Skip to content

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון: לחקור התקפות צה"ל ברצועת עזה

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור: "אתם מתמידים בחוסר היכולת שלכם להסתכל באובייקטיביות על הסכסוך הישראלי-פלסטיני. ברגע זה מתרחשות אלפי טרגדיות בכל רחבי העולם. אני לא שומע את העצרת הזו מגנה אותן. כאשר מוסלמים הורגים מוסלמים, הנושא נעדר מהרשומות של העצרת הזו. לעומת זאת, היא יודעת להשמיע את עצמה היטב כשישראל משתמשת בזכות שלה להגן על […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, תוקף בחריפות יוצאת דופן את התקיפות הישראליות על מתקני או"ם ברצועת עזה, מכנה אותן "שערורייתיות" ודורש לחקור את התקיפות האלה. באן השמיע את דבריו בכינוס מיוחד של עצרת האו"ם, שנועד לדון במצב ההומניטארי ברצועת עזה.

לחקור את התקפות צה"ל. באן קי מון (צילום: נירה ידין)
לחקור את התקפות צה"ל. באן קי מון (צילום: נירה ידין)

מזכ"ל האו"ם הודה כי לא פעם בוצע ירי רקטות מאתרי שיגור הסמוכים למתקני האו"ם – אך טען כי אין זה מצדיק את ההתקפות "השערורייתיות, הלא מקובלות והבלתי מוצדקות", של ישראל. "חשפנו מקרים שבהם נשק הוטמן במספר קטן של מבנים נטושים; היו דיווחים שהרקטות של חמאס נורו ממתחמים של האו"ם", אמר באן קי מון, "אבל חשש לפעילות צבאית שכזאת אינו מצדיק את סיכון חייהם וביטחונם של אלפים רבים של אזרחים.

"אנחנו מבינים את הצורך הלגיטימי להגן על תושבי ישראל", טען מזכ"ל האו"ם, "אך הלחימה העלתה שאלות קשות בנושא הפגיעה באזרחים והפרופורציונאליות בחוק ההומניטרי הבינלאומי. ישראל קיבלה דיווח על קואורדינטות 33 פעמים, ופעולת התקיפה שם, יחד עם אחרות, צריכות להיחקר".

באן קי מון המשיך ותקף: "החוקים ההומניטריים הבינלאומיים דורשים בבירור מכל הצדדים להגן על אזרחים ומתקנים אזרחיים, כולל מתקני או"ם וצוותי או"ם", אמר. "יש לכבד את דגל האו"ם ולהבטיח את ביטחונם של אלו הנזקקים לו. מפירי האמון חייבים להיות מובאים למשפט".

רון פרושאור: "הקהילה הבינלאומית אבדה את דרכה" (צילום: ויקיפדיה)
רון פרושאור: "הקהילה הבינלאומית אבדה את דרכה" (צילום: ויקיפדיה)

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, הגיב בהתקפת נגד: "אולי זו בקשה גדולה מדי להתייצב לצד ישראל", אמר. "אבל לפחות הצניעו את הסלקטיביות המקוממת שלכם, בזמן שישראל מגנה על הערכים של כולנו.

"אתם מתמידים בחוסר היכולת שלכם להסתכל באובייקטיביות על הסכסוך הישראלי-פלסטיני", אמר שגריר ישראל באו"ם. "להתמדה הזו יש תוצאות מרות. קשה לראות אותן ממגדל השן באו"ם, אבל ברגע זה מתרחשות אלפי טרגדיות בכל רחבי העולם. אני לא שומע את העצרת הזו מגנה אותן. כאשר מוסלמים הורגים מוסלמים, הנושא נעדר מהרשומות של העצרת הזו. לעומת זאת, היא יודעת להשמיע את עצמה היטב כשישראל משתמשת בזכות שלה להגן על עצמה".

פרושאור הוסיף: "אם העצרת היתה משקיעה עשירית מהאנרגיה שהיא משקיעה בחקירת ישראל, כדי לחקור את חמאס, היא היתה חושפת אינספור פשעי מלחמה מחרידים".

שגריר ישראל באו"ם סקר את אירועי הטבח והרצח של עשרות אלפי אזרחים ברחבי העולם בחודשים האחרונים, בפקיסטן, בעיראק, בסוריה, בלוב, ובניגריה, ואמר: "לרוב, אוזניי אינן מטעות אותי, וכמדומני, העצרת הזו לא גינתה את האירועים, לא קראה לכינוס מיוחד ולא קבלה החלטות בנוגע לפשעים הללו.

"רבים בקהילה הבינלאומית נוטים לייחס לחמאס רעיונות רומנטיים של 'לוחמי חופש'. זוהי אשליה מסוכנת. חמאס, כמו בוקו חראם וכמו אל קאעידה וחיזבאללה בזים לערכים דמוקרטיים ומודרניים ורוצחים אזרחים. הגיע הזמן שחמאס יוכר ויוצג כפי שהוא – ארגון טרור ששואף להשמיד את ישראל על חשבון האנשים שלו. לא ייתכן שילוב של קבוצה אלימה כמו חמאס בממשלה הפלסטינית, כפי שלא ייתכן שדעא"ש ישבו בממשלה העיראקית.

"הקהילה הבינלאומית אבדה את דרכה", אמר שגריר ישראל באו"ם. "הארגון הזה נוסד כדי לקדם מוסר, אמת וצדק. לצערי, הוא לא עומד במשימתו. אתמול, העם היהודי ציין את תשעה באב. בכל דור ודור מאז חורבן בית המקדש, אויביו של העם היהודי קמים עליו. גם היום אנחנו עומדים בפני אויב שקורא להשמידנו וגם היום אנחנו עדיין שואפים לשלום. שלום, ללא רקטות, ללא פיגועים וללא חטיפות. שלום שמשמעותו בטחון אמיתי לילדינו".

גם ראש הממשלה ושר החוץ, מיהרו להגיב על התקפתו של מזכ"ל האו"ם. ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס מסיבת עיתונאים עם התקשורת הזרה. הוא הציג בפני הכתבים הזרים, בזה אחר זה, כתבות וסרטונים המעידים על פעילות חמאס. בין הסרטים שהוצגו כתבות הטלוויזיה ההודית וערוץ "פראנס 24", המוכיחות כי החמאס שיגר רקטות מאזורים צפופי אוכלוסין.

כתב הטלוויזיה "פראנס 24", ליד משגר הרקטות בלב האוכלוסייה האזרחית (צילום מסך)
כתב הטלוויזיה "פראנס 24", ליד משגר הרקטות בלב האוכלוסייה האזרחית (צילום מסך)

"אנו משקיעים עכשיו מאמץ גדול להסביר לעולם שמי שאחראי להרג ולהרס של תושבי עזה הוא החמאס ולכן ביקשתי להיפגש עם נציגי התקשורת הבינלאומית כדי להסביר את צדקת דרכה של ישראל", ציין נתניהו. "רק עכשיו כשיוצאים כתבים זרים מהרצועה, מתאפשר להם לשדר את האמת שחמאס מנע מהם להפיץ".

שר החוץ,אביגדור ליברמן, אמר בתגובה כי לפני שמבקרים את ישראל על פגיעה לא-מכוונת במתקנים של האו"ם תוך כדי שהיא מגנה על עצמה – כדאי לראשי האו"ם לדאוג לכך שמתקני האו"ם לא ישמשו לצרכי אחסון ושיגור של טילים ושמוסדות האו"ם, כמו המועצה לזכויות אדם, לא ישמשו במה לחיזוק ועידוד הטרור.

השר ליברמן אמר כי אם האו"ם היה ממלא את תפקידו כראוי ולפי הסיבה שלשמה הוא הוקם, הארגון עצמו היה מארגן כח בינלאומי שיפעל לסילוק שלטון הטרור של החמאס מעזה ולא מחכה שישראל תעשה זאת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן