Skip to content

שם בפאריס הנאורה על גדות הסיין: מכתב לגדעון לוי

חשוב אולי לומר לאדם "משכיל כמותך" שהנאורות - שהתעלמה מן היסוד הלאומי והאתני בקרב עמים, וכמוך, בזה לרגשות ולצרכים אנושיים אלה - בסופו של יום העלתה את הריאקציה ואת המלחמות הגדולות ושטופות הדם באירופה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דברים שכתבתי לגדעון לוי בעקבות מאמרו ב"הארץ" ב-7 באוגוסט "אל אל ישראל" על "המקהלה הלאומית המזייפת". 

לגדעון, 

אחרי מאמר שכזה נדמה שלא נותר לך אלא לקום ולנטוש את הארץ הארורה הזו. כך למשל, תוכל להצטרף לד"ר יוסי נחושתן שפרסם שלשום מאמר ב"הארץ" הממליץ לאנשים כמותך, מן השמאל ההזוי, לקום וללכת מפה, כפי שהוא עשה בעצמו. נדמה לי שהוא מחכה לך באנגליה שם הוא מלמד משפטים. 

אחד המקומות המתאימים לך היא פאריס. תוכל לשבת שם בבית קפה על גדות הסיין ולהיות נאצל ומוסרי, ולגעת בשמיים מרוב התרוממות הנפש שבקרבך וההתנשאות החולנית שלך כלפי כולם. אולי תפגוש שם את רוסו, את עמנואל קאנט ואת גדולי הנאורות האחרים. רק הישמר שלא יצוץ איזה פסטיני או מוסלמי וינעץ בך סכין בגב, שם בפאריס הנאורה על גדות הסיין. 

חשוב אולי לומר לאדם "משכיל כמותך" שהנאורות – שהתעלמה מן היסוד הלאומי והאתני בקרב עמים, וכמוך בזה לרגשות ולצרכים אנושיים אלה – בסופו של יום העלתה את הריאקציה ואת המלחמות הגדולות ושטופות הדם באירופה.   

ביקורת, כאמור, זה דבר חשוב, אך עליה להיות בונה ולא נבזית כמו שלך. שום דבר קונסטרוקטיבי לא העלית. שום התייחסות עניינית ומקצועית לזירה בה אנו חיים ולתמונת המציאות. רק שנאה עצמית נוטפת מדבריך.  

חופש דיבור, O.K, אך מדוע שאתה תתפוס את כל הבמה ודעות אחרות לא תשמענה. גם מו"ל "הארץ" יכול בזאת להצטרף אליך, למועדון הנאצלים והראויים והנבחרים והמוסריים והטובים במושבה שתקימו בפאריס. 

זו גם המלצה להחליף את שם עיתונכם "הארץ" למשהו כמו "על גדות הסיין בפאריס". 

מעולם בחיי לא כתבתי כך. אך הגיעו מים עד נפש. 

נמרוד

[related-posts title="מאמרים קודמים של נמרוד נוי"]

3 Comments

  1. שרה
    8 באוגוסט 2014 @ 18:43

    תודה נמרוד על דבריך. לצערי, גדעון לוי מקובע בדעתו ואיש לא יזיז אותו משם. אתה מכיר בודאי עוד אנשים שלא מסוגלים לחשוב מחוץ לקופסה שלהם, כך יחיו וכך ימותו. אלה אנשים ללא אינטליגנציה רגשית, והם רוכבים על הגל בו התחילו ללא יכולת לחשוב או להרגיש אחרת. משכיל, אבל חסר רגש.

  2. בני מבאר שבע המופגזת
    8 באוגוסט 2014 @ 10:40

    גדעון לוי ודומיו (אמירה הס )רואים את המציאות מלפי השקפת עולמם ולא כפי שהיא באמת .אין הם רואים מי שולט ברצועה ביד קשה נגד מי שמוחה על ההרס ,על המלחמה המיותרת .שאפשר היה לקבל את אותם תנאים בלי מלחמה .אכן אןלי יעזבו אותנו וילכו למקומות נוחים כמו שהיצעת .

  3. ניר
    8 באוגוסט 2014 @ 10:22

    התגובה הכי הולמת לאנשים מסוגו של גדעון לוי עמירה הס ואחרים…….. כתב ב36 ברל כצנלסון
    היש עם בעמים, אשר מבניו הגיעו לידי סילוף כזה, שכלי ונפשי, שכל מה שעושה עמם, כל יצירתו וכל ייסוריו הם בזויים ושנואים, וכל מה שעושה אויב עמם, כל שוד וכל רצח וכל אונס, ממלא את לבם רגש הערצה והתמכרות?
    כל עוד אפשרי הדבר שיבוא ילד יהודי לארץ ישראל… וכאן ידבקו בו חיידקים של שנאה לעצמו… ויטריפו עליו את דעתו עד כדי כך שיראה את הגאולה הסוציאלית בנאצים הפלשתינים, שהצליחו לרכז כאן בארץ את האנטישמיות הזואולוגית של אירופה עם תאוות הפגיון שבמזרח – אל יהא מצפוננו שקט. ברל כצנלסון. דבר 1.05.1936

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן