Skip to content

שומן זה בריא

הטבעונים והצמחונים בטח לא יאהבו את זה, אבל ממחקרים אחרונים מתברר שמזון מהחי הוא בריא וחיוני לאדם • הדיאטנים בוודאי יתעצבו לשמוע כי שומן רווי, עדיף על שומן צמחי. ואילו לחומצת השומן אומגה 3 תפקיד חשוב במניעת מחלות ובשיפור מצבים בריאותיים • גיא בן צבי השתתף בכנס השומן העולמי בשטוקהולם וחזר עם מסקנות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בניגוד למה שמקובל לחשוב, שומן רווי טוב וחיוני לבריאות. ההמלצה להחליפו בשומן צמחי היא אחת הסיבות המרכזיות לתחלואה המתגברת היום בעולם. זו אחת המסקנות העיקריות בכנס האחרון לשומנים, שנערך בחודש שעבר בשטוקהולם שבדיה.

כנס השומן בשטוקהולםכנס השומן בשטוקהולם

מעטים בארץ כנראה יודעים שחקר השומנים (ליפידים) מאגד סביבו אלפי חוקרים, במיטב האוניברסיטאות ומכוני המחקר בעולם. האגודה לחקר הליפידים (ISSFAL) מקיימת פעם בשנתיים כנס עולמי בו מוצגים המחקרים העדכניים ביותר בתחום – הן מחקרים מדעיים על מטבוליזם במעבדה והן מחקרים קליניים ואפידמיולוגיים בבני אדם.

הפעם נערך הכנס בשבדיה, באולמי הכנסים הציוריים של "מבשלת הבירה של מינכן" (Munich Brewery), ברובע סודרמאלם, במרכז העיר שטוקהולם. זה היה הכנס ה-11 שלהם והגדול בתולדות הארגון, עם 700 משתתפים מ-50 מדינות, כולל שלושה (ביניהם אני) מישראל. חלק נכבד מההרצאות הוקדש לאומגה 3, למרות שמבחינה כמותית אלו הן חומצות השומן הנדירות ביותר בגוף. העיסוק המוגבר בהן מראה את החשיבות העליונה שהעולם המדעי מייחס כיום לאומגה 3.

 בכנס השתתפה צמרת המחקר העולמית בתחום של ליפידים בכלל ואומגה 3 במיוחד. בין החוקרים הבולטים: פרופ' מייקל קרופורד מאימפריאל קולג' בצ'לסי; פרופ' ארטמיס סימופולוס, הכוהנת של תזונת אומגה; פרופ' רוברט גיבסון, תזונת האם והילד מפרת' אוסטרליה; פרופ' ניקולאס בזאן, פסיכיאטר מניו אורלינס; ד"ר ג'וזף הבלין, פסיכיאטר מהמוסד לחקר התמכרות, ארה"ב. פרופ' קלמנס וון שאקי ממינכן גרמניה, ממציא אינדקס האומגה 3 (בדיקת דם לרמת אומגה 3 בגוף).

המסקנות העיקריות מהכנס

שומן רווי הוא טוב: העמותה העולמית לליפידים הגיעה למסקנה כי שומן רווי בריא וחיוני לאדם. ההמלצה להחליפו בשומן צמחי היא אחד הגורמים המרכזיים במחלות כמו סוכרת, דלקות כרוניות, מחלות לב וסרטן. מתגבשת המלצה לארגוני הבריאות לשנות את המלצות התזונה שלהם משומן בלתי רווי לרווי. ישנה נימה של חרטה על המלחמה שניהל במשך שנים רבות העולם המדעי נגד שומן רווי וכולסטרול – מלחמה אשר גבתה מיליוני קורבנות, מכיוון שנלחמו באוהב במקום באויב.

שומן רווי הוא טוב (ויקימדיה)

התפקיד החשוב של אומגה 3: חיונית לבניית מערכת העצבים, כשמחסורים של חומצת שומן זו בגוף (כלומר עודף באומגה 6) פוגעים במערכת העצבים; משפרת את מצבם של הסובלים מכאב כרוני וממיגרנה; חיונית לאוכלוסיית החיידקים הטובים במעיים; מונעת AMD (ניוון מקולרי בגיל מבוגר) – מחלת עיניים קשה, הפוגעת בראייה במבוגרים; מונעת דלקות בגוף, בעוד אומגה 6 , חומצת השומן הנמצאת בדגנים ובתירס, מאיצה אותן.

אומגה 3 וסרטן: מחקרים מצביעים על כך כי סוגי סרטן שונים מתגברים כאשר יש בגוף עודף אומגה 6, ונעצרים כאשר בגוף יש הרבה אומגה 3. מכך עלו המסקנות להציע שימוש באומגה 3 כטיפול בסרטן מסוגים שונים.

אומגה 3 ואלצהיימר: מספר מחקרי אוכלוסיה (תצפיתיים) וגם מחקר קליני אחד הראו תועלת גדולה של אומגה 3 במניעת אלצהיימר ועצירת ההתדרדרות אצל מי שכבר חלה. הודגש כי אלצהיימר היא מחלה המתפתחת במהלך 25 שנה לפחות, לכן יש לצרוך אומגה 3 כמזון מונע הרבה לפני הופעת התסמינים.

מקורות לאומגה 3: חוקר רוסי הוכיח בכנס כי רוב האומגה 3 בבעלי חיים יבשתיים מקורה במים מתוקים, לאו דווקא בים. אותו חוקר גם הצביע שצריכת אומגה 3 של האנושות, במידה וכל אחד יצרוך את הכמות הנחוצה, תטיל עומס כבד על אוכלוסיית הדגה. כמו כן הראה כי התחממות גלובלית וזיהום מקורות המים המתוקים פוגעים בצורה חמורה ביכולת המערכת האקולוגית לייצר אומגה 3. פתרונות אפשריים – מניעת זיהום מקורות מים מתוקים וניקוי מקורות שכבר זוהמו. מניעת הזרמת חנקות מהחקלאות למקורות המים (החנקות הורגות את האצות הטובות, אשר מייצרות את האומגה 3). מניעת דייג של דגים מסוימים בראש שרשרת המזון, על מנת לאפשר לדגים קטנים ופלנקטון לייצר אומגה 3. שימוש בהנדסה גנטית של חיידקים וצמחים כדי שייצרו אומגה 3.

הקשר בין תזונת האם בהריון לבריאות הנפשית של הילד: קיים קשר בין תזונת האם בהריון להתפתחות הנפשית קוגניטיבית של הילד, כשתזונת האם במהלך ההריון משפיעה באופן דרמטי על מוח הילד גם בגיל ההתבגרות. בכנס הראו נתונים כי ילדים לאמהות צמחוניות בהריון סבלו באופן מובהק יותר מסיכון להתמכרות לכל סוגי החומרים, כמו אלכוהול סמים וטבק. גורם סיכון משמעותי נוסף שנמצא הוא צריכה של סויה בהריון.

לתת לנשים בהריון ולמניקות שמן דגים, שבו רמת ה-EPA גבוהה מזו של ה-DHA: חוקרים בדקו האם תיסוף של DHA נקי משפר את התוצאות הקוגניטיביות, או את רמת ההשמנה של התינוק והפעוט. נמצא שככל שהאם צרכה יותר DHA נקי כן הייתה נטייה לבריאות פחות טובה. לעומת זאת מחקר בודד אשר בדק תיסוף של EPA ביחד עם DHA מצא שיפור בבריאות הילד. המסקנה המתבקשת היא שיש לתת לנשים בהריון ולאמהות מניקות  שמן דגים המכיל יותר EPA  מ- DHA. מסקנה עגומה נוספת היא שתיסוף DHA בפורמולות  לתינוקות לא מועילה אלא מזיקה ומכאן המלצתי לתסף כל תינוק המקבל פורמולה בקפסולה אחת של שמן דגים, וזאת על מנת למנוע את הנזק שבתיסוף DHA  נקי, הנפוץ כיום בכל הפורמולות.

טיפול בילדים הסובלים מתסמונות נוירו פסיכיאטריות

אני הצגתי בכנס את המחקר שלי על אומגה 3 – פרוטוקול אותו פיתחתי לטיפול וגמילה מתרופות אצל ילדים הסובלים מתסמונות נוירו פסיכיאטריות, כמו חוסר קשב וריכוז, סינדרום טורט, OCD, דיכאון וחרדה. המאמר שלי הוצג בצורת פוסטר והראה את התועלת הרבה שבשיטת הטיפול התזונתי על פי פרוטוקול אומגה.

תקציר הפרוטוקול והממצאים:

הפרוטוקול מיועד לגמול ילדים בעיקר (אבל גם מבוגרים) מתרופות פסיכיאטריות, בשלושה שלבים.

  1. מתן תוסף של שמן דגים (אומגה 3) במינון גובר והולך עד מינון אופטימלי מירבי.
  2. ירידה הדרגתית בתרופות תוך כדי עלייה במינון האומגה 3.
  3. הורדת סוכר, עמילן ומזון מעובד מהתזונה והחלפתם במזונות עתירי שומן.

כ- 85% מתוך כ-120 משפחות, שהצטרפו לפרוטוקול במהלך ארבע השנים האחרונות, ראו הטבה משמעותית באיכות החיים, ונגמלו מכל או חלק מהתרופות הפסיכיאטריות אותן לקחו.

המאמר שלי עורר עניין רב בכנס, במיוחד בקרב חוקרי אומגה 3 ופסיכיאטריה וחוקרי תזונת ילדים. מבקרים רבים לקחו עותק מהמאמר, או ביקשו שאשלח להם עותק.

יש להניח שמסקנות הכנס בתחום תזונת האדם ובריאותו, ישנו בסופו של דבר לטובה את מצבם הבריאותי העגום של מי שצורכים תזונה מערבית. שוחרי התזונה הפליאוליתית ישמחו לשמוע כי חוקרים רבים בכנס דוגלים בתזונה זו, המבוססת על בשר ושומן מהחי ונמנעים מצריכת סוכר ועמילן. הטבעונים לעומתם, בוודאי יצטערו ואפילו יכעסו לשמוע, כי הדעה הרווחת בקהיליית חוקרי השומנים היא שהאדם זקוק למזון מהחי, ובמיוחד לשומן מהחי, כדי לחיות חיים בריאים.

הכותב הוא בעלים ויועץ מדעי של אומגה 3 גליל בע"משם ניתן  למצוא מאמרים ומחקרים רבים מהכנס. למידע נוסף ניתן לפנות  [email protected].

10 Comments

  1. גיא בן צבי
    30 ביולי 2014 @ 15:05

    אתה צודק מקס- תזונה לפי סוג הדם היא אגדה אורבנית, לצערי יש רופאים שמאמינים בה… לגבי השפעת הפחמימות- בוא נדייק סוכר ועמילן (כי ירקות זה גם פחממות) אכן משפיעים רע מאד על ילדים עם ADHD, ראיתי את זה בעשרות מקרים. והבעיה היא שהם מכורים לסוכר ועמילן וזה מעגל אכזרי של משוב חיובי כלומר כמה שאתה צורך יותר סוכר אתה זקוק לו יותר ואז ה ADHD מחמיר…
    אומגה 3 מצמחים כמו מרווה (צ'יאה) או פשתן מתחמצנת אותו דבר כמו שמן דגים ברגע שהיא נחשפת לחמצן. בבקבוק היא בסדר. הבעיה היא שאדם עם ADHD לא זקוק לאומגה 3 צמחית שזו חומצה לינולנית אלא לאומגה 3 מהחי שזה EPA ו DHA שיש בשמן דגים. זו הסיבה ששמן פשתן ושמן מרווה לא עוזרים.
    לגבי אומגה 6- היא מזיקה רק במקרה שחסר לנו אומגה 3. תיסוף אומגה 3 משמן דגים במינון המומלץ והנכון מבטל את הנזק של עודף אומגה 6. למרות זאת אני ממליץ להמעיט בצריכת שמנים צמחיים, גם בגלל שהם עיתיר אומגה 6 אבל ביחוד בגלל ששימוש בהם בטיגון גורם להווצרות שומן טרנס שהוא מה שבאמת מזיק. שים לב הבעיה איננה שומן רווי שהוא בריא וטוב אבל אין אותו בשמנים צמחיים אלא הבעיה היא בשומן טרנס הנוצר כאשר מטגנים עם שמנים צמחיים. יצוא מהכלל הוא שמן קוקוס המכיל כמעט 100% שומן רווי ולכן הוא טוב לטיגון ובכלל בריא לצריכה.
    גיא

  2. נגה
    30 ביולי 2014 @ 11:27

    יכולה להעיד רק על עצמי. אני מאוד בעד צמחונות וטבעונות אבל כשהייתי בתזונה הזו הייתי חלשה ולא נמרצת מספיק. כרגע אני לא בשום תזונה ספציפית אבל קרובה לפליאו. אוכלת רק אוכל טבעי (פירות ירקות וכו'), מוצרי חלב של עיזים וכבשים, בשר בקר ואיברים פנימיים. מרגישה טוב יותר משהרגשתי אי פעם בחיי.

  3. דני
    30 ביולי 2014 @ 10:10

    חפשו "תזונת פליאו" (Paleo) ואולי תלמדו משהו חדש.

    או שתחכו עד ש-כולם- יבינו שב-40 השנים האחרונות הפחידו אותנו ללא בסיס מדעי מוצק מפני שומן מהחי.

    אתם מוזמנים להמתין, על אחריותכם מן הסתם…

  4. שלמה
    30 ביולי 2014 @ 9:55

    כתבה נכונה ברובה ומדוייקת
    שומן רווי חיוני והכרחי לבריאות שלנו
    טבעונים פוגעים לעצמם בצורה מאוד קשה בבריאות ובהתפתחות

    ממליץ להצטרף לקבוצה הנפלאה בפייסבוק שמדברת בדיוק על דברים שכאלו
    פליאו הגרסה הלא מצונזרת

    חפשו והצטרפו

  5. Sassi6
    30 ביולי 2014 @ 6:17

    חוה, אני מצטער כי אני השלישי שלא מסכים איתך, אממה מה אמרת? "במחקרים אפשר להוכיח כל דבר שרוצים, מעניין מי מימן את המחקר הזה, מגדלי הבקר??? … האם 700 משתתפי הכנס מ-50 המדינות נפלו בפח שטמנו להם מגדלי הבקר? האם 700 חוקרים ממיטב מכוני המחקר באוניברסיטאות לא בדקו ע"י מי ואיך נעשה המחקר?ועד כמה שהבנתי זה לא היה אך ורק מחקר אחד ויחיד, לא?

    • אליעד
      31 ביולי 2014 @ 7:16

      לא מדובר במחקר אחד אלא בקצה קרחון שהתחיל כשהתחיל חקר התזונה בתחילת המאה ה20 , הובילו אותה מדענים גרמניים שהודחקו לאחר מלחמת העולם השנייה והטרנד האמריקאי חסר הביסוס היה לכיוון של תזונה דלת שומן , כל מי שהלך נגד הטרנד סבל מהשלכות חמורות בקהילה המדעית.
      אני אישית מיישם את הגישה הזאת באופן חלקי כמה שנים ובאופן מלא כמה חודשים , ההרגשה מצויינת , החילוף חומרים מצויין , יש יותר אנרגיה זמינה , יותר ריכוז , פחות כאבי ראש ועייפות , הורדתי שומן שלא ידעתי שיש לי ואני שבע לאורך זמן אחרי כל ארוחה.
      לא מסתכל אחורה.

      • Sassi6
        4 באוגוסט 2014 @ 3:24

        אגב, הטרנד האמריקני ל"תזונה דלת שומן רווי" התחיל בדרום אפריקה אחרי השתלת הלב הראשונה ב-1967, שם התחילה "תיאוריית השומן הרווי" בגלל התמצקותו ביחס לשמנים צמחיים נוזליים, אממה מה הם שכחו? …שהקשר בין חומצות השומן לבין שקיעת הכולסטרול בעורקים איננו כזה פשוט ומיידי, ומעורבים שם אנזימים שאת דרך פעולתם חוקרים היום, לא?

  6. חוה ידיאל
    25 ביולי 2014 @ 2:44

    במחקרים אפשר להוכיח כל דבר שרוצים. מעניין מי מימן את המחקר הזה. מגדלי הבקר??? למדתי מבוא למחקר. זה לא מספיק לצטט תוצאות. צריך לבדוק ע"י מי ואיך נעשה. מה היה האינטרס שלו. איך הגיעו לכך שלילדים לאמהות צמחוניות – יש נטייה להתמכרות??? בחיים שלי לא שמעתי שטות גדולה מזו. גדלתי בבית טבעוני , וכך גם ילדי שהם היום בני כ30. אני חיה במושב צמחוני , אמירים, שהוקם ב1951, ואני כאן מיום הקמתו, ואין אצלנו מכורים. להיפך, אפילו סיגריות רגילות בקושי מעשנים.
    אני אחות מוסמכת ועובדת במרכז גמילה מהתמכרויות לסמים, אלכוהול והימורים. עוברים דרכינו הרבה מכורים שבאים לגמילה.אף לא אחד מהם גדל אצל הורים צמחונים. . מה שכן, לרובם הייתה ילדות קשה, חוסר התייחסות רגשית, הזנחה חוסר אהבה, התעללות פיסית ומינית.
    נגעתי רק בנקודה אחת. אין ספק שאומגה 3 חשובה, אך ניתן להפיק אותה מגרעיני פשתן ומצ'ייה. שומן מהחי גורם נזק. וזה הוכח כבר מזמן. מה גם שהבקר והעופות מלאים היום הורמונים ואנטיביוטיקה. יש מספיק הוכחות שאנשים חולים במחלות כרונית – שעברו לטבעונות – נרפאו. יש אצלינו במושב כמה וכמה אנשים כאלה,בריאים, מתפקדים ומגיעים לגיל 90.
    ואחרון חביב, גם ממה שאני יודעת ורואה, וגם מהתנסות אישית – יותר חשוב ממה שאתה אוכל – זה מה "אוכל אותך". מחשבות ורגשות שליליים מתח ולחץ, אפילו אם אתה אוכל נכון, מביאים את האדם לחוסר איזון, ומשם למחלות ועד מוות.
    בני האדם שונים, ולכל אחד מתאים משהו אחר. אפילו ברפואה הקונבנצינאלית הגיעו למסקנה שכל תרופה משפיעה אחרת על כל אדם ואדם. היום ממליצים על תזונה מתאימה לפי סוג הדם.
    חוה.

    • גיא בן צבי
      25 ביולי 2014 @ 16:29

      חוה את מצטטת הרבה אקסיומות שאין להן הוכחה טובה חוץ מהנסיון המוצלח שלך באמירים. באתר שלי ישנו מאמר המסביר למה יש אנשים (מעטים יחסית לאוכלוסיה) המסוגלים להיות טבעונים ובריאים ולמה יש אנשים (רוב האוכלוסיה) שטבעונות מזיקה עד מזיקה מאד (אני מכיר אנשים שטבעונות הזיקה להם יותר מאשר כאלו שטבעונות טובה להם, אבל את גרה באמירים ויש שם מקבץ לא סטטיסטי של טבעונים). אני לא רוצה להתווכח על אקסיומות כי אקסיומות לא ניתן להוכיח. אבל אם את רוצה את ההסבר המדעי לכל החדשות שהבאתי מהכנס את יכולה לכתוב לי דרך האתר ואשמח לספק לך את החומרים.
      אגב החוקר שהציג את המחקר על תזונת האם ונטיה הילד להתמכרות בגיל ההתבגרות הוא חוקר בכיר מאד בתחום הפסיכיאטריה והתזונה בשם גו הבלין. פגשתי אותו אישית בכנס ושוחחנו ארוכות. הממצאים של המחקר הזה שבדק הרגלי תזונה ונטיה להתמכרות על פני 15 שנה הם נפיצים, אין ספק בכך והתגובה הנפיצה שלך היא דוגמה. לכן הם לא מפרסמים את המחקר בפומבי בשלב זה. לי אישית ממצאי המחקר הגיוניים.
      בברכה, גיא

    • מקס
      28 ביולי 2014 @ 1:41

      היחידים שממליצים על תזונה לפי סוג הדם הם הומיאופתים ושאר שוחרי פסודו מדע, שכן אין שום קשר בין סוג הדם לתזונה.

      יש לי סוג דם A, וצמצום הפחמימות בזמן הגברת הצריכה של חמאה ושומן בקר גרם לי לרדת לחלוטין מהטיפול בריטלין.
      אמנם אני לא מתפקד עדיין באותה הרמה כמו שהייתי מתפקד על ריטלין, אבל בהתחשב בעובדה שהייתי על 30 מ"ג, ובלי התרופה לא הייתי מסוגל לתפקד בכלל(ברמה של "יאללה נשב לקרוא את הס- אוו! מה זה הדבר הנוצ-היי ציפור!").

      לעומת זאת, כשאני צורך פחמימה, אני חווה החמרה בתפקוד המנטלי ב48 השעות שלאחר מכן.

      האומגה 3 שניתן "להפיק" מזרעי צ'יה ופשתן עוברת חמצון, ולכן היא חסרת ערך(ולמעשה, גורמת נזק בערך באותה המידה כמו מרגרינה. יאמ יאם).

      זה למה כשמדברים על אומגה 6 אומרים להימנע לחלוטין משמנים צמחיים מזוככים, אבל עדיין מאפשרים צריכה של שומנים צמחיים רוויים בצורה של אגוזים;
      כי האומגה 6 לא עברה חימצון, ולכן היא לא מסוכנת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן