Skip to content

הפסקת אש הומניטרית ל-12 שעות – נכנסה לתוקף מהבוקר ב-8:00

אתמול דחה הקבינט המדיני-ביטחוני, פה אחד, את הצעת מזכיר המדינה, ג'ון קרי, להפסקת אש הומניטרית בת שבוע. ישראל תעמוד על כך שבכל מתווה תינתן לה יד חופשית בטיפול במנהרות הטרור. ישראל גם תדרוש בהמשך לאמץ את החלטת שרי החוץ של האיחוד האירופי לפרק את ארגוני הטרור ברצועת עזה מנשקם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפסקת אש הומניטרית, למשך 12 שעות, אמורה הייתה להיכנס לתוקף מהבוקר בשעה 08:00. זאת, לאחר שישראל והחמאס הסכימו להפסקת אש זאת, ביוזמת מזכ"ל האו"ם, באן קי מון.

ההסכמה על הפסקת האש היום התקבלה לאחר שהקבינט המדיני-בטחוני דחה פה אחד את המתווה האמריקני להפסקת האש, שהוצע ע"י מזכיר המדינה, ג'ון קרי. על פי התוכנית שגיבש שר החוץ קרי, הייתה אמורה להיות מוכרזת הפסקת אש הומניטרית בת שבוע, במהלכה יתקיים משא ומתן עקיף בין ישראל וחמאס. הפסקת האש הייתה אמורה להיות מוכרזת ביום ראשון. גורם ישראלי אמר כי הצעות קרי אינה מבוססת על היוזמה המצרית, ונוטה לחלוטין לטובת חמאס.

נתניהו-קרי. יידרש מקצה שיפורים. (צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ)
נתניהו-קרי. יידרש מקצה שיפורים. (צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ)

ישיבת הקבינט שהייתה אמורה להתחיל אתמול בשעה 1 בצהריים החלה באיחור של שעתיים וגלשה לבסוף עמוק אל תוך השבת. עד לכינוס הקבינט – וגם במשך השעות בהן היה מכונס – הופעל לחץ כבד על שרי הקבינט, שלא לאשר את ההצעה האמריקנית להפסקת אש. פעילי ימין הפיצו הודעות טקסט ובהן מספרי הטלפון האישיים של כמה משרי הקבינט – ומשעה זאת הוצפו השרים ועוזריהם במאות הודעות של התנגדות להפסקת האש. את ההתנגדות למתווה המוצע הובילו – עוד לפני כינוס הקבינט – השרים ליברמן, בנט, אהרונוביץ' וארדן, שמהווים מחצית מחברי הקבינט.

במהלך ישיבת הקבינט התנהלה במקביל הידברות עם שר החוץ האמריקני בקהיר, שניהל מצידו מגעים עם שרי החוץ של קטאר, טורקיה, מצרים וגורמים נוספים המעורבים במו"מ. בישראל עומדים על כך שבכל הפסקת אש תינתן לישראל האפשרות לסיים את פיצוצן של מנהרות הטרור. ישראל גם תדרוש לאמץ את החלטת מועצת שרי האיחוד האירופי, לפרק את כל ארגוני הטרור ברצועת עזה מנשקם.

במסיבת עיתונאים מיוחדת, שכינסו בקהיר שר החוץ המצרי, מזכ"ל האו"ם ומזכיר המדינה האמריקני גילה מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי כי נתניהו הביע נכונות לדון בכינון הפסקת אש שתימשך כ-12 שעות. "שוחחתי עם נתניהו, והוא הבהיר שהוא רוצה לנסות למצוא דרך להתקדם. מזכ"ל האו"ם, שקרא להפסקת אש בת 12 שעות, ימשיך לפעול בכיוון הזה", אמר קרי במסיבת העיתונאים.

קרי – שבמהלך דבריו לא הזכיר את החמאס בשמו, אפילו פעם אחת – אישר כי במסגרת מאמציו המשותפים עם ההנהגה המצרית ועם מזכ"ל האו"ם, נעשה ניסיון להביא את הצדדים להפסקת אש הומניטארית, למשך שבעה ימים. עפ"י מתווה זה שנדחה – גם ע"י החמאס וגם ע"י ישראל – אמורות היו לעלות לדיון דרישותיה הביטחוניות של מדינת ישראל, וכן דרישותיהם של הפלסטינים. לדברי קרי, הדבר טרם הושג משום שיש בעיות של הסכמה על מסגרת ומונחים נוספים, "אך אנחנו חושבים שיש בסיס טוב להשיג הסכם ונמשיך לדון בכך. אנו מאמינים שיש לתת לצדדים הזדמנות לתפוס מרחק מהאלימות, להתבונן מהצד ולבנות צעדים בוני אמון".

שר החוץ המצרי סאמח שוקרי קרא במסיבת העיתונאים כי "לשמור על העם הפלסטיני ולמנוע הסלמה". לדבריו, מצרים לא חסכה שום מאמץ להחזיר את היציבות ולשים קץ לסבבים של האלימות להם נחשפים האזרחים הפלסטינים". שוקרי אמר עוד כי היוזמה המצרית, להפסקת אש הומניטארית, עדיין מונחת על השולחן, "אך למרבה הצער אנו צריכים להשקיע מאמצים נוספים".

האיחוד האירופי פרסם הערב הודעה שבה הוא מדגיש את "הצורך המיידי להפסקת אש ברצועת עזה". בהודעה נאמר עוד כי האיחוד האירופי מודאג עמוקות "מההסלמה הנמשכת באלימות ברצועת עזה" ומהגידול במספר ההרוגים האזרחיים ברצועת עזה. בהודעה מודגשת התקרית שבה נהרגו 16 פלסטינים שחיפשו מקלט בבית ספר של אונר"א בבית חנון. "אנו קוראים לחקירה מיידית ויסודית של התקרית", נאמר בהודעת האיחוד האירופי. "זו הפעם הרביעית שבה מקלט של אונר"א היה תחת אש".

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, הגיב על התקרית בביה"ס של אונר"א: "חמאס היה צריך ללמוד בבתי הספר של אונר"א שיעור באזרחות וזכויות אדם. חמאס מנצל את מוסדות האו"ם ומקים בהם מאורות טרור. במקום להאשים את ישראל, העולם צריך לגנות ירי מתוך בתי ספר, מסגדים, בתי חולים ומתקני או"ם. אסור שאלו שלא מעניקים מקלט לאנשיהם, יקבלו מקלט אצל הקהילה הבינלאומית".

על רקע התמשכות הלחימה ברצועת עזה ופעילות הקרקעית של צה"ל בעזה, התנהל היום ראיון יוצא דופן שנתן השר נפתלי בנט לרשת סקיי הבריטית. בנט התעמת עם המגישה לאחר שזו טענה כי אין הצדקה לכמות האזרחים שנהרגו במהלך המבצע.

על כך אמר בנט "חמישה מיליון ישראלים יושבים במקלטים זה שלושה שבועות. תארי לעצמך ששבעים אחוזים מאוכלוסיית בריטניה הייתה נמצאת במקלטים כאשר טילים נורים בכל רחבי אנגליה – בלונדון, מנצ'סטר, לידס – מה הייתה בריטניה עושה? האם היא הייתה ממתינה בצד ופועלת בזהירות? האם זה מה שנעשה בעבר? האם כך נהגתם באפגניסטן? האם כך נהגתם במלחמת העולם השנייה? משיבים מלחמה. אין שום פרופורציות בלוחמה בטרור, הם משתמשים בך ובכל התקשורת העולמית כדי להמשיך להרוג את אזרחיהם שלהם ואת אזרחי ישראל."

 עוד הוסיף בנט "בניגוד לבריטניה, אנו מוקפים ב-300 מיליון מוסלמים, רבים מהם מוסלמים קיצונים, זה קשה. אבל אנחנו מדינה חופשית במקום מורכב מאוד, אנו לוחמים באותה מלחמה שעוד תגיע גם אליכם, והייתי מצפה מכל אדם הגון לתמוך בנו במאבק על חירותנו. איש אינו מעוניין בהרג אזרחים, אבל הם יורים עלינו, אנחנו לא יורים עליהם. אנו יורים חזרה אל משגרי הטילים. והם משתמשים בנשיהם ובילדיהם בצורה פחדנית כל כך."

בשלב מסויים אף טענה המגישה לעומת בנט כי המבצע כנגד החמאס מחזק את ארגון הטרור שצובר אהדה בעולם, על כך ענה, "כל מי שתומך בחמאס הוא חסר מוסר. הדבר המוסרי היחיד הוא לגרום להם להפסיק לירות טילים ובאותו רגע ממש, אנחנו מפסיקים לירות. האם יש עסקה טובה יותר? האם יש עסקה הוגנת יותר? מה אנחנו רוצים? אנחנו רוצים לחיות זה לצד זה. יצאנו מעזה. אנחנו לא רוצים לחזור לשם, אין לנו תביעות כלפיהם. הם מחפשים אותנו. מה שקרה הוא שמסרנו את השטח והם הפכו אותו למבצר של טרור. עלינו לפרק את המבצר הזה. אלא אם כן אתם רוצים לבוא ולעשות את העבודה בשבילנו, בשמחה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן