Skip to content

בטקס צנוע ללא שמפניה יושבע מחר ריבלין לנשיא המדינה העשירי

הקוקטייל החגיגי המסורתי, בטקסי השבעת נשיא המדינה – בוטל. בהצהרתם המשותפת של הנשיא הנבחר ויו"ר הכנסת אמרו שני האישים: ״בשעה שחיילי צה"ל נלחמים ואזרחי ישראל נמצאים תחת איום מטחי טילים, סברנו שיש מקום לקיים את האירוע במתכונת צנועה יותר ומצומצמת. אנו מחזקים את ידי צה"ל במשימתו הקדושה להביא שקט ורגיעה לכלל תושבי ישראל, במהרה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה שמעון פרס מסיים מחר את תפקידו כנשיאה התשיעי של מדינת ישראל. הנשיא הנבחר, ראובן (רובי) ריבלין יצהיר מחר אמונים כנשיא המדינה.

טקס הצהרת האמונים של נשיא המדינה העשירי ראובן (רובי) ריבלין, יתקיים בכנסת, מחר. אופיו של הטקס שייערך יהיה צנוע יחסית, בשל המצב.

ממחר - נשיא מדינת ישראל, ראובן (רובי) ריבלין (צילום: ציפי מנשה)
ממחר - נשיא מדינת ישראל, ראובן (רובי) ריבלין (צילום: ציפי מנשה)

"שבע כנסות ישבתי כאן, בבית הזה", אמר ריבלין בכנסת, ביום שבו נבחר לתפקיד לפני כחודש וחצי. "בשתיים מהן הייתה לי הזכות לעמוד בראשו, ולשמור מכל משמר על מהלכו התקין של הוויכוח, סם החיים של הדמוקרטיה הישראלית. האמון שנתתם בי היום מכל קצוות הבית הזה מחייב אותי להשיר מעליי, החל מרגע זה, את גלימת הפוליטיקה – ואני הייתי פוליטיקאי שנים רבות", אמר ריבלין.

"איאלץ גם לעזוב את ביתי הפוליטי, הליכוד מיסודה של תנועת החירות ושל הארגון הצבאי הלאומי שהיה לי בית", אמר ריבלין. "היום אני מתחיל בדרך לבית האחר, בית השוכן לא רחוק מכאן. נוכח עומקן של המחלוקות בינינו ושל הוויכוח בתוכנו מי יודע כמה זקוקים אנו גם לבית הזה וגם לבית הזה. הבית אליו אני הולך יהיה בית של הישראלים כולם, בית שדלתו פתוחה לכל בית עם חרות ועם מק"י. בית בו יסתופפו יחד כל חלקי העם לחוויה ישראלית אחת. האמון שנתתם בי היום מחייב אותי מרגע זה לא להיות איש של מפלגה. אינני איש של תנועה מרגע זה. אני איש של כולם. אני איש העם".

החל ממחר, יידרש ריבלין לפרוע את השטר שעליו חתם.

הטקס ייפתח כאשר ברחבת הכנסת יסקור הנשיא הנבחר משמר כבוד מצומצם ויניח זר על הגלעד. לאחר מכן תהיה התכנסות בלשכת יו"ר הכנסת בהשתתפות הנשיא הנבחר ראובן (רובי) ריבלין, הנשיא היוצא, שמעון פרס, יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופוזיציה יצחק הרצוג.

לאחר מכן תיערך ישיבת מליאה מיוחדת בה יצהיר הנשיא הנבחר אמונים למדינה. מזכירת הכנסת תבקש מהקהל לקום, עם כניסתם לאולם המליאה של נשיא המדינה שמעון פרס, יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין והנשיא הנבחר ראובן (רובי) ריבלין. חצוצרנים ישמיעו תרועות כבוד. יושב ראש הכנסת אדלשטיין יפתח את הישיבה בנאום יו"ר הכנסת, ולאחריו יזמין את נשיא המדינה שמעון פרס לשאת את דבריו.

ריבלין-נתניהו. האם ישתפו פעולה? (צילום: דוברות הכנסת)
ריבלין-נתניהו. האם ישתפו פעולה? (צילום: דוברות הכנסת)

לאחר מכן, יקום הקהל להצהרת האמונים של הנשיא הנכנס ריבלין. יושב-ראש הכנסת יבקש מהנשיא הנבחר להניח ידו על ספר התנ"ך, להרים יד ימינו, לקרוא את הצהרת האמונים ולחתום עליה. לאחר הצהרת האמונים תהיה תקיעת שופר ולאחריה יכריז יושב ראש הכנסת: "יחי נשיא מדינת ישראל" וחברי הכנסת יענו אחריו "יחי, יחי, יחי".

בתום הצהרת האמונים, יישא נשיא המדינה הנבחר ראובן (רובי) ריבלין את נאומו. יושב-ראש הכנסת אדלשטיין יברך את נשיא המדינה הנבחר עם תחילת כהונתו ולאחר מכן ישיר הזמר דויד ד'אור את ההמנון הלאומי "התקווה".

בתום כינוס מליאת הכנסת, יוכל הקהל ללחוץ את ידו של נשיא המדינה הנבחר ראובן (רובי) ריבלין, בטרקלין שאגאל.

"איאלץ לעזוב את ביתי הפוליטי". הנשיא החדש ריבלין (צילום: עוס בן גרשום/לע"מ)
"איאלץ לעזוב את ביתי הפוליטי". הנשיא החדש ריבלין (צילום: עוס בן גרשום/לע"מ)

ביוזמת יו"ר הכנסת והנשיא הנבחר, הוזמנו ראשי רשויות וראשי ערים מקו העימות בדרום, לכנסת לאירוע הצהרת האמונים של הנשיא הנבחר. ראשי הרשויות ישבו באולם המליאה עצמו בסמוך לחברי הכנסת. יולי אדלשטיין ורובי ריבלין מסרו בהודעה משותפת: "המסר – שהאירוע המרכזי בישראל הוא מבצע 'צוק איתן' – חשוב מאד שיועבר בבירור גם מהכנסת. ראשי הרשויות בדרום הארץ הם סמל לעמידה המופתית של הציבור בתקופה הקשה הזו. נארחם מחר בכנסת תוך שימת דגש מיוחד באירוע לרגשות החמים של העם כולו, לחיילי צה"ל הלוחמים בעזה ולציבור ביישובי הדרום הנמצא, יותר מכל אחד אחר, תחת איום טילי החמאס".

קודם לכן השבוע, החליטו יו״ר הכנסת והנשיא הנבחר, לצמצם משמעותית את אירוע הצהרת האמונים  מחר בכנסת. על פי ההחלטה, יתקיים טקס משמר הכבוד לנשיא הנבחר ברחבת הכנסת במתכונת מצומצמת. לאחריו, תתקיים הצהרת האמונים במליאת הכנסת – במלואה וכמתוכנן. החלק השלישי של הטקס בטרקלין שאגאל, במסגרתו היה אמור להתקיים גם קוקטייל חגיגי – בוטל. בהצהרתם המשותפת אמרו שני האישים:  ״בשעה שחיילי צה"ל נלחמים ואזרחי ישראל נמצאים תחת איום מטחי טילים, סברנו שיש מקום לקיים את האירוע במתכונת צנועה יותר ומצומצמת. אנו מחזקים את ידי צה"ל במשימתו הקדושה להביא שקט ורגיעה לכלל תושבי ישראל, במהרה".

נשיא המדינה שמעון פרס מסיים מחר קדנציה גדושה בעשייה ובפעילות.

את הימים האחרונים הקדיש הנשיא לביקורי תנחומים אצל משפחות החיילים הנופלים במבצע "צוק איתן" וכן קיים הנשיא לו"ז סיורים אינטנסיבי במיוחד, לטובת חיזוק אזרחי ישראל ובהם: ביקור בבית ספר יסודי בשדרות, ביקור ומפגש עם משפחות בבית הילדים בקיבוץ זיקים, מפגש ושיחה עם לוחמי כיפת ברזל, סיור במטה הארצי של משטרת ישראל, אירוח קייטנת ילדי עוטף עזה ליום כיף בבית הנשיא ועוד.

נשיא המדינה והרמטכ"ל. יחסי הערכה ואמון (צילום: דובר צה"ל)
נשיא המדינה והרמטכ"ל. יחסי הערכה ואמון (צילום: דובר צה"ל)

במהלך כהונתו השתתף הנשיא ב-752 סיורים ומפגשים בהשתתפות אזרחי ישראל ממטולה ועד אילת, אשר התפרסו לאורך 185 יישובים ומועצות אזוריות, מתוכן 70 ערים, 35 מועצות אזוריות, 80 יישובים כפריים יהודים וערבים. במסגרת הסיורים נפגש הנשיא עם למעלה מ-32,000 תלמידים ובני נוער, ב-90 בתי ספר, חטיבות ביניים ותיכונים, וכן ישיבות ומכינות רבות ובראשן ישיבת פונוביץ' בבני ברק, הישיבה באלעד, מכינת עוצם בנווה, מכינת תל תאומים.

בתקופת הנשיא פרס הגיע מספר המבקרים מקרב אזרחי ישראל בבית הנשיא לשיא של כחצי מיליון אזרחים שאפשר לכל בית ישראל להיפגש באופן בלתי אמצעי עם הנשיא ובכלל זה אירועים ממלכתיים לצד אירועים משתנים כגון "בית פתוח" בסוכות, ארוחת איפטאר לרגל הרמדאן למאות אזרחי ישראל הערבים, אירועי הוקרה למאות לוחמי מערך המילואים וכוחות הביטחון, אירועי הוקרה לילדים ונוער מוגבלים ונזקקים בשיתוף עמותות איל"ן, אלו"ט, האגודה למלחמה בסרטן, המרכז להשתלת איברים ועוד.

נשיא המדינה בביקור תנחומים בבית משפחתו של צפריר בר אור ז''ל. (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
נשיא המדינה בביקור תנחומים בבית משפחתו של צפריר בר אור ז''ל. (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

כנשיא המדינה הקפיד פרס על קשר מיוחד עם חיילי צה"ל, כוחות הביטחון וחיילי המילואים. הנשיא פגש עשרות אלפי חיילים ב-50 בסיסי צה"ל שונים, קיים 550 מפגשים ביטחוניים וסיורים ביחידות צה"ל ובזרועות הביטחון, הקפיד לבקר את פצועי צה"ל ומשפחות שכולות בכל רחבי הארץ והשתתף בעשרות טקסים ואירועי הוקרה למערך הלוחם ולמערך המילואים.

בין הפרויקטים הבולטים שיזם הנשיא פרס לקידום החברה הישראלית:

•           הנשיא פרס ייסד סדרת מפגשים עם למעלה מ-32,000 תלמידים ובני נוער בכל רחבי ישראל, במהלכם העניק שיעורי אזרחות לתלמידי ישראל בהם הדגיש את החינוך לערכים וסובלנות כמו גם חתירה למצוינות מדעית וחדשנות. במסגרת זו, שבר הנשיא פרס יחד עם 12,000 תלמידי ישראל את שיא גינס כשהעביר בשנת 2014 את "שיעור האזרחות און ליין הגדול בעולם" באמצעות טכנולוגיה מובילה.

שמעון פרס. אובמה עוד יתגעגע אליו (צילום: משה מילנר/לע"מ)
שמעון פרס. אובמה עוד יתגעגע אליו (צילום: משה מילנר/לע"מ)

•           פיתוח תכנית "מדעני וממציאי העתיד" אליה מתקבלים תלמידי כיתה ט' מהפריפריה בישראל בעלי כישורים שכליים ומדעיים גבוהים במיוחד ללימודים מחקריים לקידום המדע והטכנולוגיה והחדשנות הישראלית משלב בית הספר התיכון. מאז פיתוח התוכנית על ידי נשיא המדינה לוקחים חלק 300 תלמידים מכל קצוות הארץ בלימודים גבוהים לפיתוח המחקר והחדשנות באוניברסיטת תל אביב, בן גוריון והטכניון.

•           פתיחת שווקים עבור חברות ישראליות וקידום חתימת הסכמים אסטרטגיים, שיתופי פעולה כלכליים ועסקאות בהיקף של למעלה מ-2.5 מיליארד דולר למשק הישראלי. כמו כן, פעל הנשיא להקמת מיזמים משותפים לחברות ישראליות ובינלאומיות בתחומי הביטחון, תקשורת, רפואה, תשתיות, תעופה והייטק.

•           הקמת קרן "מלגות הנשיא למצוינות וחדשנות מדעית ישראלית" לעידוד מחקר אקדמי פורץ דרך. הקרן העניקה מלגות לחוקרים ודוקטורנטים ישראלים מצטיינים בתחומים מובילים של חקר המוח ופיתוח טכנולוגיה חקלאית וסביבתית בהיקף של 3.6 מיליון ₪.

שמעון פרס ובנימין נתניהו עם ידיד משותף (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
שמעון פרס ובנימין נתניהו עם ידיד משותף (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

•           ייסוד הענקת "עיטור הנשיא" בשם מדינת ישראל ליחידי סגולה שתרמו תרומה ייחודית ויוצאת דופן לחברה במדינת ישראל ולתדמיתה בעולם על ידי ועדה בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס השופט מאיר שמגר בשנת 2012. בין מקבלי "עיטור הנשיא" מנהיגים בינלאומיים מובילים ובראשם נשיא ארה"ב ברק אובמה, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, וכן הרב ישראל מאיר לאו, הגב' רות דיין, אביגדור קהלני, אלי ויזל, ועוד.

•           ייסוד תוכנית "מענטק"- שותפות מנכ"לי חברות ההייטק המובילות במשק תחת חזון הנשיא פרס, שהביאה להשתלבותם של 800 מהנדסים מצטיינים ערבים בתפקידי מפתח בחברות הייטק מובילות במשק.

בתקופת כהונתו של פרס כנשיא הגיעו 1261 מנהיגים לישראל לפגוש את הנשיא פרס, לפגישות לקידום האינטרסים המדיניים של מדינת ישראל, העמקת שיתופי הפעולה המדיניים ביטחוניים והשקעות במדינת ישראל ובחברות ישראליות. בין 50 נשיאים וראשי המדינות הבולטות שביקרו במשכן הנשיא ניתן למצוא את: נשיא ארצות ברית, נשיא צרפת, קנצלרית גרמניה, נשיא רוסיה, נשיאי סרי לנקה, פרו, רומניה, פנמה, קולומביה, ברזיל, אוסטריה, צ'כיה, חוף השנהב, הונגריה, יוון, אוקראינה, גאווטמלה, בולגריה, אוסטרליה. לטובת קידום הכלכלה הישראלית ופתיחת מרכזי מחקר ופיתוח של חברות בינלאומיות בישראל, קיים הנשיא פרס למעלה מ-200 פגישות עם ראשי חברות כלכליות עולמיות שונות.

שמעון פרס, איש סיורי השטח (צילום: מנשה לוי)
שמעון פרס, איש סיורי השטח (צילום: מנשה לוי)

במהלך כהונתו כנשיא, ערך הנשיא פרס אירועי הסברה רבים להצגת עמדתה של מדינת ישראל ולחיזוק הקשר עם התפוצות בתקופות קשות לחברה הישראלית. בכל אירוע בטחוני, מדיני או חברתי עמו התמודדו אזרחי ישראל אל מול הזירה הבינלאומית, הקפיד פרס להיפגש עם מובילי דעת קהל ועיתונאים זרים על מנת להביע את עמדתה וצדקתה של מדינת ישראל, ופגש למעלה מ- 1000 מובילי דעת קהל ועיתונאים זרים משש יבשות שונות ובהם CNN, BBC, ניו יורק טיימס, וושינגטון פוסט, ניוזוויק, דר שפיגל, פוקס ניוז, העיתון לה פריזיאן, אל פאיס הספרדי, אל מונדו הספרדי, ערוץRAI  האיטלקי, וערוצי טלוויזיה מרכזיים בסין, יפן, נורבגיה, קוריאה וויאטנם. הנשיא  הפך לאחד המנהיגים הבולטים ברשתות החברתיות כשייסד פלטפורמה של "פרס 360" במסגרתה פעל לקידום מדינת ישראל בעולם, ביוטיוב, בפייסבוק, בטוויטר, באינסטגרם וכן ברשת הוויבאו הסינית. הנשיא עודד ופיתח שימוש ברשתות החברתיות ואף ארח קבוצות בלוגרים וצלמי אינסטגרם שפעלו למען ישראל.

מעל 175,000 פניות הגיעו מאזרחי מדינת ישראל ומהעולם כולו אל הנשיא במהלך 7 שנות כהונתו. בין הפניות ניתן למצוא בקשות לנשיא לטיפול בנושאים החשובים לאזרח, דברי שבח ודברי ביקורת על נושאים העומדים על סדר היום הציבורי. פניות הציבור נענות, אם באמצעות מכתב רשמי, שיחת טלפון, או טיפול אל מול הרשויות הרלוונטיות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן