Skip to content

FAA ביטל את האיסור לטוס לישראל

חברות התעופה האמריקניות פתחו בהכנות לחידוש הטיסות לנתב"ג. רשויות התעופה האירופיות קיבלו בתדהמה את החלטת FAA, מאחר שאמש האריך מינהל התעופה הפדראלי ב-24 שעות את האיסור. בינתיים הן לא ממהרות לתת אישור לחברות התעופה האירופיות לשוב ולטוס לישראל. אבל, בצהריים הודיעו כמה חברות אירופיות, כי הן מחדשות את הטיסות לישראל. כ-60 אלף נוסעים עדיין תקועים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבוקר בשעה 06:45 הגיעה לנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג) ההודעה המיוחלת של מינהל התעופה הפדראלי, ה-FAA, האמריקני, כי מתבטל האיסור על חברות תעופה אמריקניות לטוס לישראל. ההחלטה האמורה להסיר את סגירת השמים בישראל התקבלה לאחר שאמש הודיעה ה-FAA, כי הוא מאריך ב-24 שעות נוספות. אך לאחר הערכת מצב נוספת ולמידה נוספת של נהלי הביטחון והבטיחות הנקוטים בנתב"ג, החליט ה-FAA לחזור בו מהחלטתו ולהתיר טיסות לנתב"ג.

יונייטד איירליינס. החברה הודיעה על חזרה לפעילות בקו לישראל
יונייטד איירליינס. החברה הודיעה על חזרה לפעילות בקו לישראל

בהודעתו אתמול על הארכת האיסור מסר ה-FAA, כי הוא מקיים קשר עם ממשלת ישראל כדי לבחון את הנתונים שהיא העבירה אליו, הנוגעים להתמודדותה מול הסיכונים הפוטנציאליים בפעילות נתב"ג בתקופת החירום הנוכחית. לאחר שבדק את הנתונים ביסודיות החליט המנהל לבטל את האיסור ובשעה 06:45 העביר את החלטתו לרשות התעופה האזרחית (רת"א) ולרשות שדות התעופה (רש"ת).

תדהמה באירופה

רשויות התעופה האירופיות קיבלו בתדהמה את החלטת ה-FAA לבטל את האיסור לטוס לישראל, לאחר שאמש הוא הודיע על הארכת האיסור. מה גרם בתוך כמה שעות לשינוי? הן החלו לשאול את ה-FAA והאום לא מדובר בהחלטה פוליטית ולא בטיחותית. לכן, בינתיים לא מתירות הרשויות האירופיות לחברות התעופה האירופיות לשוב מייד ולהפעיל טיסות לנתב"ג. מלופטהנזה נמסר הבוקר, כי לופטהנזה וחברות התעופה הקשורות אליה, סוויס, אוסטריאן איירליינס וג'רמן אייר, לא יחדשו היום את טיסותיהן לישראל. "הקבוצה תמשיך לעמוד באיסור הטיסות עד מחר יום שישי בבוקר", הודגש.

החברות האמריקניות מחדשות

חברות התעופה האמריקניות פתחו בהכנות כדי להפעיל מחדש את לוח טיסותיהן לנתב"ג. "אנחנו חוזרים ללוח הטיסות הרגיל שלנו", מסר אבי פרידמן מנהל חברת יונייטד בישראל", "מניו יורק תצאנה היום שתי טיסות לישראל, אחת בשעה 16:00 והשנייה בשעה 23:00". גם מחברת דלתא נמסר, כי הם מקווים להודיע בקרוב על חידוש הטיסות לישראל.

ברש"ת החלו מייד עם קבלת הודעת ה-FAA, בהערכות לקראת הפעלה מחדש של מאות טיסות נכנסות ויוצאות. הערכת מצב התקיימה הבוקר בנתב"ג, בהשתתפות שר התחבורה ישראל כץ. בצאתו מהפגישה אמר השר: "שוב הוכח כי שמי ישראל בטוחים. מי שניסה להטיל מצור על ישראל נכשל. אני מקווה כי החברות האירופיות יודיעו גם הן על חזרתן לפעילות בהקדם".

השר ציין, כי גיורא רום, מנהל רשות התעופה האזרחית פועל עתה מול רשויות התעופה האירופיות, כדי לשכנע אותן להתיר לחברות האירופיות לחזור ולטוס לנתב"ג. לדבריו כבר היום פועלות כמה חברות אירופיות בקו לישראל והוא מקווה שהרשויות שם יתירו לכל החברות לשוב ולטוס לישראל.

הבעיה הטורקית

באשר לישראלים שנתקעו בטורקיה, שלשם חברות תעופה ישראליות לא יכולות לטוס, סיפר השר, כי הטורקים לא קיימו אתמול את הסיכומים שהושגו ולא הטיסו ישראלים למדינות שכנות, כדי שימשיכו משם לטוס בחברות ישראליות לארץ. לדבריו, היום מנסה גיורא רום לשכנע את רשות התעופה הטורקית, שחברות טורקיות יטיסו את הישראלים לארץ. "אם הם לא יעשו זאת נבקש מהם להטיס את הישראלים ליוון, ומשם ב"רכבת אווירית" יטיסו אותן לארץ חברות ישראליות".

העלויות

בנושא העלויות ציין השר כץ, אם יתקיימו טיסות מאתונה לישראל שיטיסו ישראלים שנתקעו בטורקיה לארץ, לא ייגבה סכום נוסף מהנוסעים והמימון של הטיסות הנוספות יהיה ממשלתי. באשר לחברות אירופיות והאמריקניות, הדגיש השר, כי הן מחוייבות עם חידוש טיסותיהן להטיס את הישראלים שנתקעו בחו"ל לארץ ללא תוספת תשלום.

מתברר עוד, כי השר כץ פנה לחברת אל על וביקש ממנה להחזיר את המחירים לרמה נמוכה יותר. לא נראה, כי זה יעזור, כי אל על טוענת ש"מחירי הכרטיסים נקבעו מבעוד מועד בהתאם לעונת השיא של התיירות הישראלית בחופשת הקיץ והם לא שונו עקב ביטול הטיסות של חברות התעופה הזרות".

בינתיים מסרה חברת על על הוספת שתי טיסות לאתונה וציריך. בשעה 19:00 תוציא אל על טיסה מיוחדת במטוס ג'מבו 747 לאתונה, במטרה להחזיר משם לארץ מאות ישראלים. הטיסה אמורה לנחות בארץ בחצות. הטיסה הנוספת לציריך תמריא מחר בבוקר מנתב"ג בשעה 050:00 ותשוב לארץ בצהריים.

כמו כן הגדילה אל על את כמות המושבים בטיסות הערב לרומא, אמשטרדם וציריך באמצעות החלפת מטוסים ושימוש במטוסי רחבי גוף.

הארוע בעובדה

מאות נוסעים שנחתו בעובדה הבוקר נתקעו במטוסים בלי יכולת לרדת מהם בגלל שלא היו אוטובוסים להסיעם לטרמינל. מאות נוסעים אחרים שהוסעו מנתב"ג כדי להמריא מעובדה לחו"ל נתקעו בטרמינל צר המידות, בגלל שהמטוסים של חברות נאוס ואייר אירופה לא המתינו להם והמריאו ריקים לאירופה. הסיבה, צוותי האוויר שלהם עמדו לעבור את זמן החוקי המותר לטייסים לשהות בתפקיד. נוסעים אלה יועברו חזרה לנתב"ג בתקווה שמשם הם יוכלו לטוס סוף סוף ליעדיהם בחו"ל. ספקית השרות הקרקעי למטוסים בעודה היא חברת לאופר וחברת השטיח המעופף היא מפעילת טיסות השכר.

מרש"ת נמסר, כי לאחר עזיבת המטוסים את נמל התעופה עובדה הזמינה רש"ת אוטובוסים מהעיר אילת, כדי להשיב את הנוסעים לנתב"ג. במקביל מינה יעקב גנות צוות בדיקה בראשותו של שלמה אורן סמנכ"ל שדות תעופה פנים ארציים, שיבצע תחקיר מקצועי על היכולת המבצעית, מתן השירות והקיבולת בעובדה.

האירופיות מתחילות לחזור

בצהריים הודיעו רשמית שלוש חברות התעופה האמריקניות יו.אס.אייר, יונייטד ודלתא, כי הן מחדשות את טיסותיהן לישראל. מטוסיהן ינתחתו בנתב"ג החל ממחר בבוקר. גם חברות התעופה האירופיות אייר ברלין, איזי ג'ט, אליטליה, מרידיאן ואייר מדיטרנה הודיעו, כי הן מחדשות את טיסותיהן לארץ. גם חברת אייר קנדה מסרה על חידוש טיסותיה לנתב"ג.

60 אלף תקועים בחו"ל

מהתאחדות משרדי הנסיעות נמסר, כי גם לאחר הודעת ה-FAA על חידוש הטיסות לישראל, עדיין תקועים כ-60 אלף נוסעים במדינות רבות בעולם. מאז שלשום עובדים יועצי התיירות מסביב לשעון כדי לנסות להביא את הישראלים התקועים בחו"ל בנתיבים חלופיים לארץ. מתחילת המשבר הנוכחי ועד עכשו טופלו בהצלחה כבר 15 אלף נוסעים. יוסי פתאל מנכ"ל ההתאחדות אומר: "אנחנו מודעים לתנאים הכמעט בלתי אפשריים ועושים הכל כדי לסייע לאזרחי מדינת ישראל. מדובר במצב מורכב במיוחד, ודווקא במצבים הקשים האלה נרתמים יועצי התיירות כדי להביא הביתה את הישראלים, התקועים בנמלי תעופה מחוץ למדינה. עבור אלפי ישראלים הפכו יועצי התיירות בשעה קריטית זאת למקור עזרה ותמיכה".

בריטיש איירווייס

בריטיש איירווייס היא חברת התעופה היחידה בסדר גודל שלה, שלא עצרה את טיסותיה לישראל. ביטוי להערכת ישראל על כך נתן היום ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם שר החוץ של בריטניה פיליפ המונד כשאמר, בין שאר דבריו: "אני מבקש להודות לך ולראש הממשלה קמרון על שאתם עומדים לצד זכותה של ישראל להגנה עצמית. אני מודע גם לעובדה שחברת בריטיש איירווייס המשיכה את טיסותיה בימיםהאחרונים, ואנחנו מעריכים זאת מאוד. אני מבקש להודות לך על עמדתך המוסרית הבהירה. נזדקק לה בימים שלפנינו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן