Skip to content

דיווחים מעיראק: דאע"ש פתחה בהשמדת הקהילה היזידית

בתחילת השבוע כבשו לוחמי דאע"ש את העיירה סינג'אר, שמתגוררים בה אלפים מאנשי הדת העתיקה הזו. הדיווחים על המתרחש בה מאז מזעזעים: מאות גברים הוצאו להורג, נשים נחטפו כשהן מיועדות ל"נישואי ג'יהאד" וילדים הועברו למקומות בלתי ידועים ולא ברור מה עלה בגורלם. אלפים נוספים לכודים בהרים הסמוכים, כשדאע"ש עושה מאמץ להרעיבם במטרה לאלצם להסגיר את עצמם. […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מסע האימה והבלהות של דאע"ש בעיראק הולך ומתעצם. דיווחים המתפרסמים היום בעיתונות הבינלאומית מספרים כי בעיר סינג'אר מתבצע טבח מתמשך בבני הקהילה היזידית.

היזידים הם דת עתיקה, שחלק משורשיה מגיעים למאות שלפני הספירה. זו דת שמקורה, לפי חלק מההשערות, קדום יותר מהדת הפרסית העתיקה של זרתוסטרא. ואולם, במהלך הדורות הם ספגו לתוכם לא מעט מסורות שונות (בעיקר סוּפיות). בדומה למקובל ביהדות, היזידים מתמקדים באיסורי טומאה וטהרה. כמו המוסלמים, יש להם חמש תפילות ביום. בדומה לזורואסטרים, הם מצווים לשמור על טהרתם של "ארבעת היסודות". כמו הנוצרים וההינדים, הם מאמינים שאלוהים מתגלם בגופי אנוש, וכמו רוב הדתות המזרחיות הם מאמינים בגלגול נשמות. מבחינת האסלאם, מכל מקום, הם נחשבים ככופרים וכ"עובדי שטן" שדינם מיתה.

השוני המהותי של דתם מהאסלאם, כמו גם הבידוד וההסתגרות התרבותית והדתית, הובילו לרדיפתם המתמשכת על ידי המוסלמים. כבר בימי האימפריה העות'מאנית ישנו תיעוד לרדיפות או למסעות צבאיים שתכליתם כפיית התאסלמות על היזידים בהרי כורדיסטאן. בשנות השבעים היו ניסיונות לכפות עליהם המרת דת על-ידי משטר הבעת' של סאדם חוסיין. הקמת האזור האוטונומי הכורדי ב-1991 נתנה ליזידים תקווה לשינוי, אך מאחר שהעיירה סינג'אר נותרה מחוץ למפת האוטונומיה, היה ברור כי הרדיפות האלימות יימשכו כמו גם ניסיונות ההמרה לאסלאם בכוח. הדבר החמיר עוד יותר מאז עזב הצבא האמריקני את עיראק ודאע"ש נכנס לחלל שנוצר. מבחינת דאע"ש, כאמור, היזידים הם בני מוות ורציחתם היא חובה מקודשת.

העיירה סינג'אר נכבשה ביום ראשון בבוקר, לאחר שכוחות כורדיים נסוגו מסביבתה. עדי ראייה שצוטטו בעיתון ההודי "אינטרנשיונל ביזנס טיימס", מסרו כי הלוחמים האסלאמים מוציאים להורג יזידים שמסרבים להמיר את דתם לאסלאם. באתר "גאלף ניוז" דווח כי 67 גברים נורו למוות על ידי אנשי דאע"ש, ורבות מהנשים נחטפו לצורך "נישואי ג'יהאד" – חתונה כפויה שבה נאלצת האישה להמיר את דתה לאסלאם והיא ניתנת כשי ללוחם הארגון.

ממדי הטבח בלתי ידועים עדיין, אבל הסיפורים שמגיעים מהשטח מזעזעים. מוחמד אל-חוזאי, בכיר בצלב האדום בעיראק, סיפר בעיתון "ניו יורק טיימס"  כי מאה משפחות יזידיות נלקחו לשדה תעופה סמוך לעיירה תל עפאר, ולאחר הגיעם לשם הוצאו כל הגברים להורג. "דאע"ש הרגו את כל הגברים, והם מתכננים לשמור את הנשים עבור נישואי ג'יהאד".

כמו כן, מגיעים דיווחים מהאזור לפיהם שבו לוחמי דאע"ש ילדים יזידים רבים בסינג'אר והעבירו אותם למקום בלתי ידוע, הרחק ממשפחותיהם. פקידים רשמיים של ממשלת עיראק בסינג'אר ועובדי עירייה מקומיים הוצאו להורג. "אתמול בלילה הם עצרו והוציאו להורג ארבעה בני דודים שלי רק משום שעבדו בשירות העירייה, ועכשיו הם הורסים את בתי אלה שהצליחו להימלט מהעיר", סיפר עד ראייה אחד, שביקש לשמור על עילום שמו.

חברת הפרלמנט היזידית ויאן דאחיל נשברה לחלוטין כשדיווחה בישיבה של הפרלמנט על ממדי הרצח בעיר. כשהיא ממררת בבכי תוך כדי דיבור, סיפרה דאחיל כי 500 גברים נטבחו עד עתה, נשים יזידיות נלקחו למכירה בשוקי העבדים ושבהרי סינג'אר לכודות שלושים אלף משפחות יזידיות כשאין להן מזון ומים והן מכותרות על ידי דאע"ש – ועד כה מתו שבעים תינוקות וחמישים קשישים מרעב ומצמא. "מתנהל מסע להשמדת עם בממחוז היזידי", קראה בהתרגשות, "היזידים נטבחים כמו כל העיראקים. כמו השיעים, כמו הסונים, כמו הנוצרים, כמו הטורקמנים, כמו בני השבאק…הצילו אותנו! הצילו אותנו!" לבסוף לא יכלה עוד דאחיל לעמוד בלחץ, פרצה בבכי והתמוטטה.

באו"ם העניינים מתנהלים בעצלתיים. אתמול פרסם הארגון הודעה המגדירה את כיבוש סינג'אר על ידי דאע"ש במלים "טרגדיה הומניטרית", והביע דאגה לגורל האזרחים הלכודים בהרים שסביב העיר.  על פי הדיווחים, אנשי דאע"ש מטילים מצור על ההרים בהם מסתתרים הפליטים היזידים, במטרה להרעיבם ולאלצם להסגיר את עצמם. "האו"ם מביע דאגה עמוקה לגורלם הפיזי של אזרחים אלה", אמר אתמול השגריר המיוחד של האו"ם לעיראק, ניקולאי מלאדנוב, בהצהרה שפורסמה בערוץ החדשות הצרפתי "פראנס 24".

 

3 Comments

  1. בני
    8 באוגוסט 2014 @ 10:22

    מדינות המערב אינן נוקפות אצבע לפתרון משברים הומינטירים וטבח עם מעשי ,רק למקום אחד יש להם זמן .מדוע המפגינים המוסלמים באירופה וארצות הברית לא מפגינים בעד היזידים .הכל צביעות .

  2. ניר
    8 באוגוסט 2014 @ 10:12

    הארועים המתרחשים בעולם סוריה לוב עירק אירן סודן חיזבאללה/ חמאס חטיפת ורצח נוצרים בניגריה בעירק בסוריה ופגיעה בנוצרים קופטים במצרים מראים כמה העולם צבוע כמה ארגון האום לא שווה כלום מתעסקים רק עם היהודים כשהעולם המערבי לאט לאט נאכל עי איסלם פונדטליסיטי ענת לא הבנתי האם הדבקת ג'נוסייד למה שקורה בעזה

  3. ענת
    7 באוגוסט 2014 @ 20:31

    מבלי להמעיט באסונות הנוראים באזורים אחרים של העולם (נגיד בעזה) – ג'נוסייד, השמדת עם, שואה, שמתרחשת בימינו, עם הטכנולוגיה המשוכללת, עם האו"ם, עם צילומי לווין שיכולים לראות כל דבר ברמת הנמלה – זה לא יכול להיות, שהעולם שותק.

    אמנם הפלישה האמריקאית לעירק היא האבן הראשונה שגרמה להתדרדרות הסלעים הזו (ברור שהם לא הביאו לשם לא דמוקרטיה ולא שום דבר חוץ מכאוס, שנמשך עד עכשיו, והגיע לשיא מחריד. אבל כפי הנראה יש גם צד חיובי בהפלת סדאם חוסיין).

    אז התערבות אימפריאליטית היא לא דבר נכון ומומלץ. אבל איפה עובר הגבול שבו לעולם אסור לשתוק?
    אנחנו, כמי שעברו את הג'נוסייד הכי מפלצתי ביעילותו בהיסטוריה עד כה: בזכות הטכנולוגיה של המאה ה-20.
    אסור לנו לשתוק ולו לרגע מול הג'נוסייד הזה.

    לא שהקול של מדינת ישראל יועיל למישהו בעירק, להיפך. אבל משהו: סיוע הומניטרי באסונות טבע, כפי שעשינו במדינות, שעם חלקן אין לנו אפילו יחסים דיפלומטיים. משהו….

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן