Skip to content

ישראייר: כבר שבועיים אנחנו מוציאים טיסות כשהן ריקות למחצה

בדיון שנערך היום בוועדה לפניות הציבור התברר כי מילואימניקים רבים נדרשים לשלם דמי ביטול על חופשה אליה לא יגיעו. משרד התיירות: חברות תיירות בחו״ל לא כפופות להנחיות של משרד התיירות; אל על: לקדם בכנסת חוק שיחייב את גופי הממשלה לטוס רק עם חברות ישראליות, כפי שנהוג בארצות הברית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מלון קריסטרל וורטרוורלד ריזורט באנטליה. גם מי שנקרא למילואים נדרש לשלם דמי ביטול
מלון קריסטרל וורטרוורלד ריזורט באנטליה. גם מי שנקרא למילואים נדרש לשלם דמי ביטול

בשעה שמבצע "צוק איתן" בעזה נימצא בעיצומו ומילואימניקים רבים הוקפצו לגזרות השונות בצווי 8, התברר היום בדיון שנערך היום בוועדה לפניות הציבור כי מילואימניקים רבים נדרשים להילחם בחזית נוספת, החזית הכלכלית – המאבק על ביטול חופשת הקיץ. מאחר ומקובל כי חופשה שמבוטלת ללא התרעה מוקדמת, מחויב מזמין הנופש, בארץ או בחו"ל, לשאת בחלק מהעלויות וכן לשלם דמי הביטול, כך למעשה מצאו את עצמם מילואימניקים רבים מחויבים לשלם על חופשה שאין ביכולתם לממש .

דוד חרמון, שפנה לוועדה בשם חבריו שגויסו בצו 8 אמר כי "המילואימניקים נמצאים בסיטואציה קשה עד אבסורדית. הם נמצאים בשטח ואין להם אפילו את האפשרות לשלוח פקס או מייל בבקשה לבטל את החופשה. מדובר בהוצאות כספיות לא מבוטלות. ישנם מקרים המטופלים לפנים משורת הדין ומסכימים לבטל למילואימניק את דמי הביטול אך לא מסכימים לפעול באופן דומה מול בני משפחתו. במצב הנוכחי אין נוהל ברור וכל מקרה נבחן לגופו. לא יכול להיות מצב שבו המילואימניקים נדרשים לנהל מלחמה מול חברות התיירות. למשפחות אנשי המילואים קשה הרבה יותר להתמודד כלכלית עם המצב מאשר לחברות התיירות".

נציג משרד התיירות עו"ד אלי ליפשיץ טען כי "בשל המצב הביטחוני ענף התיירות כולו נמצא היום בפני קריסה מוחלטת. "חברות נמצאות תחת עומסים כלכליים לא מבוטלים", אמר, "נכון להיום אין לנו שום סמכות בחוק להורות לחברות התיירות שלא לגבות דמי ביטול מאנשי המילואים. כמו כן אין מנגנון פיצוי מוסדר מטעם המדינה לחברות התיירות במקרה חירום. צריך לזכור שחברות תיירות בחו״ל כלל לא כפופות להנחיות של משרד התיירות". בהמשך לדרישת יו"ר הוועדה, ח"כ עדי קול (יש עתיד), עדכן עו"ד ליפשיץ כי משרדו יצא בפנייה לחברות התיירות לבוא לקראת משפחות אנשי המילואים.

אין אפשרות משפטית לאחד טיסות

מנכ"ל חברת ישראייר, אורי סירקיס, ציין כי "לא נכון לטעון שאנחנו מרוויחים הרבה מאוד כסף. בשל מגבלות החוק אנחנו מחויבים להוציא טיסות בזמן ובשבועיים האחרונים אנחנו מוציאים טיסות כשהן חצי ריקות בלי שיש לנו את אפשרות לאחד בין שתי טיסות. נכון להיום אין גוף אחד שמרכז את הנושא ומאפשר לסנכרן בין כל הגורמים ולפתח מנגנון שיאפשר מתן פיצוי במצבים דומים. ביקשנו להגדיר באופן זמני את שדה התעופה 'עובדה' כשדה תעופה בינלאומי חלופי כדי למנוע מצב שבו חברות זרות יימנעו מלנחות בארץ". מנכ"ל החברה ציין כי ההנחיה בחברת ישראייר היא שכל מי שהוקפץ למילואים בצו 8 כספו יוחזר ובמקביל יפעלו לסייע לבני משפחתו.

עו"ד עומר שלו מחברת אל-על ציין כי "החברה מכירה בצורך לתת פתרונות רחבים ככול הניתן כך שהנחייה בחברה היא לבטל את דמי ביטול לא רק למי שקיבל צו שמונה אלא גם לבני משפחתו". מנכ"ל החברה, דוד מימון אמר כי "המבצע הזה מטיל עלינו עליות ונזקים כספים לא מבוטלים, כולל מכיוון תיירים מחו״ל שלא מגיעים לארץ בשל המצב הביטחוני. אנחנו חושבים שנכון לקדם בכנסת חוק שיחייב את גופי הממשלה לטוס רק עם חברות ישראליות, כפי שנהוג בארצות הברית".

מנכ"ל חברת גוליבר, זיו רוזן אמר כי "פגיעה בתיירות בחודשי הקיץ היא פגיעה אנושה. ולמרות זאת קבענו עקרון שהחברה לא תגבה דמי ביטול מאנשי המילואים. זה הוא מצב מאוד מיוחד שבו כולם צודקים. ישנם חברות שעלולות ליפול בסיטואציות כאלה".

בסיכום הדיון ציינה יו"ר הוועדה ח"כ קול כי "לא יכול להיות מצב שבו מילואימניק שגויס לא יקבל הגנה מהמדינה. אנחנו נקיים דיון נוסף כדי להגדיר מענה למקרים דומים גם עבור הצרכנים וגם כפתרון לחברות התיירות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן