Skip to content

בודהיזם: הדרך המובילה לחיים טובים

הבודהה הציע דרך בת שמונה שלבים המובילה לחיים פחותי סבל, שהם הדרך הנכונה, במובן זה שאין בה טעות שהיא תוצר של תעתוע ואשליה. כאשר ביכולתנו לפענח את המציאות שמעבר לאשליה, כל דבר הוא כפי שהוא בדיוק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבודהה הציע דרך בת שמונה שלבים המובילה לחיים פחותי סבל, שהם הדרך הנכונה, במובן זה שאין בה טעות שהיא תוצר של תעתוע ואשליה. כאשר ביכולתנו לפענח את המציאות שמעבר לאשליה, כל דבר הוא כפי שהוא בדיוק

מאת: ענת צחור

החוויה האישית היא אבן יסוד בכל תהליך של התעוררות, שינוי ועיצוב. הבודהיזם רואה את החוויה האישית הן כמפתח והן כשער להבנת המציאות. לכן על כל אחד מאיתנו לפתור את הסבך ולפענח את החידה הגדולה של מהות החיים, לא באופן פילוסופי אלא באופן מעשי, עלינו להיווכח במציאות כפי שהיא (ראייה נכונה) ולפעול באופן ישיר וראשוני (פעולה נכונה).


הבודהה נשאל:

"הסבך הפנימי והסבך החיצוני,

דור זה סבוך בסבך

ואני שואל את גוטאמה בודהה:

מי יכול לפתור את הסבך?"

הבודהה ענה:

"כאשר אדם בעל תבונה ומידות טובות,

מפתח ריכוז והבנה,

אז, בפרישות, נחישות ובפיקחות

מסוגל הוא לפתור את הסבך."

 

שמונה השלבים של הדרך הנכונה

הבודהה הציע דרך של שמונה שלבים שאותה הוא מכנה הדרך הנכונה – נכונה במובן שאין בה טעות.

הטעות היא תוצר של תעתוע ואשליה, כאשר יש ביכולתנו לפענח את המציאות מבלי שאנו נופלים לשיגיונות והזיות, נפרשת בפנינו אמת ישירה ופשוטה מאוד: כל דבר הוא כפי שהוא בדיוק.

דרך 8 השלבים, או 8 האמיתות
8 השלבים, או 8 האמיתות

הדרך בעלת שמונת השלבים, או הרבדים, המכונה גם דרך נאצלת המובילה לחיים פחותי סבל:

  1. תפיסה (ראייה, השקפה) נכונה
  2. מחשבה נכונה
  3. דיבור נכון
  4. פעולה נכונה
  5. אורח חיים נכון
  6. מאמץ נכון
  7. קשב נכון
  8. ריכוז נכון

תפיסה נכונה (ראייה נכונה, השקפה נכונה), היא הקטר המוביל אחריו את שבעת הקרונות של מחשבה, דיבור, פעולה, אורח חיים, מאמץ, קשב וריכוז. כאשר ההשקפה אינה נכונה כאשר היא מוכתמת ומושפעת מתעתועי הנפש כל שאר השלבים יתעוותו והמציאות תתגלה בפנינו ככואבת, לא נעימה, מתסכלת ולא מספקת, מציאות הנחווית ככזו היא פרי התעתועים.

התעתוע והבורות הם המכשול העיקרי לחיים בדרך הנכונה

התעתוע (מכונה אוידיה בסנסקריט או אוידג'ה בפלי), הוא המכשול העיקרי לחיים, זוהי בורות. אוידיה היא תפיסה לא נכונה או ראייה לא נכונה המושתתת על מחשבות והזיות, דפוסים והרגלים אישיים –  היא המקור לחיכוכים, לריבים, לקנאה וצרות עין, לתאווה והשתוקקות, לשינאה ואיבה, למלחמות ולכל מה שרע ופוגע בעולמנו. את התעתוע והבורות המובילים לחיים חשוכים ומכאיבים ניתן להכניע בעזרת הדרך הנאצלת בעלת שמונת הרבדים.

דרך שמונת השלבים המוצגת היא תבנית נוחה לזכירה, הבודהיזם אוהב להשתמש בתבניות ומספרים, הניתנים לשינון וזכירה. ההיזכרות היא תכונה ואיכות שכדאי לפתח, מין מזכיר אישי שמעורר אותנו לתשומת לב, קשב והבחנה.

אפשר גם לסכם את שמונת הרבדים לתבנית קצרה יותר בעלת שלושה רבדים:

  1. התנהגות ומוסר – סילה (סנסקריט / פלי )
  2. ריכוז, בהירות ויציבות מנטאלית- סאמהדי (סנסקריט / פלי)
  3. חכמה – פאניה (פלי) פראג'נה (סנסקריט).

שמירה על ערכי התנהגות, סילה, פירושה הימנעות מעשייה לא נכונה, הימנעות משגיאות והתנהגות פוגענית שגורמת למכאוב.

החכמה היא תוצר של תודעה בהירה, זוהי ויפאסאנה

פיתוח ריכוז ובהירות יוצר תודעה יציבה המסוגלת לראות את הדברים ללא הפרעה, ללא הכתמתם של דפוסי חשיבה והתניות רגשיות הפוגעים ביכולת ההבחנה והשיפוט שלנו.

החכמה היא תוצר של תודעה בהירה, זוהי ויפאסאנה – ראיה בהירה של עולם התופעות ופירוש נכון ופשוט שלו. ראייה ברורה של הדברים כפי שהם בין אם כואבים או נעימים, יפים או מכוערים, בעלי ערך או חסרי ערך. זו ראיה שאינה אוחזת בניגודים.

שלושת הרבדים, או שמונת הרבדים, מטרתם להעצים את יסוד הנירוואנה, הטמון בתודעה של כל אחד ואחד. הנירוואנה היא איכות מעודנת, חמקמקה ונסתרת אך זיהויה וחשיפתה יביאו ריפוי גדול לנפש, שינוי והתמרה.

ענת צחור היא חוקרת, לומדת ומלמדת יוגה ומדיטציה

לאתר: יוגה סטודיו – ענת צחור | לימודי יוגה דהרמה
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן