יומיים וחצי אחרי שחמאס הודיע שיש בידו חייל ישראלי, הושלם זיהוי 6 מההרוגים בתקרית פיצוץ הנגמ"ש בסג'עייה. סמל אורון שאול, החייל השביעי, מוגדר נעדר. המשפחה מעודכנת וטוענת כי "כול עוד אין הוכחות וזיהוי מוחלט של הבן, הוא איננו חלל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משפחת החייל שאול אורון: "אנו מבקשים להודיע כי מבחינתנו הוא חי ואיננו חלל". כך מסרה לפני שעה קלה רחלי גזית, נציגת המשפחה, בת דודתו של אורון. בהודעה לעיתונאים בפוריה עלית, סמוך לטבריה, הודיעה גזית כי בהתאם לסיכום עם ראש אכ"א בצה"ל, אלוף אורנה ברביבאי, המשפחה מוסרת כי כל עוד לא יוכח בוודאות כי בנם נהרג המשפחה מסרבת לקבל את הודעת צה"ל לפיה הוא נהרג והושלם זיהויו.

אורון שאול – המשפחה גורסת כי הוא לא בחזקת חלל

לראשונה מאז הודעת חמאס על כך שיש בידם חייל חטוף, טענה שהשמיע כבר ביום ראשון דובר גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של ארגון הטרור החמאס – הודה היום (שלישי) צה"ל שאכן יש חייל שצה"ל התקשה בזיהויו באירוע פיצוץ הנמג"ש בשכונת סג'עייה. אמש הושלם תהליך הזיהוי של שישה משבעת הנפגעים בתקרית הנגמ"ש, ואולם לא נמצאו הוכחות ממשיות שיאפשרו זיהוי של החייל השביעי. משפחתו של החייל הנעדר קיבלה דיווח מפורט על האירועים ומאמצי צה"ל בנושא. לפני זמן קצר אישר צה"ל באופן רשמי כי הזיהוי הושלם וכי מדובר בלוחם גדוד 13 בחטיבת גולני שנהרג באסון הנגמ"ש. סמל אורון שאול, בן 21 מפוריה.

הבוקר מסר דובר צה"ל את שמות החיילים שנהרגו באירוע שהתרחש ביום ראשון לפנות בוקר.
באסון זה נהרגו לוחמי גולני, סמל מקס שטיינברג, לוחם בחטיבת גולני, בן 24 מבאר שבע. סמל שטיינברג הועלה מדרגת רב-טוראי לדרגת סמל לאחר מותו. מועד ההלוויה יימסר בהמשך.

סמל ראשון שחר תעשה, לוחם בחטיבת גולני, בן 20, מפרדסיה. סמ"ר שחר תעשה הועלה מדרגת סמל לדרגת סמל ראשון לאחר מותו. הלוויתו תתקיים היום (שלישי), בשעה 18:00 בבית העלמין בפרדסיה, בחלקה הצבאית.


סמל ראשון דניאל פומרנץ, לוחם בחטיבת גולני, בן 20, מכפר אז"ר. סמל ראשון דניאל פומרנץ הועלה מדרגת סמל לדרגת סמל ראשון לאחר מותו. מועד ההלוויה יימסר בהמשך.

סמל שון מונדשיין, לוחם בחטיבת גולני, בן 19 מתל-אביב. סמל שון מונדשיין הועלה מדרגת רב טוראי לדרגת סמל לאחר מותו. הלוויתו תתקיים היום (שלישי), בשעה 18:00 בבית העלמין נחלת יצחק בתל אביב, בחלקה האזרחית.

סמל בן אואנונו, לוחם בחטיבת גולני, בן 19 מאשדוד. סמל בן אואנונו הועלה מדרגת רב-טוראי לדרגת סמל לאחר מותו. הלוויתו תתקיים היום (ג'), בשעה 17:00 בבית העלמין באשדוד, בחלקה הצבאית.

סמל ראשון אורן נח לוחם בחטיבת גולני, בן 22 מהושעיה. הלוויה תתקיים היום (ג'). המשפחה תתכנס בבית הכנסת של היישוב הושעיה בשעה 15:00 משם ייצא מסע ההלוויה. ההלוויה תתקיים בשעה 16:00 בבית העלמין בהושעיה. דובר צה"ל מסר את בקשת המשפחה להימנע מסיקור תקשורתי.


השתלשלות האירוע

ביום ראשון בשעה 01:30 לפנות בוקר נכנס לתוך סג'עאיה נגמ"ש ובו לוחמי גולני. הנגמ"ש המיושן (זלדה), שבו השתמשו עוד בתקופת מלחמת וייטנאם, נתקע והתקלקל. מפקד הנגמ"ש קפץ ממנו על מנת לעזור בקשירתו לנגמ"ש חילוץ שנשלח לעברו. תוך כך נורה טיל נ"ט לעבר הכלי התקוע והתפוצץ בתוכו. הנגמ"ש המיושן שאיננו ממוגן בדומה לכלים אחרים המשמשים כיום את חטיבות החי"ר וגולני, נפגע, התלקח ועלה באש. כתוצאה מכך נהרגו החיילים ומכאן גם נבע הקושי של צה"ל לזהות אותם מידית. בצבא התקשו למצוא ראיות חותכות למציאת גופתו של החייל.

סיפור החטיפה של החמאס – לחץ פסיכולוגי

פרסום החמאס בפייסבוק
פרסום החמאס בפייסבוק

כבר ביום ראשון השבוע, בשעות הבוקר המאוחרות, העלה דובר הזרוע הצבאית של החמאס סרטון לאתר היוטיוב, בו מסר כי בידי גדודי עז א-דין אל-קסאם מצוי שבוי ישראלי העונה לשם אהרון שאול. החמאס, שסירס מעט את שם הלוחם, הוסיף לפרסום את תמונתו במדי א' ואת מספרו האישי בצה"ל.

מגפון פנה לדובר צה"ל מספר פעמים ונענה כי הנושא בבדיקה, אך הנושא לא הוכחש וגם לא אושר.
החמאס מצדו פעל מידית להטמעת העובדה בקרב הציבור בישראל כי בידיו שבוי ופתח באמצעות רשת הפייסבוק מספר דפים על שם החייל. נכון לעכשיו הוסרו רובם מהרשת, כנראה לבקשת ישראל.
"מדוע צה"ל מכחיש שבידינו שבוי?", כתב בדף הפייסבוק דובר החמאס, איסמאעיל אבו שנב, ושוב הציג את תמונת החייל ומספרו האישי.

חרושת השמועות לא איחרה להגיע וברשתות החברתיות ובקבוצות הווטס-אפ התפרסמה תמונת החייל והידיעה כי הוא נעדר. הלחץ על צה"ל גבר לשחרר מידע המצוי ברשותו על אודות החייל. בסופו של דבר הודיע היום הצבא באופן רשמי כי אורון נעדר ולמרות שהסיכוי שהוא בחיים הוא אפסי, שמו הותר לפרסום.

המשפחה: "אורון לא חלל"

לאחר שאירוע הנגמ"ש פורסם ברבים, מסר דובר צה"ל כי "אמש נמסרו הודעות לשבע משפחות הלוחמים שהיו מעורבים באירוע. עד כה, זוהו בוודאות שישה חללים וזאת נוכח מורכבות האירוע. מאמצי הזיהוי והבירור באשר ללוחם השביעי ממשיכים להתבצע בכל הערוצים".

כבר ביום ראשון הגיע לבית משפחתו של אורון קצין העיר עפולה ודיווח להם על הידוע לצבא. למחרת, יום שני, הגיע לבית המשפחה בפוריה אלוף אורנה ברביבאי, ראשת אכ"א ואיתה רמ"ח נפגעים בצה"ל ועדכנה את בני המשפחה בדבר הקשיים בזיהוי גופתו של הבן. בצה"ל בדקו שוב ושוב אם החייל נהרג בתוך הנגמ"ש או מחוצה לו. על פי נתוני הצילום של אמצעי התצפית שבידי צה"ל לא נראו מחבלים שהצליחו להגיע אל הנגמ"ש הבוער ולחטוף גופות או פצוע.

תורת הלחימה קובעת כי בעת שכלי כזה "נתקע" בשטח ומהווה מטרה נוחה לירי אויב, על לוחמיו לצאת מתוכו ולהתפזר כדי למנוע אפשרות שהכלי ייורט והם ייפגעו. על פי הידוע קפצו מתוכו נהג הנגמ"ש ומפקד המחלקה שפיקד עליו כדי לעזור ברתימתו לכלי החילוץ, אך לא יודע כי אורון יצא ממנו. עם זאת, ייתכן שיצא ונפגע מהירי בעת הזו. צה"ל עדיין לומד את הנושא.

היום בשעות הצהרים מסר דובר צה"ל כי שמו מותר לפרסום אך ציין כי "הליך הזיהוי והבירור לגביו טרם הושלם". בעקבות כך הודיעה המשפחה כי עוד אופטימית וכל עוד "לא נמצאו הוכחות וזוהו שרידים של אורון, כל עוד הבדיקות לא הסתיימו ואין ממצאים חד משמעיים בנושא, מבחינת המשפחה אורון לא חלל".

אמש התראיין בכיר חמאס חוסם בדראן, לערוץ כווייתי, ובמהלך הריאיון קיבל SMS לידיו, ביקש לקטוע את הראיון ופנה לישראלים בעברית וטען כי החייל הנעדר אורון שאול מוחזק בידי הארגון. "לכל העם בישראל", אמר בדראן, "ראש הממשלה שלכם משקר מההתחלה, והוא אחראי על דם הפלסטיני ועל דם החיילים שלכם. והוא משקר. היום אנחנו אומרים לכם: שאול אהרון החייל הוא בידינו". חשוב להדגיש, כי בדראן, כמו דובר החמאס, לא אמר שאורון נמצא בידיהם חי. רשת אל-ערבייה פרסמה לפני זמן קצר התייחסות לנושא החייל ודיווחה כי ישראל פנתה באמצעות מתווך גרמני אל החמאס להשבת גופתו לידיה. יצוין כי לפרסום זה של רשת אל ערבייה אין שום אימות מצד כל גורם שהוא וכי היא היחידה שפרסמה ידיעה זו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן