Skip to content

עשרות אלפי נוסעים נתקעו בארץ ובחו"ל

שר התחבורה קיבל את הצעת רשות שדות התעופה לפתוח את נמל עובדה כנמל אלטרנטיבי לנתב"ג עבור חברות התעופה הזרות, שהפסיקו טיסתן לארץ. נמשכים המאמצים מול מינהל התעופה האמריקני להסיר את איסור הטיסות לארץ. אל על וארקיע מגדילות קיבולת כדי להטיס נוסעים שנתקעו. היום אמורים להתקיים 206 המראות ונחיתות בנתב"ג, כדי להטיס 32 אלף נוסעים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר התחבורה ישראל כץ קיבל את המלצת מנכ"ל רשות שדות התעופה (רש"ת) לפתוח באופן מיידי את נמל התעופה עובדה לפעילות חברות התעופה הזרות, במקום לנחות בנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג). בעקבות הפסקת הטיסות הזרות נתקעו בנתב"ג כ-18 אלף נוסעים ועוד כמה אלפי נוסעים בחו"ל, כ-4,000 מהם בטורקיה. חברות התעופה הישראליות ובראשם אל על מתארגנות להטיס חלק מהם. הבעיה מתמקדת עתה בטורקיה לשם לא טסות חברות ישראליות. בינתיים נחת מטוסו של מזכיר המדינה ג'ון קרי בנתב"ג.

ישיבת הערכת המצב שהתקיימה הבוקר בנתב"ג. צילום: רש"ת
ישיבת הערכת המצב שהתקיימה הבוקר בנתב"ג. מימין לשמאל: שמואל זכאי מנהל נתב"ג, עוזי יצחקי מנכ"ל משרד התחבורה, מנכ"ל רש"ת יעקב גנות, שר התחבורה ישראל כץ ויו"ר רש"ת עלי עובדיה. צילום: רש"ת

מחפשים פתרונות

בישיבת הערכת מצב שהתקיימה הבוקר ברש"ת השתתפו שר התחבורה ישראל כץ, מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי, יו"ר רש"ת עובדיה עלי, יעקב גנות, מנכ"ל רש"ת, שמואל זכאי, מנכ"ל רשות התעופה האזרחית (רת"א) גיורא רום ומנכ"ל אל על דוד מימון. בישיבה קיבל השר כץ את המלצת רש"ת להפנות את תנועת חברות התעופה הזרות לנמל עובדה. עם קבלת ההחלטה החלה הנהלת רש"ת לנקוט בכל הצעדים הדרושים על מנת לקיים החלטה זו. ועד עובדי רש"ת הודיע, כי העובדים יענו בחיוב על גיוסם למטרה זו, שהיא מעבר לעבודתם הרגילה. יחד עם זאת מן הראוי לציין, כי נמל עובדה מסוגל לקלוט רק כ-60% מהתנועה המיועדת לנתב"ג.

ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה הלילה למזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, כדי שיפעל לחידוש הטיסות של החברות האמריקניות לישראל. אם מאמצים אלה ישאו פרי ו-FAA ייתן את האישור המיוחל לקיום טיסות לישראל, ילכו בעקבותיו גם רשויות התעופה האירופיות ויתנו היתר לחברות התעופה האירופיות לשוב ולטוס לישראל.

בסיס עובדה
בסיס עובדה הוא אחד משני בסיסי חיל האוויר אשר הוקמו על ידי חיל ההנדסה של צבא ארה"ב, בעקבות פינוי בסיסי חיל האוויר בסיני, בהתאם להסכמי קמפ דייוויד. בסיס עובדה החליף את בסיס עציון ובסיס רמון החליף את בסיס איתם. נמל עובדה נפתח רשמית בשנת 1981. בשנת 1982 הקימה בו רש"ת מסוף אזרחי, כדי לקבל באמצעותו נוסעים הנוחתים במטוסים אזרחיים גדולים שלא יכולים לנחות בנמל התעופה אילת. מאז הוא משמש נמל נחיתות אלטרנטיבי לנתב"ג, כאשר מזג האוויר בו לא מאפשר נחיתות. כמו כן הוא משמש לטיסות שכר עונתיות המגיעות אליו מאירופה.

80  טיסות בוטלו

80 טיסות בינלאומיות של חברות תעופה זרות בוטלו אתמול, לאחר שמינהל התעופה הפדרלי, ה-FAA, בארה"ב אסר לנחות בנתב"ג, במשך 24 שעות. במשך כל הלילה שחלף התקיימו שיחות עם רשויות אמריקניות בהם הוצגו בפניהם כל האמצעים להגנת שמי המדינה והנתיבים הבטוחים של המראות ונחיתות בנתב"ג בזמן החירום. היום אמורה להתקבל החלטת ה-FAA, האם הוא מקבל את ההסברים הישראלים, על אמצעי הביטחון והבטיחות בנתב"ג, בתוספת האפשרות לנחות בעובדה, או שהוא ימשיך לאסור נחיתות בישראל.

32 אלף נוסעים אמורים לעבור היום בנתב"ג

היום אמורים להתקיים בנתב"ג 206 המראות ונחיתות כדי להטיס כ-32 אלף נוסעים נכנסים ויוצאים. נמל התעופה בעובדה, המשמש בדרך כלל טיסות שכר נפתח היום בשעה 12:00 גם לטיסות בינלאומיות, כדי לקלוט מטוסים של חברות תעופה זרות שלא מעוניינות לנחות בנתב"ג. בינתיים ממשיך נתב"ג לפעול עם כל אמצעי הביטחון והביטחות שהוא נוקט בהם מתחילת ימי מבצע צוק איתן – נחיתות מצפון והמראות מזרחה – מתוך כלל הטיסות של חברות התעופה הזרות ימריאו וינחתו 22 חברות, כדוגמת בריטיש איירווייס ונוספות. חברות התעופה הישראליות אל על ארקיע וישראייר מנהלות בנתב"ג את פעילותן הרגילה והמוגברת.

בשלב זה לא ברור כיצד יטופלו אלפי נוסעים אם חברות התעופה הזרות לא ישוב להפעיל את טיסותיהן לנתב"ג

הבעיה הטורקית

הבעיה הבולטת עכשיו ביותר היא 4,000 נוסעים ישראלים התקועים בנמל התעופה באיסטנבול, בגלל שחברות תעופה ישראליות אינן נוחתות בנמל זה, בגלל שלא הותר לקיים בו הסדרי ביטחון ישראלים. שר התחבורה ישראל כץ, אמר הבוקר, כי נעשים עתה מאמצים שנוסעים אלה יוטסו על ידי חברות תעופה טורקיות, או אחרות למדינה קרובה באירופה ומשם הם יוטסו לארץ, באמצעות חברות תעופה ישראליות, או זרות שעדיין מקיימות קשר אווירי עם ישראל. עוד ציין השר, כי נעשים עתה מאמצים להשיט לארץ נוסעים שנתקעו בקפריסין.

אל על הוסיפה קיבולת

בעקבות ביטול הטיסות של חברות תעופה זרות הוסיפה אל על קיבולת בכמה טיסות על מנת לסייע להשיב לארץ נוסעים שנתקעו בחו"ל. טיסה 347 לציריך הוגדלה ממטוס 737 צר הגוף למטוס ג'מבו 747 רחב הגוף. כמו כן הוגדלה הקיבולת בטיסה 331 לבריסל ובטיסה 573 לבוקרשט. כמו כן הוסיפה אל על טיסות חדשות ללרנקה בקפריסין, להרוקליון בכרתים ולרומא. בנוסף לכך קלטה אל על נוסעים רבים של חברות תעופה זרות אשר נתקעו בארץ ובחו"ל.

מאל על נמסר עוד, כי "ביממה האחרונה עושה אל על מאמצים כדי לתגבר את טיסותיה ומערך השירות שלה. בין היתר הוספנו שתי טיסות, הרחבנו את שעות פעילות מוקד הפניות וזאת כדי לתת מענה לכמה שיותר נוסעים ישראלים ברחבי העולם. אל על פועלת ללא הפסקה ותמשיך לפעול כמיטב יכולתה למען הנוסעים הישראלים בישראל ובעולם".

באשר למחירי הכרטיסים הגבוהים טוענת אל על, כי "מחירי הכרטיסים נקבעו מבעוד מועד בהתאם לעונת השיא של התיירות הישראלית בחופשת הקיץ ולא שונו עקב ביטולי הטיסות של חברות התעופה הזרות".

ארקיע מוסיפה טיסות

מחברת ארקיע נמסר, כי "לאור הפסקת פעילותן של חלק מחברות התעופה הזרות בארץ, הוסיפה היום ארקיע שלוש טיסות ללרנקה בקפריסין, במטרה לאפשר לפחות לחלק מאלפי הנוסעים שנתקעו בארץ לטוס לקפריסין ולחבור שם לטיסות למדינות היעד שלהם. חשוב לציין שהטיסות המיוחדות ללרנקה מיועדות גם להשבת ישראלים שנתקעו במקומות שונים בחו"ל ומצאו דרך להגיע לקפריסין"

עוד נמסר מארקיע, כי מנהלת התחנה שלה בלרנקה דאגה אתמול לאירוח של 10 משפחות ישראליות שנתקעו בקפריסין, בבתי משפחות ישראליות המתגוררות שם.

ישראייר שיכנעה חברות זרות להמשיך לטוס

גיל סתיו סמנכ"ל השיווק והמכירות בקבוצת ישראייר מסר: "נכון לעכשיו כל טיסות מטוסי ישראייר יוצאות במועדן המתוכנן.  לידיעת ציבור הנוסעים, חברת ישראייר הצליחה לשכנע גם את חברות התעופה הזרות מהן חכרנו מטוסים שלמים להמשיך ולבצע את הטיסות לפי התכנון על מנת למנוע פגיעה בנוסעים".  

עוד הוסיף סתיו: ישראייר נערכת לבצע טיסות לעמאן, אם חברות התעופה הטורקיות יחליטו להעביר לשם את הנוסעים התקועים בטורקיה. במקביל אנו נערכים להפעלת טיסות לאיי יוון לחילוץ נוסעים שנתקעו שם".  

ההסתדרות

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן התייחס הבוקר לעניין הפסקת הטיסות של החברות הזרות לישראל ואמר: "שמיים פתוחים רק בזכות חברות התעופה הישראליות. בעת חירום ובזמן שחברות התעופה הזרות בחרו שלא להכניס את מטוסיהן לשמי ישראל, החברות הישראליות הן אלו עליהן ניתן לסמוך.
החברות הישראליות והעובדים בחברות אלו, הם אלו העומדים לרשות הציבור בימים אלו ומשאירים את שמי המדינה פתוחים. על שר התחבורה מוטלת החובה לדאוג לחזק את החברות הישראליות, לא רק בימים קשים אלו, אלא גם בימי השגרה, תוך הפגנת ציונות וסולידריות, וגיבוי בכל ההיבטים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן