Skip to content

ישראל והפלסטינים הסכימו: הפסקת אש ל-72 שעות החל מחצות

קודם לכן, בישיבת הממשלה, אמר ראש הממשלה נתניהו כי "מבצע צוק איתן יימשך עד השלמת ייעודו" וכי "זה ייקח זמן". נתניהו אמר זאת על רקע התגברות הביקורת הגלויה בתוך הממשלה, על דרך ניהול המלחמה. שר החוץ ליברמן: "לו היו מקשיבים ומקבלים את הטיעונים שלנו ביום הראשון, כפי שהצגנו את זה, היינו אחרי השלב הזה. מה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישראל והפלסטינים הסכימו שוב על הפסקת אש בת 72 שעות, שתחל בחצות.

אם אכן תיכנס הפסקת האש לתוקף והפלסטינים לא יפרו אותה, תצא מחר משלחת ישראל למו"מ להמשך השיחות בקהיר. אולם בירושלים מבהירים כי אם יפרו הפלסטינים את הפסקת האש – יופסק המו"מ ו"אש תיענה באש".

קודם לכן, בשעות לפני הצהריים, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, בפתח ישיבת הממשלה, כי מבצע "צוק איתן" לא הסתיים וכי הוא יימשך עד להשגת ייעודו.

"מבצע 'צוק איתן' נמשך", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "בשום שלב לא הכרזנו על סיומו. המבצע יימשך עד השלמת ייעודו – השבת השקט לתקופה ממושכת. אמרתי בתחילת המבצע וגם לאורך כל הדרך –  זה ייקח זמן  ודרוש אורך רוח. ישראל לא תנהל  מו"מ תחת אש, וישראל תמשיך לפעול בכל דרך כדי לשנות את המציאות הנוכחית ולהביא שקט לכל אזרחיה. אנחנו נעמוד יחד באחדות ובנחישות, עד שנשלים את המלאכה".

"עד שנשלים את המלאכה". נתניהו ויעלון (צילום ארכיון: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)
"עד שנשלים את המלאכה". נתניהו ויעלון (צילום ארכיון: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, הטיל את האחריות לחידוש הירי על החמאס. "חמאס הוא שהחליט לחדש את האש בסוף השבוע, ומאז צה"ל תוקף בעוצמה עשרות רבות של מטרות, פוגע במחבלים, במשגרים וברקטות", אמר השר יעלון. "אם חמאס חושב שהוא יתיש אותנו הוא טועה. נשוב למשא ומתן רק אחרי שהאש תופסק. לא ננהל משא ומתן תחת אש".

יעלון אמר עוד כי שוחח עם ראשי הרשויות בדרום והבהיר להם כי ישראל לא מתכוונת להתפשר בנושא ביטחונם עד להפסקה מוחלטת של הירי. "אני מבין ללב תושבי הדרום שרוצים שקט וביטחון", אמר יעלון. "כפי שהדגשנו, אנו נדרשים לאורך רוח וסבלנות. משרד הביטחון וצה"ל פועלים ויפעלו על מנת להעניק מענה ליישובי עוטף עזה".

אביגדור ליברמן. "לנקות את השטח ולצאת מהר". (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)
אביגדור ליברמן. "לנקות את השטח ולצאת מהר". (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)

לפני שהחלה ישיבת הממשלה תקף שר החוץ, אביגדור ליברמן, את התנהלות הממשלה בזמן המבצע. "לו היו מקשיבים ומקבלים את הטיעונים שלנו ביום הראשון, כפי שהצגנו את זה, היינו אחרי השלב הזה", אמר. "מה שנשאר זה להכריע את חמאס. להיכנס, לנקות את השטח ולצאת כמה שיותר מהר", אמר ליברמן לפני פתיחת ישיבת הממשלה השבועית. "הדרישות של החמאס הם מעבר למה שישראל יכולה להסכים איתו", הדגיש ליברמן.

השר לעניינים אסטרטגיים, יובל שטייניץ, טען כי ישראל אינה יכולה להשלים עם מדינה פלסטינית חמושה. "פירוז הרצועה מנשק הוא תנאי הכרחי לא רק להסרת המצור, אלא לכל התקדמות עתידית בתהליך השלום הישראלי פלסטיני", אמר שטייניץ.לדבריו, האופציה של כניסה קרקעית מחודשת לרצועת עזה לא הוסרה מהשולחן. "הפרק הקרקעי של טיפול המנהרות הסתיים אבל המבצע נמשך, אם וכאשר האש תימשך, נשקול הרחבה קרקעית ואווירית של המבצע", הבהיר.

גם השר גדעון סער מתח ביקורת על הממשלה ואמר כי צריך להכריע את חמאס."מה שצריך לעשות זה לשבור את הכוח הצבאי של החמאס בעזה", אמר סער. "זה היה נכון קודם, עכשיו ויהיה נכון גם אחר כך. צריך לאפשר לתושבי עוטף עזה לחזור בביטחון לבתיהם".

הממשלה אישרה שתי הצעות לחיזוק הנגב בעקבות "מבצע צוק איתן", אותן הוביל השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, בשיתוף השרים אורי אריאל ויאיר לפיד.

על פי ההחלטה הראשונה, אותה הגיש שלום ביחד עם שר השיכון אורי אריאל, יוענק סיוע מיידי לתושבי יישובי עוטף עזה ושדרות במטרה לחזק את ההתיישבות הקיימת ולעודד קליטה וגידול דמוגרפי.  על פי ההחלטה יתוקצבו ויבוצעו עבודות שיפוץ והקמת מגרשי ספורט, שצפי״ם, מוסדות תרבות ומעונות יום ממוגנים באמצעות הרשויות המקומיות בעוטף עזה, בעלות של 9.6 מ' ₪.

בנוסף אישרה הממשלה את ההצעה אותה הוביל שלום עם השרים אריאל ויאיר לפיד בדבר הקמת כפר סטודנטים בשדרות במטרה לחזק את החוסן האזרחי בשדרות. סך הכל יוצבו במודל של מכולות 50 יחידות דיור בעלות של 50 מיליון ש״ח.

השר שלום אמר:״ אנחנו כבר פועלים לשקם את יישובי עוטף עזה ושדרות והתכניות הללו יתנו דחיפה להמשך השיקום והחזרת החיים למסלולם ולחיזוק ההתיישבות ביישובי עוטף עזה״.

בתוך כך, נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נפגש הערב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפגישת עדכון ודיווח. בפגישה הביע ריבלין תמיכה מלאה במהלכי הממשלה, במהלך הלחימה ברצועת עזה.

"אדוני ראש הממשלה אני מבקש להביע את תמיכתי הבלתי מסויגת להנהגתך, לשר הביטחון ולרמטכ"ל על ניהול המערכה בצורה שקולה ומדודה בכל המהלכים שהיו נחלתנו במערכה האחרונה", אמר ריבלין לראש הממשלה נתניהו. "אני רוצה בהזדמנות זו להביע את תמיכתי המלאה בכוחות צה"ל ביכולות המקצועיות השיקולים הרבגוניים אשר התחשבו בביטחון ישראל ובצרכים של מדינת ישראל.

"אני רואה אחדות נפלאה כאשר מתרגשת עלינו סערה ואני שואל את כל אלה אשר משבחים ואומרים תראו באיזו אחדות אנו נמצאים מדוע שלא נהיה מאוחדים כך כל הזמן?" – אמר הנשיא.

פגישת ריבלין עם נתניהו בבית הנשיא בירושלים. (צילום-עמוס בן גרשום לע''מ)פגישת ריבלין עם נתניהו בבית הנשיא בירושלים. (צילום-עמוס בן גרשום לע"מ)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמ בתשובה: "אמרנו מתחילת המבצע שישראל לא תנהל מו"מ תחת אש והוכחנו שאנחנו עומדים מאחורי האמירה הזאת. מאז שהחמאס הפר את הפסקת האש ביום שישי, צה"ל הכה בו מכות קשות מאוד.

"אנחנו נחושים להשיג את יעד מבצע צוק איתן – השבת השקט לתקופה ממושכת לתושבי ישראל, תוך כדי פגיעה משמעותית בארגוני הטרור. אמרתי מתחילת המבצע: או שנשיג זאת בדרך צבאית, או שנשיג זאת בדרך מדינית, או שנשיג זאת בשילוב של שתי הדרכים".

ראש הממשלה גם שיבח את אזרחי ישראל על הזדהותם עם תושבי הדרום ועם חיילי צה"ל. "שוחחתי עם חיילים ומפקדים והרגשתי כמה האחדות בעם מחזקת אותם בצאתם לקרב להגן על כולנו. זוהי ארץ ישראל היפה", אמר נתניהו.

דברי ראש הממשלה ושר הביטחון בווידיאו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן