Skip to content

האיחוד האירופי: לפרק את כל ארגוני הטרור בעזה מנשקם

במסיבת עיתונאים משותפת שקיים עם מזכ"ל האו"ם, אמר ראש הממשלה: "אנו מנסים למזער את מספר הנפגעים, אבל בחמאס עושים הכל כדי שייפגעו יותר. כל מדינה עושה מה שהיא יכולה כדי להגן על אזרחיה ואנו נמשיך". מזכ"ל האו"ם: "אני מעריך ומקבל את זכותה של ישראל לפעול להגנת עצמה. ישראל היא דמוקרטית ואני מאיץ בכם לרסן ככל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בהודעה תקיפה וחסרת תקדים קוראת מועצת שרי החוץ, של האיחוד האירופי, לפרק את כל ארגוני הטרור ברצועת עזה מנשקם. זאת, שעות אחדות לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו, שוחח עם הממונה על קשרי החוץ באיחוד, קטרין אשטון – ודרש ממנה לפעול לפירוז רצועת עזה.

בהודעת שרי החוץ האירופיים מובעת דאגה עמוקה מהמשך ההסלמה באלימות בעזה. שרי החוץ קוראים להפסקה מיידית בעשי האיבה על בסיס עקרונות הפסקת האש בנובמבר 2012 ומברכים על המאמצים להגיע להכמה בעניין זה.

"האיחוד האירופי מגנה בחריפות את ירי הרקטות חסר האבחנה לתוך ישראל, ע"י החמאס והארגונים המיליטנטיים ברצועת עזה, הפוגע ישירות באזרחים", נאמר בהחלטת שרי החוץ האירופיים. "אלו פעולות נפשעות ובלתי ניתנות להצדקה. האיחוד האירופי קורא לחמאס להפסיק מיד פעולות אלה ולוותר על האלימות. כל ארגוני הטרור בעזה חייבים להיות מפורקים מנשקם. האיחוד האירופי מגנה בחריפות קריאות לאוכלוסייה האזרחית בעזה לספק את עצמם כמגינים אנושיים".

בהמשך מגנה האיחוד האירופי את אבדן חייהם של מאות אזרחים בעזה, בהם נשים וילדים רבים. "אנו מכירים בזכותה של ישראל להגן על עצמה", מדגישים שרי החוץ האירופיים, אך קורא לישראל לנקוט בכוח פרופורציונאלי, בתוך גבולות החוק הבינלאומי.

משרד החוץ מיהר להביע שביעות רצון. "האיחוד האירופי מחזק את התייחסותו לחמאס כארגון טרור, כאשר הוא מגנה בתוקף את הירי חסר ההבחנה  של טילים על אוכלוסיה אזרחית ואת השימוש שעושה חמאס במגינים אנושיים ומגדיר את מעשיו כפשעים", נאמר בהודעת משרד החוץ.  עוד בירך משרד החוץ על קריאת האיחוד לפירוק ארגוני הטרור מנשקם ופירוז הרצועה. "אמירות אלה של האיחוד האירופי עולות בקנה אחד עם התפיסה שמנחה את ישראל במאבקה בטרור, והן פותחות פתח לשיתוף פעולה ליישום העקרונות המשותפים להחזרת השקט והביטחון".

שר החוץ, אביגדור ליברמן, ששוחח עם שורה של שרים עמיתים מרחבי אירופה לפני הישיבה, אומר כי ההודעה של שרי האיחוד האירופי מבהירה כי העולם החופשי מאוחד מול הטרור החמאסי ולישראל זכות מלאה להגן על עצמה. השר בירך את עובדי משרד החוץ על העבודה היעילה שהניבה את התוצאות הללו.

חרף הגברת הפעילות הבינלאומית, להפסקת אש ברצועת עזה, מסתמן כי הפסקת האש עדיין רחוקה. ישראל מעוניינת בהפסקת אש קרובה, אך ממשיכה לעמוד על כך  שמבצע "צוק איתן" יימשך, עד אשר ישיג את יעדיו. כך הבהיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפגישה שקיים היום עם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון. גם החמאס לא מוכן עדיין להפסקת אש.

"חמאס מסכן את אזרחיו ושם אותם בקו האש. אנו עושים הכל כדי להימנע מפגיעה באזרחים" (צילום: נירה ידין)
"חמאס מסכן את אזרחיו ושם אותם בקו האש. אנו עושים הכל כדי להימנע מפגיעה באזרחים" (צילום: נירה ידין)

"החמאס מחביא רקטות מתחת לבתי חולים ומסגדים ואף מדינה לא תסכים לעמוד ללא תגובה מול פעולות כאלה", אמר נתניהו במסיבת עיתונאים משותפת שקיים עם מזכ"ל האו"ם, בלשכתו בקרייה בתל אביב. "כל מדינה בעולם הייתה מפעילה את כוחה כדי לסיים את האיום כלפיי אזרחיה. אנו פועלים מתוך הגנה עצמית ולא ביקשנו את ההסלמה הזאת. קיבלנו את הפסקת האש המצרית, אפילו האו"ם והליגה הערבית תמכו בה, אבל בחמאס דחו אותה. בחמאס גם דחו את הפסקות האש ההומניטריות והפרו אותן. חמאס מסכן את אזרחיו ושם אותם בקו האש. אנו עושים הכל כדי להימנע מפגיעה באזרחים, חמאס חופר מתחת לבתים כדי לפגוע באזרחים.

אנו מנסים למזער את מספר הנפגעים, אבל בחמאס עושים הכל כדי שייפגעו יותר" (צילום: נירה ידין)
אנו מנסים למזער את מספר הנפגעים, אבל בחמאס עושים הכל כדי שייפגעו יותר" (צילום: נירה ידין)

"הקהילה הבין-לאומית לחצה עלינו לבנות בתי ספר ובתי חולים, ועכשיו אנחנו רואים שחמאס השתמש בבטון הזה כדי לבנות מנהרות טרור שהורגות אזרחים", האשים ראש הממשלה נתניהו ופנה למזכ"ל האו"ם. "אני מאמין שאתה מבין שזכותה של כל מדינה להגן על עצמה וישראל תמשיך לעשות את זה כי זו זכותנו, זו חובתנו. אנו מנסים למזער את מספר הנפגעים, אבל בחמאס עושים הכל כדי שייפגעו יותר. כל מדינה עושה מה שהיא יכולה כדי להגן על אזרחיה ואנו נמשיך – זו חובתנו לעשות כל שניתן להגן על אזרחינו".

"לטפל בכיבוש ובייאוש"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג למזכ"ל האו"ם באן קי מון בפתח פגישתם שרידי רקטות ששוגרו מרצועת עזה לעבר ערי ישראל בימים האחרונים. מדובר בשרידי רקטות שנורו בימים האחרונים. בין השרידים הוצגו שתי רקטות, האחת רקטה 122 מ"מ – המגיעה לטווח של 20 ק"מ (גראד) והשנייה רקטה לטווח 40 ק"מ (shei 40). עוד הוצג חלק ממנוע של רקטה M-75 מייצור מקומי המגיעה לטווח 80 ק"מ וגם ראש קרבי (רש"ק) של רקטה המכיל כ-20 ק"ג חומר נפץ.

שרידי הרקטות מוצגים למזכ"ל האו"ם (צילום: חיים צח/לע"מ)
שרידי הרקטות מוצגים למזכ"ל האו"ם (צילום: חיים צח/לע"מ)

בנוסף, ראש הממשלה נתניהו הציג בפני מזכ"ל האו"ם באן תצלומי אוויר בהם ראיות מפלילות לכך שחמאס עושה שימוש באוכלוסייה כמגן אנושי. עוד הראה ראש הממשלה למזכ"ל האו"ם את הכרזות בהן נמסרה לתושבי עזה בקשה להתפנות ממקומם כדי להימנע מפגיעה בהם. ראש הממשלה גם הראה למזכ"ל האו"ם קטע וידאו בו רואים כי צה"ל איתר בפעילותו ברצועת עזה כני שיגור רב-קני של טילי גראד המוכנים לשיגור מתוך שטח של בית ספר חקלאי בבית חאנון.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון התייחס בדבריו לתצוגה ואמר: "בשעה שאנו מדברים, נמשך ירי הטילים של החמאס והג'יהאד האסלאמי על ישראל. ראיתי בעצמי, יחד עם ראש הממשלה, סוגים שונים של טילים שיורה החמאס לעבר אנשים ושכונות בהן מתגוררים אנשים. זה מזעזע. וראיתי את כל התמונות, הסרטונים והעדויות בעצמי. עמדתו של האו"ם ברורה: אנו מגנים בחריפות את ירי הטילים. זה חייב להיפסק לאלתר. אנו מגנים את השימוש באתרים אזרחיים, בתי ספר, בתי חולים ומתקנים אזרחיים אחרים למטרות צבאיות. המדינה שלך לא יכולה להשלים עם מטחי טילים על שטחה".

ישראל היא דמוקרטית ואני מאיץ בכם לרסן ככל האפשר את פעולותיכם". (צילום: נירה ידין)

ישראל היא דמוקרטית ואני מאיץ בכם לרסן ככל האפשר את פעולותיכם". (צילום: נירה ידין)

מזכ"ל האו"ם אמר וד: "אנחנו מתנגדים לירי רקטות וזה חייב להיפסק. מתנגדים לשימוש במתקנים אזרחיים כמו בתי ספר וחולים לשיגור רקטות. אף מדינה לא יכולה לקבל זאת, אף מדינה לא תקבל פגיעה באזרחיה", אמר באן. "אני מעריך ומקבל את זכותה של ישראל לפעול להגנת עצמה. ישראל היא דמוקרטית ואני מאיץ בכם לרסן ככל האפשר את פעולותיכם. המסר שלי הוא – הפסיקו להילחם והתחילו לדבר. דברו כך שזה לא יקרה שוב בעוד כמה חודשים. יש לטפל בכיבוש ובייאוש, ופעולות צבאיות לא יגבירו את יציבותה של ישראל".

באן הוסיף: "פגשתי מנהיגים בקטאר, כווית ומצרים. המסר שלנו הוא תפסיקו להילחם ותתחילו לדבר. בואו נדבר על פתרון כדי שלא נחזור למצב הזה בעוד מספר חודשים. אין אלטרנטיבה מפתרון שתי המדינות, אין מחסום בפני האמת הברורה שאתם חולקים את אותה הארץ ואותו העתיד. צריך לקבל חופש וצדק לכל האזרחים השותפים". "חמאס הוא כמו חיזבאללה ואל קעידה". (צילום: נירה ידין)

"חמאס הוא כמו חיזבאללה ואל קעידה". (צילום: נירה ידין)

לדברים אלה השיב נתניהו: "חמאס הוא כמו חיזבאללה ואל קעידה. אלו קבוצות אסלאמיות שפועלות נגד פלוראליזם, דמוקרטיה וחופש. הם לא רוצים פתרון של שתי מדינות, אלא בהשמדתנו ואי קיומנו. במציאות כזו אין לנו אפשרות אחרת אלא להילחם בכך".

קרי: "אזרחים כלואים במצב הזה"

מוקדם יותר היום התייחס מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, למאמצים להביא להפסקת הלחימה והדגיש כי המתווה המצרי צריך להיות מסגרת לכל הפסקת אש.

במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתו המצרי בקהיר, סמח שוקרי, אמר קרי: "חשוב להגיע להפסקת אש בהקדם האפשרי ועל הקהילה הבינלאומית לדחוף ולשכנע את הצדדים לחתום על הסכם. בחמאס קיבלו החלטות שהשפיעו על חייהם של תושבי הרצועה והלב כואב על כל אובדן חיים של אזרחים. אנו עמלים, יחד עם אבו מאזן, להגיע לפתרון, אבל ראשית אנו צריכים להביא להפסקת האלימות.

נתניהו מציג למזכ"ל האו"ם תצלומי אוויר מרצועת עזה צילום: חיים צח/לע"מ)
נתניהו מציג למזכ"ל האו"ם תצלומי אוויר מרצועת עזה צילום: חיים צח/לע"מ)

"לכל אחד מהצדדים שאיתם דיברתי ברור שיש מבנה שעמו אפשר לסיים את הסכסוך – והמבנה הזה הוא היוזמה המצרית", אמר קרי. "במשך שבועיים ראינו את חמאס משגר רקטות על גבי רקטות לשכונות ישראליות. ומשתמש במנהרות על מנת לנסות לחטוף אזרחים ישראלים ולהרוג אותם. במשך שבועיים ישראל מגיבה, כמו שלכל יש מדינה יש את הזכות לעשות כשהיא מותקפת, ואנחנו תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה".

 קרי הוסיף: "באופן טרגי ישנם אזרחים שכלואים במצב הזה. אנחנו כאן עובדים כי יותר מדי דם נשפך משני הצדדים, כולל שני אזרחים אמריקנים. אנחנו רואים כיצד המשבר ברצועת עזה הולך ומחמיר אנשים הולכים ומאבדים את בתיהם עבודותיהם, חשמל ומים".

הבוקר שוחח ראש הממשלה נתניהו עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה ועם קתרין אשטון, האחראית על מדיניות החוץ באיחוד האירופי. ראש הממשלה חזר בפניהם על הקריאה לקהילה הבינלאומית לפעול לפירוז עזה.

גם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון נפגש עם מזכ"ל האו"ם באן-קי מון בלשכתו בקריה בתל אביב. במהלך הפגישה הראה שר הביטחון למזכ"ל האו"ם תצלומי אוויר בהם אפשר לראות את ארגון חמאס משתמש באזורים אזרחיים כדי לירות לעבר ישראל.

יעלון: "במקרים מסוימים בהם היינו צריכים להציל חיילים פצועים, אנו נאלצים להשתמש באש" (צילום: אריאל חרמוני\ משרד הביטחון)
יעלון: "במקרים מסוימים בהם היינו צריכים להציל חיילים פצועים, אנו נאלצים להשתמש באש" (צילום: אריאל חרמוני\ משרד הביטחון)

במהלך המפגש אמר שר הביטחון יעלון: "ברצועת עזה קיימת ישות טרור אשר מובלת בידי חמאס עם גורמי טרור אחרים, אשר מפרים את החוק הבינלאומי ואת הסדר הבינלאומי, כשהם משתמשים ברקטות ובטרור כדי לפגוע באזרחינו. הם גם משתמשים באזרחיהם כמגן אנושי. אנו עושים ככל יכולתנו כדי להימנע מפגיעה באזרחים, אך לעתים זה כמעט בלתי אפשרי באזורים בעזה אשר חמאס הופך אותם לכר לירי רקטות ולבסיס להתקפות טרור. חמאס יורה טילים ורקטות מבתי ספר, מסגדים, שכונות ועוד. הם משתמשים במנהרות תת קרקעיות כדי לנסות לתקוף אזרחים ויישובים בישראל באזור עוטף עזה. זהה אתגר עבורנו שאנו פועלים בימים אלו כדי לעצור.

"אנו עושים ככל יכולתנו להימנע מפגיעה באזרחים, אך במקרים מסוימים בהם היינו צריכים להציל חיילים פצועים, אנו נאלצים להשתמש באש.

נתניהו לשגרירים: "מצפה לעמדה מוסרית"

"אנחנו מוכנים ונחושים להמשיך במבצע 'צוק איתן' עד שנעצור את גל הטרור הזה נגד אזרחי ישראל. העימות הזה צריך להיות איתות לכל גורמי הג'יהאד באזור, שיבינו שטרור אינו משתלם. סיום העימות הזה צריך להיות ברור: הטרור אינו משתלם. צריך לפרז את הישות הטרוריסטית הזו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בצהריים בבית חולים 'ברזילי' באשקלון חיילים ואזרחים שנפצעו במבצע צוק איתן.

ראש הממשלה נתניהו אמר לפצועים: "כל עם ישראל מחבק אתכם ושולח לכם ברכת החלמה מהירה. נפגעתם במשימה הכי חשובה שיכולה להיות – להגן על הבית שלנו."

בבית החולים פגש ראש הממשלה עשרות שגרירים שהיו בסיור בבית החולים ואמר להם: "אני מצפה לא רק לתמיכה שלכם, אני מצפה לעמידה מוסרית מול ארגון טרור שתוקף אותנו. כל דמוקרטיה הייתה עושה מה שישראל עושה כדי להגן על עצמה."

פגישת ראש הממשלה עם ראשי הרשויות באשקלון (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
פגישת ראש הממשלה עם ראשי הרשויות באשקלון (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

מוקדם יותר נפגש ראש הממשלה נתניהו בעיריית אשקלון עם עשרות ראשי רשויות. רה״מ נתניהו אמר לראשי הרשויות: "כולכם מנהיגים בחזית. אתם עושים את זה יוצא מן הכלל. זה חלק חשוב מאוד מהמערכה. אני מבקש לחזק באמצעותכם את ידי כל אזרחי ישראל."

איתמר שמעוני, ראש העיר המארחת אמר בתחילת המפגש: "אני רוצה לומר, ככל שאני יכול, בשם כל ראשי הרשויות שנמצאים פה, שיש לנו חוסן לאומי נהדר. הלכת צעד אחר צעד בשיקול דעת, במנהיגות. עם ישראל זכה למנהיג הנכון, בזמן הנכון".

במועצת הביטחון של האו"ם אמר סגן שגריר ישראל באו"ם, דוד רוט, כי אבו מאזן צריך לבחור, האם הוא ממשיך לשתוק ולתמוך בחמאס, או שהוא מפגין מנהיגות ומפרק את ממשלת האחדות. "הוא יכול לבחור האם להיות חלק מהבעיה או האם לקחת חלק בפתרונה", אמר רוט. שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, מלווה בשעה זו את מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, בביקורו בישראל.

"לא נשלים עם צלילי הסירנות והטילים"

"במשך שנים הקהילה הבינלאומית מתחה ביקורת על ישראל על כך שהיא הגבילה כניסה של חומרי בנין לעזה", אמר רוט. "עכשיו כולם יודעים לאן חומרי הבניה האלו היו מיועדים. עד היום הקהילה הבינלאומית האמינה שהיא מעבירה כספי סיוע לעזה, שמוקדשים לחיזוק שירותי הרווחה, לבניית מוסדות ולפיתוח כלכלי. במציאות, הדולרים שהועברו כדי לסייע לעזה, סייעו לחמאס לבנות את מעוז הטרור שלו והוכיחו, שוב, שלחמאס אין אחריות כלפי אנשיו. לכל המדינות בקהילה הבינלאומית יש חלק בהסלמה הזו, ולכן עליהן לתמוך בישראל ולהכיר בזכות שלה להגן על אזרחיה.

 "הציבור הישראלי מכיר היטב את הטרור, אך הוא לעולם לא ישלים אתו", אמר רוט. "לא נשלים עם צלילי הסירנות והטילים, לא נשלים עם המדים שילדינו לובשים ולעולם לא נשלים עם העובדה שהורים קוברים את ילדיהם, כפי שקרה ליותר מדי משפחות בישראל השבוע, מאז שחמאס גרר אותנו למבצע".

 רוט אמר כי חמאס משתמש בכל קורבן בסכסוך הזה כדלק למכונת התעמולה שלו. "לצערי, רבים קונים את הקמפיין הציני הזה. כל מי שטוען ששני הצדדים בסכסוך הזה אשמים באותה המידה משחק לידיו של ארגון טרור רצחני".

רוט הדגיש כי כל אבדן של אזרחים חפים מפשע הוא טרגדיה וישראל עושה ככל האפשר כדי להמנע מכך. "האשמה בכל פגיעה באזרחים היא של החמאס, שסרב שוב ושוב להפסקות האש, להן ישראל הסכימה".

 סגן השגריר התייחס גם לסוגיה האיראנית ואמר כי היא שולחת זרועות לאזור כדי לתקוף את ישראל מהיבשה, מהים ומהאויר, בכל החזיתות. "איראן מספקת לחמאס טילים בעזה, מתייצבת לצד אסד בסוריה ומחמשת את החיזבאללה בלבנון.  התבשרנו השבוע שחיזבאללה הציע לחמאס סיוע, על מנת ליצור את "נבחרת החלומות של הטרור", ולהפוך את חייהם של מיליוני אזרחים בישראל לסיוט.

 רוט פנה לקהילה הבינלאומית ואמר: "שנים הזהרנו מפני הסלמה באזור וזכינו להתעלמות מצד העולם. שנים הזהרנו את העולם מפני התחמשות חמאס וחיזבאללה, ונתקלנו בדממה. האם תמשיכו לשתוק גם עכשיו?"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן