Skip to content

שלב המו"מ: ישראל תציב נוסחה – עומק השיקום כעומק הפירוז

בד בבד עם הכניסה למו"מ, על תנאי ההסדרה, בישראל נערכים ל"יום שאחרי" - ובמיוחד לקרב המשפטי וההסברתי הצפוי לישראל במדינות שונות בעולם ולאפשרות כי תוקם "ועדת גולדסטון 2". עוד לפני כניסת הפסקת האש לתוקף, חתם הלילה נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, על חוק המקצה עוד 225 מיליון דולר להמשך הפיתוח של מערכת "כיפת ברזל". לעומת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עם כניסת הפסקת האש לתוקף מתחיל שלב המו"מ על תנאי ההסדרה, של הפסקת אש קבועה. נקודת המוצא של ישראל במו"מ תהיה שיקום ההרס ברצועת עזה תמורת פירוז החמאס מנשקו – או לפחות הפסקת ההתעצמות – תוך יצירת מנגנונים שיפקחו על החומרים והציוד הנכנסים לרצועת עזה ובין השאר, גם פיקוח על כך שהמלט הנכנס לעזה לא ישמש לדיפון מנהרות. הנוסחה שישראל תעמוד עליה: עומק השיקום – כעומק הפירוז. חמאס, לעומת זאת, צפוי לדרוש את הסרת הסגר הימי ופתיחת המעברים, כולל הקמת נמל ימי ושיקום שדה התעופה בדהניה. דרישה זו צפויה להידחות לא רק ע"י ישראל, אלא גם ע"י מצרים.

כיפת ברזל. הנשיא אובמה חתם על המשך המימון, חרף הביקורת (צילום: דן בר דוב)
כיפת ברזל. הנשיא אובמה חתם על המשך המימון, חרף הביקורת (צילום: דן בר דוב)

עוד לפני כניסת הפסקת האש לתוקף, חתם הלילה נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, על חוק המקצה עוד 225 מיליון דולר להמשך הפיתוח של מערכת "כיפת ברזל". הקונגרס אישר את הסיוע הנוסף בשבוע שעבר. בהודעה שפרסם הבית הלבן בענין נאמר גם כי ארצות הברית ממשיכה לקרוא לישראל לנקוט בכל צעד אפשרי כדי למנוע פגיעה באזרחים פלסטינים בעזה.

ארצות הברית בירכה על ההסכמה על הפסקת אש ברצועה תוך הדגשה כי היא מצפה שחמאס יכבד אותה. דוברת משרד החוץ בוושינגטון ג'ן סאקי אמרה כי וושינגטון הייתה איתנה בדרישתה מחמאס להפסיק את האש ולהפסיק את סבלה של הפלסטינים ברצועת עזה. סאקי שיבחה את מצרים על חלקה בהשגת הסכם הפסקת האש והדגישה כי נציגי הממשל, מוכנים לצאת לקהיר, אם ההתפחויות בשטח, יצדיקו זאת. "המטרה שלנו לא השתנתה, והיא הפסקת אש ממושכת שתאפשר משא ומתן בנושאים המרכזיים".

סאקי התייחסה גם לגינוי החריף שפרסמה לתקיפה בבית הספר של אונר"א בעזה. "אין לישראל בעלת ברית ותומכת איתנה יותר מארצות הברית", אמרה. "חוסן היחסים מתבטא לפעמים ביכולת להבהיר את מה שמדאיג אותנו, הבענו דאגה כי מדובר במקרה שביעי, ואנו מאמינים שישראל יכולה לעשות יותר כדי להגן על חיי אזרחים חפים מפשע".

טוני בלינקן, סגן היועצת לביטחון לאומי, בירך על השגת הפסקת האש בין ישראל לחמאס. "זוהי יוזמה מבורכת וארה"ב תומכת בה לחלוטין", אמר בלינקן  בראיון לרשת CNN והוסיף ש"עכשיו חמאס צריך להוכיח שהם יכולים לעמוד במחויבות שלהם".

גם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, בירך על הפסקת האש שהושגה בקהיר וקורא לישראל ולחמאס לכבד אותה ולנהוג באיפוק עד תחילתה. באן קי מון קרא לצדדים לפתוח בהקדם האפשרי במשא ומתן בקהיר על הפסקת אש ארוכה ובת-קיימא ולדון בסוגיות היסוד. "מגעים כאלה הם הדרך היחידה לסיים לאורך זמן את מעשי האלימות שגבו כל-כך הרבה קורבנות ולשנות את הסטטוס-קוו הטרגי בעזה", דברי מזכיר האו"ם.

בתוך כך החליטה ספרד להשעות באופן זמני את משלוחי הנשק לישראל. עפ"י הדיווח שפורסם בעיתון "אל פאיס" נעשה הדבר בעקבות האזרחים הרבים שנהרגו בלחימה בעזה.  ספרד מייצאת לישראל ציוד אלקטרו-אופטי מתקדם, לצד חלקים לטילים, מרגמות ורימונים בעלות כוללת של  כחמישה מיליון אירו לשנה.

לפני כן הודיעה ממשלת בריטניה כי היא "תשקול מחדש" את הרישיונות שהונפקו לייצוא ביטחוני לישראל, שמוערך בכשמונה מיליארדי לירות שטרלינג. שרים בממשלת בריטניה אמרו כי אין מדובר בהפסקה גורפת של ייצוא הנשק, מכיוון שהבריטניה מאמינה בזכותה של ישראל להגן על עצמה – אך רישיונות היצוא ייבדקו באופן פרטני על מנת לקבוע שלא נעשה שימוש בנשק בריטי לצורך פגיעה באוכלוסייה אזרחית.

במקביל נערכים בישראל ללוחמה המשפטית ולקרב ההסברתי שעלולים לתפוס את מקום הלחימה בשטח, במקומות שונים ברחבי העולם. הפעם – בניגוד למבצעים ולפעולות לחימה קודמות – נערך צה"ל מראש לאתגר המשפטי תוך תיעוד בשטח של פעילותו, כדי להזים טענות על הרג מכוון של אוכלוסייה אזרחית. יחידות צה"ל ברצועת עזה היו מלוות לצורך זה גם במשפטנים מומחים לדיני לוחמה ולחוק הבינלאומי. גם במשרד החוץ ובמשרד המשפטים נערכו מראש ללוחמה המשפטית וגם לאפשרות כי תוקם "ועדת גולדסטון 2", בהחלטת "המועצה לזכויות האדם" של האו"ם.

עם סיום פיצוץ המנהרות והכניסה להפסקת האש, פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה, שבה הוא מברך את צה"ל והשב"כ על השלמת הפעולה לנטרול מנהרות הטרור ברצועת עזה.

"מדובר בפעולה מורכבת שעשו חיילים גיבורים בתנאי לחימה קשים. אני רוצה לברך את הרמטכ"ל, א' פד"ם, המפקדים, החיילים ואנשי השב"כ, כולם חדורי רוח קרב שהביאה לתוצאה מרשימה ביותר", נאמר בהודעת ראש הממשלה.

"הפעולה פגעה במערך אסטרטגי שהחמאס השקיע בו מאמץ אדיר במשך שנים. היכולת שהחמאס הכין בחפירת המנהרות הללו הייתה מאפשרת לו לחטוף ולרצוח אזרחים וחיילי צה"ל רבים על ידי תקיפה בו-זמנית מהרבה מנהרות שחודרות לשטחנו.

"כפי שאמרתי בתחילת הפעולה אין ערבות למאה אחוז הצלחה, אבל עשינו הכול כדי להשיג את המרב", הדגיש נתניהו בהודעתו. "בעת הזאת אני מבקש למסור תנחומים למשפחות שאיבדו את יקירהן בפעולה חשובה זאת להגנת אזרחי ישראל. אני משוחח עם כולן ואומר להן כי הבנים שלהן נפלו בקרב שאין צודק ממנו. העם כולו מחבק אתכן".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן