Skip to content

"התקועים" כבר חזרו, אבל חברות השכר נשארו עם הנזקים

אין לענף אפשרות לעמוד בתשלום פיצויים ללקוחות שנתקעו בחו"ל ונזקי המארגנים בגין לקוחות שנתקעו בחו"ל בלבד, מוערכים בכ-10 מיליון דולר, כך עולה מדיון שקיימו היום מארגני השכר. ואילו מארגני התיירות הנכנסת לישראל צופים ירידה במחזורי הפעילות של החברות בכ-350 מיליון דולר ואובדן הכנסות של כ-42 מיליון דולר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
פיצויים כבדים ללקוחות החברות ש"נתקעו" בחו"ל ונדרשו לממכן לעצמם מלונות וטיסות (צילום: עירית רוזנבלום)
פיצויים כבדים ללקוחות החברות ש"נתקעו" בחו"ל ונדרשו לממכן לעצמם מלונות וטיסות (צילום: עירית רוזנבלום)

מארגני השכר התכנסו היום, (א'), לישיבה מיוחדת בהתאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל.

מן הדיון עולה, כי נזקי המלחמה בשיא עונת הקיץ, מאיימים על הענף וללא התערבות הממשלה במתן פיצויים ללקוחות, שלא על חשבון המארגנים, עלול הענף לספוג מכה כלכלית שלא יוכל להתאושש ממנה.

חברי ההתאחדות השיבו על חשבונם כספים ללקוחות שנקראו בצו 8 לשרת את המדינה, וזאת למרות שאינם מחויבים לכך עפ"י חוק. בעקבות מצב החירום והפסקת הטיסות לישראל וממנה, נתקעו אלפי ישראלים בחו"ל, אשר נאלצו לשלם עבור לינה עד שיכלו לטוס חזרה ארצה עם חידוש הטיסות.

אומר מנכ"ל ההתאחדות יוסי פתאל: "החוק לפיו על המארגנים לשלם ללקוחות עבור לינה במקרה שטיסה מתעכבת או מבוטלת, לא נחקק ולא התכוון למצבי חירום, בהן מופסקות הטיסות לישראל וממנה בגלל מצב מלחמה."

לדברי פתאל, הנזקים ללקוחות מוערכים בכ-10 מיליון דולר, סכום שאין למארגני השכר אפשרות לעמוד בו, מה גם שנגרמו בנסיבות שלמארגנים לא היתה כל יכולת לשלוט בהם או לקבל עליהם אחריות.

"יהיה זה רק הגיוני ומתבקש", הוסיף פתאל, "כי הנזקים ללקוחות ישולמו על ידי המדינה, או שיימצא מנגנון שיפטור את המארגנים מאחריות לסכומים אלה, המתווספים על הנזקים לענף בכלל, הנאמדים בכ-100 מליון דולר."

"אנחנו מקווים ומניחים", סיכם מנכ"ל ההתאחדות, "כי המנגנון להשבת כספים ללקוחות עבור הוצאות שנגרמו להם בשל הארכת שהותם בחו"ל, יימצא על ידי המדינה. הבהרה כזאת נדרשת מצד המדינה בהקדם האפשרי."

מארגני התיירות הנכנסת: מנגנון פיצוי על ותגבור קרן השיווק

ואילו יו"ר לשכת מארגני תיירות נכנסת, שמואל מרום, דורש פיצוי על אבדן הכנסות ותגבור קרן השיווק בעקבות הפגיעה הקשה במארגני התיירות הנכנסת.

מרום פנה בעניין זה לשר התיירות ד"ר עוזי לנדאו , מנכ"ל המשרד, אמיר הלוי וחברי הכנסת רוברט אילטוב ואלעזר שטרן, הפועלים כחברי ועדת המשנה לתיירות במסגרת ועדת הכספים.

לפי נתוני הלשכה, מחזור הפעילות הצפוי של חבריה למחצית השניה של שנת 2014, היה למעלה מ-600 מיליון דולר והפעילות הייתה בשיאה. בעקבות מבצע "צוק איתן" מוערכת פגיעה של למעלה מ-50% במחזורי הפעילות הצפויים לתקופה יולי-דצמבר 2014. משמעות ירידה זו הינה ירידה במחזורי הפעילות של מארגני התיירות הנכנסת בכ-350 מיליון דולר ואובדן הכנסות של כ-42 מיליון דולר.

הנהלת הלשכה מבקשת להחיל על מארגני התיירות הנכנסת מנגנון פיצוי על אובדן ההכנסות בגין הירידה הצפויה במחזורי הפעילות במחצית השניה של שנת 2014 לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הלשכה מבקשת להגדיל את קרן השיווק ל-20 מיליון שקל ולשנות את הקריטריונים של הקרן. מרום ציין שהנהלת הלשכה רואה בפיצוי ובהגדלת תקציב קרן השיווק השקעה של המדינה בשימור הפעולות של מארגני התיירות, השקעה שתסייע בחזרה למסלול של צמיחה בתיירות הנכנסת לישראל ותיתן פירות בכל הסקטורים שניזונים מחבילות התיור לישראל המשווקות ומתופעלות ע"י חברי הלשכה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן