Skip to content

הותר לפרסום: נעצר איש החמאס שהפעיל את רוצחי שלושת הנערים

תגובת המדינה לבג"ץ חשפה את מעצרו של חוסאם אל-קוואסמה, מפקד חוליית המחבלים ואת העובדה שהמימון לחוליה הגיע מעזה. החמאס הכחיש את הפרסומים. בתגובתה חושפת המדינה גם את העובדה כי המצב הביטחוני בגדה המערבית מתדרדר, וכי יש בסיס לטענות המתנחלים על אינתיפאדה שלישית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כוחות מיחידת הימ"מ, בשיתוף שירות הביטחון הכללי, עצרו ב-11 ביולי בבית קרוב משפחה שבכפר ענתא מצפון לירושלים את חוסאם אל קוואסמה, מפקד החוליה שחטפה את שלושת הנערים הישראלים בצומת גוש עציון. כך הותר אמש (שלישי) לפרסום. אל קוואסמה נחקר והודה במיוחס לו. מתגובת פרקליטות המדינה לערער שאותו הגישה משפחת חוסאם בגין מו הריסה עליו חתם אלוף פיקוד מרכז, אלון ניצן, עולה כי בחקירתו הודה קוואסמה כי שימש דרג מפקדה למבצעי פיגוע החטיפה מרואן קוואסמה ןעמאר אבו עיישה שעדיין מבוקשים בידי השב"כ וכוחות הביטחון. מתוקף תפקידו זה השיג חוסאם מימון לביצוע הפיגוע מפעילי חמאס ברצועת עזה. כמו כן הוא הודה כי רכש אמצעי לחימה אותם העביר לידי מרואן קוואסמה, אחד מחוטפי הנערים. עוד עלה מחקירתו כי לאחר רצח החטופים הגיע אליו מרואן קוואסמה ויחד נסעו השניים לחלקת אדמה אותה רכש חוסאם לפני מספר חודשים ושם הם קברו את גופות החטופים.

חמאס עזה מימן את החטיפה. גלעד שאער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח (צילום מדף פיסבוק לזכרם)
חמאס עזה מימן את החטיפה. גלעד שאער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח (צילום מדף פיסבוק לזכרם)

בהמשך סייע חוסאם לשני המחבלים האחרים להסתתר מפני צה"ל. פרקליטות המדינה טוענת כי מכלול הראיות שבידיה מלמד ברמה של קירבה לוודאות על מעורבותו של חוסאם בפיגוע. כאמור, דברים אלו עלו היום מתגובת המדינה לערער שהגישה משפחת קוואסמה בבית המשפט הגבוה לצדק בירושלים בדבר ביצוע הריסת ביתה המצוי בבית חנינא החדשה בסמוך לירושלים.

בתגובתה הבהירה פרקליטות המדינה כי אין ספק שחוסאם קוואסמה הנו חלק מחוליית המחבלים שחטפה ורצחה את הנערים. דובר החמאס, סאמי אבו זוהרי התייחס לפני זמן קצר לטענה כי החמאס מימן את את חטיפת שלושת הנערים ואמר כי "החמאס בעזה מכחיש כל קשר למימון חוסאם קוואסמה על מנת לבצע פיגוע חטיפה, כפי שפורסם בישראל". לדבריו "פרסום זה יצא לתקשורת על מנת לנסות לבלבל התקשורת ודעת הקהל בעולם".

מבוקשים - קוואסמה ואבו עיישה (צילום: שב"כ)
מבוקשים - קוואסמה ואבו עיישה (צילום: שב"כ)

בתחילת חודש יולי הרסו כוחות צה"ל את דירת משפחתו של זיאד עוואד, בן 42 מהכפר אידנא, שנאשם בגרימת מותו בכוונה של קצין המשטרה סגן-ניצב ברוך מזרחי בליל סדר הפסח האחרון. הריסת ביתו של עוואד היוותה חידוש מדיניות הריסת בתי מחבלים כצעד ענישה בשל מעורבות במעשי טרור. בשנת 2005 מצאה ועדה צבאית שבחנה צעד זה, כי הריסת הבתים גורמת לישראל ולמצב הביטחוני יותר נזק מתועלת ומכיוון שכך הופסקה הריסת הבתים כעונש קולקטיבי מרתיע. בעקבות רצח הנערים הוחלט לחדש את ההריסה, גם כמענה לרחשי לב הציבור שדרש להעניש בחומרה את המחבלים.


המדינה: קיימת החמרה רצינית ומאוד מדאיגה ברמת הפיגועים באיו"ש

בתגובתה לבית המשפט הגבוה לצדק הצביעה הפרקליטות גם על החמרה במצב הביטחוני באיו"ש במהלך השנתיים האחרונות. בגזרה זו,כך מציינת הפרקליטות "ניכרת בשנתיים האחרונות מגמה מתמשכת של הידרדרות ביציבות הביטחונית…והדבר בא לביטוי בעלייה במספר הפיגועים הכללי לרבות במספר הפיגועים החמורים, בפיגועי טרור העממי ובמספר הנפגעים הישראליים", כתוצאה מכך. בתגובתה זו מאוששת הפרקליטות את טענות המתנחלים באיו"ש בדבר עלייה חדה במספר הפיגועים כנגד אזרחים ישראליים בגדה המערבית. טענה שנסתרה לא פעם בידי גורמי צבא, משטרה וביטחון שטענו כי בסה"כ רמת הביטחון יציבה ואין חשש להרעה במצב הביטחוני בגדה המערבית. דברי הפרקליטות סותרים טענות אלו מכל וכל. "מגמה זו משתקפת היטב" כותבת הפרקליטות, "החל מתחילת 2013 ועד לאמצע יוני 2014. כך שבשנת 2013 נרשמו 1414 פיגועים בשטחי איו"ש ובשנת 2014 עד כה נרשמו 1200 פיגועים". יתרה מכך, "נרשמה קפיצה חריגה במספר ההרוגים הישראלים כתוצאה מאירוע טרור שיצאו מאיו"ש – שישה הרוגים ישראלים בתקופה זו, לעומת אפס הרוגים בכל שנת 2012". כך מדגישה הפרקליטות.

הפרקליטות: מפגעים בודדים באים מקרב ציבור נורמטיבי (צילום ארכיון: מען)
הפרקליטות: מפגעים בודדים באים מקרב ציבור נורמטיבי (צילום ארכיון: מען)

"זאת ועוד", מציינת הפרקליטות, "מתחילת 2014 ובדגש על החודשים האחרונים, ניכרת עלייה תלולה בפיגועים שבוצעו במתווים חמורים, בהם נהרגו אזרחים ישראלים או שנעשה בהם שימוש בנשק חם וכן בניסיונות לבצע פיגועים חמורים". פרקליטות המדינה הביא לפני בית המשפט 13 מקרים חמורים של פיגועים במהלך קצת יותר משלושה חודשים, מאפריל ועד אוגוסט 2014. כך באפריל בוצע פיגוע ירי לעבר רכב ישראלי במחסום תרקומיא, בו נהרג אזרח ישראלי ושניים אחרים נפצעו, כך באותו חודש סוכלה התארגנות של פעילי ה"ג'יהאד האסלאמי", מרצועת עזה לקדם פיגוע ירי נגד צה"ל בחברון. במאי השנה סוכלה כוונת מחבל מתאבד לפוצץ חגורת מטענים על גופו בצומת תפוח, באותו חודש ביצע מחבל פלסטיני ירי מנשק חם לעבר קבוצת אזרחים ברמת שלמה בירושלים, מבלי שהיו נפגעים. בחודש יוני האחרון ירה מפגע פלסטיני לעבר עמדה של כוח צה"ל בביתוניא. הכוח השיב באש והמחבל נמלט מבלי שהיו נפגעים לכוח. עוד ביוני – בוצע פיגוע ירי מנשק חם לעבר עמדה של צה"ל בקרבת כביש המנהרות (עוקף בית לחם), לא היו נפגעים והיורה נמלט ברכבו מהמקום. ביוני נחטפו שלושת הנערים ונרצחו כשפיגוע רצחני זה "תוכנן ובוצע על ידי חברי חולית החמאס, המחבלים מרוואן קוואסמה,עמאר אבו עישה וחוסאם קוואסמה", לשון תגובת הפרקליטות. ביולי 2014, אירע פיגוע ירי מנשק קל מתוך רכב חולף לעבר אזרח ישראלי בצומת רחלים באיו"ש, ממנו נפצע האזרח באורח בינוני. באותו חודש נפצע חייל צה"ל באורח קל מפיגוע ירי מנשק קל בשומרון, ובסוף יולי סוכל ניסיון של החמאס לבצע פיגוע באמצעות רכב ממולכד בישראל. הדבר אירע לאחר שהרכב נלכד במחסום צבאי באיו"ש. החודש (אוגוסט) נעשה פיגוע הדריסה באמצעות הטרקטור בבירה, וכתוצאה מכך נדרס למוות אזרח ישראלי ועוד שבעה נפצעו, ובאותו יום בוצע פיגוע מנשק קל לעבר חייל שעמד בטרמפיאדה בירושלים וכתוצאה מכך נפצע החייל קשה. הפרקליטות הדגישה כי בנוסף לכך, מתחילת השנה סוכלו כ-111 כוונות וניסיונות פיגוע במגוון מתווים חמורים כמו ניסיונות חטיפה, מטענים וירי בגזרות שונות במרחב.

כמות הפיגועים החמירה מאוד (צילום ארכיון: מען)
כמות הפיגועים החמירה מאוד (צילום ארכיון: מען)

מתשובת המדינה עולה כי במקביל לעלייה החמורה במצב הביטחוני בגדה המערבית ניתן להבחין בבירור בעלייה תלולה ברמת ההתרעות על פיגועים במתווה של חטיפה. ברבעון השלישי של שנת 2013 היו 7 התרעות חמות על פיגוע חטיפה. ברבעון הרביעי של 2013 – 8 התרעות על פיגוע חטיפה. ברבעון הראשון של 2014, 12 התרעות על פיגוע חטיפה ומראשית חודש אפריל השנה ועד היום 15 התרעות על פיגוע חטיפה . בניגוד לעבר, מבהירה המדינה, "עיקר פעילות הטרור מובלת בידי התארגנויות מקומיות ו"מבוזרות", וכן ברמה של מפגעים בפרופיל "מפגע בודד". "אלה האחרונים", מציינת הפרקליטות, "בולטים לנוכח חוסר היציבות בשטח ובניגוד לעבר הם אינם באים "משולי החברה אלא בעלי פרופיל נורמטיבי", כלומר המדינה מציינת כי התפשטות הטרור באה אל מרכז החברה הפלסטינית ואיננה נשענת על "שוליים קיצוניים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן