Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 8.8.2014

סיפורים מהצד האפל של תל אביב, יובל שמעוני חדש אחרי 15 שנה וגם מה מותר ומה אסור למוסלמי בגלות. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תל אביב נואר / בעריכת אתגר קרת ואסף גברון  בדיוק בזמן, כשתל אביב, כרגיל בזמנים כאלה, מושמצת ומותקפת מכל עבר על עמדותיה ועל קריאתה לאיפוק – שומו שמיים, בדיוק ברגע הזה מגיעה מחווה שהיא כל כך ראויה לו. וזאת, על אף שאוסף הסיפורים הזה מציג את הפחות נורמלי בעיר הזאת, את מה שמתרחש בחצרות האחוריות שלה בזמן שבתי הקפה והרחובות הומים מנורמליות.

ארבעה עשר הסיפורים קובצו ונערכו על ידי אסף גברון ואתגר קרת (שגם הוסיפו סיפור משלהם לקובץ) ובין כותביהם שמות מוכרים כמו מתן חרמוני, גדי טאוב, שמעון אדף ואלכס אפשטיין ושמות מוכרים מעט פחות כמו גיא עד וגון בן ארי.

"תל אביב נואר" רואה אור במקביל בעברית בהוצאת זמורה ביתן ובאנגלית כחלק מסדרת ספרי נואר על ערים בעולם בהוצאת Akashic שכבר הוציאה יותר משישים קובצי נואר כאלה.

תל אביב נואר בעריכת אתגר קרת ואסף גברון, הוצאת זמורה ביתן, 254 עמ'

 

קו המלח / יובל שמעוני  חמש עשרה שנים חלפו מאז ראה אור הרומן השני של שמעוני, "חדר", אשר רבים ראו בו יצירת מופת, והנה, מסתבר שחוץ מלערוך ספרים של אחרים הוא גם עבד על משהו משלו בכל הזמן הזה. בעת הזאת, שבה הסבלנות הולכת ומתקצרת, צריך לא מעט אומץ על מנת להוציא לאור רומן ישראלי בן שני כרכים ובו 969 עמודים המתפרסים על חצי עולם, כמה דורות ואין ספור אירועים.

בשנת 1904 מגיע אל צפון הודו יהודי רוסי פצוע שנמלט מרודפיו וגם מדברים אחרים, המטופל על ידי וטרינר אנגלי שעסוק בכלל בנקמה במי שגזל ממנו את אשתו. העלילה מתפצלת לשניים ונעה בין שיירה מדברית המחפשת נקמה ובין פעולת טרור ברוסיה של תחילת המאה ה-20 ובהמשך יופיע כעבור 100 שנה נכדו של הרוסי החוקר את פרשת היעלמו. מי שאהב את כתיבתו של של יובל שמעוני בוודאי חיכה בקוצר רוח, אך גם מי שלא מכיר אותו מפאת הזמן שעבר, יכול לכל הפחות להתייחס אל הספר כפרי ביכורים מסקרן במיוחד. בכל זאת, חמש עשרה שנה הם מספיק זמן בשביל להמציא את עצמך מחדש. (ראה ערך דורית רביניאן)

קו המלח מאת יובל שמעוני, הוצאת עם עובד, 969 עמ'

 

שריעה בעידן המודרני / איאד זחאלקה  רגע לפני שדעש דופקים על הדלת, כדאי לדעת מה מותר ומה אסור. בעיקר אסור. השריעה, דיני האסלאם המסדירים בעצם את חיי היום-יום של המוסלמי מקבילים במהותם להלכה היהודית. גלי ההגירה של השנים האחרונות ממדינות ערב אל מדינות המערב ובעיקר לאירופה יצרו התנגשות בלתי נמנעת בין החיים המעשיים במדינה מודרנית לבין ההלכה המוסלמית.

כך נולדה הפִקְה אל – אַקַלִיַאת שתפקידה לנסות ולשמר את אורח החיים המוסלמי תוך השתלבות בסביבה חילונית מודרנית ובעיקר לא מוסלמית. שריעה בעידן המודרני מעלה סוגיות כמו נישואים וגירושים, היחס למיעוטים אחרים, יחס המדינות המערביות לאותן הלכות, ענייני ירושות ועוד.

חלקים מן הספר מעלים זיכרונות מפסקי הלכה של הרב עובדיה יוסף שהיה ידוע בגמישותו ובניסיון להקל על מאמיניו, שגם הם, עדיין, מיעוט אל מול החברה הישראלית החילונית.

שריעה בעידן המודרני – ההלכה למיעוטים המוסלמיים מאת איאד זחאלקה, הוצאת רסלינג, 251 עמ'

[related-posts title="הצעה לספר"]

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן