Skip to content

נמשכים המאמצים הדיפלומטיים להשגת הפסקת אש

מזכיר המדינה ג'ון קרי יוצא לקהיר כדי להביא להפסקת אש. על פי הדיווחים הוא אמור להגיע לשם היום. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון היה אתמול בקטאר והיום הוא אמור להגיע לקהיר. איום המנהרות מתעצם - היום בבוקר פרצו ממנהרה מחבלי חמאס לתוך שטח ישראל ליד ניר עם וארז. הם חוסלו, אבל הספיקו לשגר טיל נ"ט […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חלון הזמן המדיני של מבצע צוק איתן עדיין פתוח. נשיא ארה"ב אובמה אמר אתמול בשיחת טלפון לראש הממשלה לנתניהו שמזכיר המדינה ג'ון קרי ייצא לקהיר כדי להביא להפסקת אש, על פי הדיווחים הוא אמור להגיע לשם היום. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, כבר נמצא באזור. אתמול הוא היה בקטאר והיום הוא אמור להגיע לקהיר. אבו מאזן נפגש עם ח'אלד משעל בקטאר והציג שינויים והקלות ביוזמה המצרית.

נתניהו, יעלון וגנץ בהערכת מצב באוגדת עוצבת הפלדה (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
נתניהו, יעלון וגנץ בהערכת מצב באוגדת עוצבת הפלדה (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

"חתיכת מבצע נקודתי"

בשיחת הטלפון הביע אתמול אובמה תמיכה בזכותה של ישראל להגנה עצמית, לצד חשש ממספר ההרוגים הגדל. ג'ון קרי, שהתראיין אתמול ברשת פוקס והביע את תמיכתה המוחלטת של ארה"ב בזכותה של ישראל להגן על עצמה, לא הבחין בהפסקת הראיון, כי המצלמה והמיקרופונים ממשיכים לפעול ואמר לעוזרו ג'ון: "זה חתיכת מבצע נקודתי, זה חתיכת מבצע נקודתי". עוזרו השיב לו ואמר: "כן, כן, זה מסלים באופן ממש משמעותי" והדגיש את הצורך בהפסקת אש. קרי הסכים ואמר: "אנחנו חייבים לצאת לשם הלילה". המנחה שהאזין לדברים האלה חשב שקרי אמר זאת כביקורת על ישראל, שחצתה את הקו הנקודתי שבו החלה את הכניסה לרצועת עזה ועימת אותו על כך, אבל קרי חזר והביע תמיכה מוחלטת בישראל. היום הוא אמור להגיע לקהיר.

נחשפו מנהרות

במסיבת עיתונאים אמש בקריה אמר נתניהו, כי "בפעולה נחשפו עוד מנהרות, שמתווספות למנהרות רבות אחרות שחשפנו, ושחלקן כבר הגיע לשטח מדינת ישראל. החמאס השקיע בהן שנים של עבודה והון עתק, במטרה לבצע פיגועי טרור המוניים וגם לבצע חטיפות. אנחנו מצאנו אזיקים, מצאנו סמי הרדמה – אין כאן שום שאלה, המערך הזה הוא מערך אסטרטגי של החמאס, השקיעו בו ביצורים, חשמל, כבלים, קשר, הכל כדי לחדור, לפגוע פיגוע המוני וגם לחטוף".

פיגוע ממנהרה

היום בבוקר שוב פרצו ממנהרה 12 מחבלי חמאס לתוך שטח ישראל כדי לבצע פיגוע המוני בקיבוצים ניר עם וארז. פעולתם סוכלה והם נהרגו, אבל הם הספיקו לשגר טיל נ"ט לעבר ג'יפ ישראלי. על כך אמר אמש ראש הממשלה: "איום המנהרות אינו חדש לנו. אנחנו סיכלנו מספר ניסיונות בעבר לבצע פיגועים באמצעותו, אבל הפעולה הנוכחית היא הרבה יותר רחבת היקף. זהו אמנם מהלך עתיר סיכונים, אבל הוא חיוני, כי אם המנהרות הללו לא היו נחשפות, התוצאות היו יכולות להיות קשות בהרבה. מנהרות כמו שחשפנו בימים האחרונים יכולות להיפתח ביישובינו – בתוך גן ילדים, בחדר אוכל – והתוצאות היו יכולות להיות קטלניות".

הוא הדגיש, כי "זו אכן הייתה תכניתו של החמאס, ונגדה אנחנו פועלים. כפי שאמרתי כשהתחילה הפעולה שלנו נגד המנהרות, אין ערובה של מאה אחוז הצלחה, אבל אנו עושים הכל כדי להשיג את המירב, ואני חייב לומר שהתוצאות שחיילי צה"ל השיגו עד עתה בשטח הן מעל התחזיות ומעל המצופה".

המערכה המדינית

באשר למערכה המדינית הסביר נתניהו: "בימים שלפני היציאה לפעולה הקרקעית, עסקנו בבניית התשתית המדינית והצבאית לפעולה, ועשינו את זה במספר מישורים בו זמנית: קודם כל, נענינו להצעה המצרית להפסקת אש וגם לשתי הצעות נוספות, הצעה להפסקת אש הומניטארית של האו"ם והפסקת אש הומניטארית של הצלב האדום. הצעדים הללו, יחד עם השיחות האישיות שקיימנו עם רבים ממנהיגי העולם, הניחו את התשתית המדינית שבזכותה אנו מקבלים בימים אלה אשראי בינלאומי לפעולה. זה אף פעם איננו דבר מובן מאליו, צריך להשקיע בזה.

"אנו זוכים להכרה מצדן של ארה"ב, קנדה, בריטניה, גרמניה, צרפת ומדינות רבות וחשובות נוספות בזכותה של ישראל להגן על עצמה ובזכותנו להחזיר את השקט והביטחון ליישובינו ולאזרחינו. לפני שעה קלה שוחחתי פעם נוספת עם הנשיא אובמה והודיתי לו על תמיכתה של ארה"ב בישראל בעת הזאת".

"נמשיך ונכה בחמאס"

שר הביטחון משה בוגי יעלון אמר אמש: "אנו נלחמים נגד ארגון טרור רצחני ששם לו למטרה להרוג בנו, ולא נירתע מהמשך הלחימה בו. חמאס משלם מחיר כבד מאוד, וישלם מחיר כבד מאוד, ואנו נמשיך ונכה בו באופן קשה ביותר. נמשיך להרוג מחבלי חמאס וארגוני הטרור האחרים. נמשיך להשמיד מנהרות, תשתיות טרור, אמצעי לחימה, מרחבי שיגור, טילים ורקטות, מתקני ייצור ונפגע במוסדות שלטון".
"חמאס אחראי למתרחש בעזה".

באשר לפגיעה בחפים מפשע בעזה אמר יעלון, כי "חמאס הוא האחראי למתרחש ברצועת עזה. הוא אחראי לכל אדם שנפגע ולכל בניין שקרס. הוא הביא על עצמו ועל עמו את המתרחש כעת, ואם לא יתעשת – יוסיף ויספוג. אנו מצטערים על כל תושב עזה שנהרג לאחר שנקלע לקרב או בעת שהשתמשנו היום באש כדי לחלץ את פצועינו ומתינו. זו לצערנו התוצאה של מציאות בה חמאס וארגוני הטרור האחרים מסתתרים מאחורי האוכלוסייה שלהם כמגן אנושי וחופרים מנהרות טרור רבות בתוך שכונות צפופות דוגמת סג'עייה, שם גילו לוחמי צה"ל עיר תת קרקעית של מנהרות טרור שיעדן יישובים בישראל, ועשרות מחבלים בתוכן".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן