Skip to content

חמאס ממשיך לטפטף ירי כל שעה עגולה. ישראל מגיבה במתינות

הפסקת האש הגיעה לסיומה אתמול בשעה 8 בבוקר, ומאז מקפיד חמאס לשגר רקטות לטווח קצר ובינוני ליישובי עוטף עזה והסביבה וכן פצמ"רים. הירי מתבצע באופן מדוד, מדי שעה עגולה בערך. חיל האוויר מגיב, אבל ישראל מקפידה לשמור על עימות בעוצמה מוגבלת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קצת יותר מ- 24 שעות לאחר תום הפסקת האש, שורר שקט מתוח ביישובי הדרום ובעוטף עזה – שקט שמופר בערך כל שעה עגולה. 24 שעות שבהן נפצעו שני אנשים באורח קל במועצת שער הנגב, בית אחד ריק מאדם בשדרות נפגע ישירות וכך גם בית אחר בעיר המצוי בשלבי בנייה. הבוקר (שבת) לאחר כעשר שעות של שקט, ב- 06:53 חודש הירי לעבר ישראל. רקטה התפוצצה בשטח פתוח בשטחי המועצה האזורית חבל אשכול, וב- 07:03 התפוצצו 4 נוספות בחבל אשכול ובשטחי המועצה האזורית שדות נגב. כולן התפוצצו בלי לגרום נזק לאדם או לרכוש. בשתי דקות ל-09:00 שוב נשמעה אזעקת צבע אדום ביישובי חבל אשכול.

שיגור רקטה מהרצועה (צילום: מען)
שיגור רקטה מהרצועה (צילום: מען)

כ-60 רקטות ופצמ"רים נורו מאז תום הפסקת האש אתמול ב-08:00 בבוקר. למעט הנפילות בשדרות, הפצמ"רים והרקטות נפלו בשטחים פתוחים.

צה"ל הגיב ותקף אתמול יעדים ברצועה, זאת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לצבא להגיב בעוצמה על חידוש הירי מצד החמאס. חיל האוויר תקף עשרות מטרות ברצועת עזה והפלסטינים דיווחו על 5 הרוגים, סה"כ 1,898 הרוגים מאז התחיל מבצע צוק איתן. לאחר חידוש הירי הורה פיקוד העורף לפתוח שוב מקלטים בטווח של 80 ק"מ מעזה, איסור התכנסות של 500 איש בטוח של 40 ק"מ מהרצועה ואיסור התכנסות של 1000 איש בטווח של 70 ק"מ מהרצועה. תושבי עוטף עזה התבקשו להישאר בטווח של 15 שניות ממרחבים מוגנים.

הבוקר תקף חיל האוויר יעדים בשטח חקלאי ממזרח לגב'ליה שבצפון רצועת עזה ובג'בל א-ריס במזרח העיר עזה – כך על פי דיווחים פלסטיניים. כמו כן, דווח כי במהלך הלילה צה"ל ערך סדרת תקיפות אוויריות ופגע בשני מסגדים במחנה הפליטים נוסיראת, במסגד אחד בשכונת זיתון בדרום העיר עזה, בבית בשכונת אל-צברה בעיר עזה ובית בבית לאהיא.

חיל האוויר שב ותקף (צילום: Gaza Now)
חיל האוויר שב ותקף (צילום: Gaza Now)
הבית שנפגע בשדרות (צילום: דוברות המשטרה)
הבית שנפגע בשדרות (צילום: דוברות המשטרה)


לראשונה מאז תחילת הלחימה – קולות אכזבה מתפקודם של נתניהו ויעלון

בישראל גברו הקולות המביעים אכזבה מתפקוד נתניהו, הקבינט הביטחוני וצה"ל בכל הקשור לניהול המשבר מול החמאס. סימני השאלה באו לאחר ששלשום נקראו תושבי עוטף עזה ויישובי הדרום לחזור לבתיהם לחיים של שגרה, בעוד צה"ל שחרר למעלה מ-30 אלף חיילי מילואים והחל לשנע צפונה טנקים וכלים כבדים. משטרת ישראל הוציאה אזהרה לציבור הנהגים מפני תנועת מובילים כבדים בעיקר בלילות וקראה לציבור שלא לנגוע ברסיסים, שברי רקטות ונפלים שנותרו בשטח לאחר שנורו לישראל. "אני משוכנע שהציבור סביב עוטף עזה יכול לחזור לבתיו, לפתח את השדות, לחזור ולחיות את חייו בצורה טובה ואיכותית כפי שהיה קודם", אמר הרמטכ"ל בעת ביקורו באוגדת עזה ביום שלישי האחרון.

מפקד פיקוד דרום, אלוף סמי תורג'מן, הוסיף אז כי "תושבי הדרום יכולים לחזור לביתם ולהרגיש בטוחים". התחושה ששודרה לציבור הייתה של סוף הלחימה ותחילת השקט שאחרי המלחמה. חידוש הירי אומנם לא הפתיע רבים, אך האכזבה מתפקודי ראש הממשלה וצה"ל באה מייד לידי ביטוי בדברי תושבי הדרום, וחברי כנסת.

כך לדוגמה פנה חבר הכנסת, חבר ועדת חוץ וביטחון, עומר בר לב (עבודה), לראש הממשלה ואמר כי "כדי שנוכל להגיע ליעד המינימאלי של הפסקת האש, יש להגיב מהר יותר וחזק יותר באופן שיראה לחמאס, לעולם הערבי ולקהילה הבינלאומית שישראל לא תהסס להגן על אזרחיה ולנקוט גם בפעולות צבאיות התקפיות. זהו מבחן שארגוני הטרור מנסים להעמיד בפני מדינת ישראל ולכן עלינו להגיב בנחישות".

חבר הכנסת אלי ישי (ש"ס), יו"ר הוועדה למוכנות העורף אמר כי "אין תגובה "מידתית" כאשר יורים על אזרחינו. יש לתת חופש פעולה לחיל האוויר ולחיל הים להפגיז כל מקור ירי מעזה לכיוון ישראל. דין ת"א כדין שדרות ואסור שיתקבל הרושם כי תגובות שונות מבוצעות בעת ירי על ישובים אלו. רק פעולה מסיבית ומיידית אל עבר נקודות הירי מעזה יוכלו לחזק כוח ההרתעה שהושג בשבועות האחרונים", דברי ישי.

ראש השב"כ לשעבר יובל דסקין כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו כי "נוסחת השקט ייענה בשקט אינה רלבנטית מיומה הראשון. הדרישה שלנו צריכה להיות בנויה על היגיון נכון ופשוט, פרקטיות ונחישות צבאית ומדינית לאורך זמן. מהותית, פרקטית והסברתית: כעומק הפירוז וכעומק הפיקוח הבינלאומי עומק המחוות לרצועה". דיסקין המשיך וכתב כי "אין נמל ימי או אווירי לפני פירוז הרצועה ופיקוח בינלאומי", לדבריו זה "יהיה התחליף המידי להתעצמות הצבאית דרך המנהרות ממצרים ואלו עקרונות בהירים, צודקים ונכונים לכל הסדרה". "הסתתרות מאחורי עמימות של היעדים הצבאיים והמדיניים מעידה על חוסר ביטחון ומתפרשת רע אצל חמאס", מסיים דיסקין את דבריו.

דוידי: "יעלון נכשל כישלון חרוץ בהשגת ביטחון לתושבי ישראל" (תמונת יח"צ)
דוידי: "יעלון נכשל כישלון חרוץ בהשגת ביטחון לתושבי ישראל" (תמונת יח"צ)

בין ראשי הרשויות בדרום שהביעו אתמול את אכזבתם התבלט ראש עיריית שדרות אלון דוידי, שתקף את התנהלות שר הביטחון משה (בוגי) יעלון. לדבריו יעלון "נכשל כישלון חרוץ בהשגת ביטחון לתושבי ישראל". "חמאס לא מרגיש מובס, וגרוע מזה – אין לו פחד או הרתעה מצה"ל. זה מה שקורה כאשר שר הביטחון אינו מספק את הסחורה ואינו מביא ביטחון. לא ייתכן כי השר ידבר גבוהה גבוהה על האופן התקיף שבו תגיב ישראל אם חמאס יעז לחדש את הירי, אך כאשר הדבר קורה אנחנו עדים לתגובה רופסת", המשיך דוידי, חבר מרכז הליכוד, שציין כי "לא ברור גם מדוע הנחה יעלון את צה"ל לצאת מהרצועה ולשחרר אלפי חיילים לביתם, בעוד אנו נמצאים במצב של הפסקת אש. האויב ראה את המהלך הזה, פירש אותו כצעד של פחדנות, חידש את הירי – והביך אותנו", אמר ראש העירייה. "לאן אצה הדרך לשר? האם הוא סיים את הלחימה חד-צדדית? איך אפשר להסביר התנהלות כזאת? כך לא משיגים הרתעה וגם לא ביטחון. להיפך, כך יוצרים מצב של תחושת ניצחון בצד השנים, והנצחת הירי עלינו לעוד שנים רבות. במצב כזה, נדמה שדבר לא הושג. הרס עצום של נדל"ן בעזה לא ממש מרתיע את חמאס ולא גורם לשום אפקט של מחשבה שנייה מצידם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן