Skip to content

המחוזי בחיפה: תאגידי המים נהפכו למקור לגביית כספים מהציבור

בית המשפט המחוזי דחה את ערער גן החיות התנ"כי בבירה על החלטת חברת גיחון, שמספקת לו מים, לבטל את מעמד הגן כצורך מים לצרכי חקלאות. במקביל, הוא המליץ לגן לפנות למשרד הרווחה והשירותים החברתיים לבקש הכרה כנותן שירותי שיקום לצמחים וחיות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בפסק דין תקדימי דחה הבוקר (רביעי), בית המשפט המחוזי בחיפה את ערעור גן החיות התנ"כי בירושלים, על ביטול ההנחה הניתנת לגן במחירים של צריכה חקלאית; עם זאת, שלח בית המשפט את הנהלת הגן אל משרד הרווחה והשירותים החברתיים, שם יגדירו את גן החיות כנותן שירותי שיקום ולפי כך תקובע צריכת המים כצריכה חקלאית. בית המשפט לא חסך בביקורת קשה על כלל תאגידי המים במדינה וכתב כי "מעבר המדינה לתאגידי מים הפך את משאב המים ואופן ניהולו לאמצעי לגביית כספים לקופה הציבורית".

"משאב המים ואופן ניהולו הפך לאמצעי לגביית כספים לקופה הציבורית" בצילום משה קלצ'ין יו"ר גיחון (צילום מדף החברה)
"משאב המים ואופן ניהולו הפך לאמצעי לגביית כספים לקופה הציבורית" בצילום משה קלצ'ין יו"ר גיחון (צילום מדף החברה)

"יש מקרים שבהם השתת חיוב כספי בגין הפקת מים אינה משיגה בהכרח תועלת למשק המים, ומאידך גורמת לעליית מחירים, אשר אינה משרתת בהכרח תועלת חברתית. כך למשל בחיובים בגין היטלי הפקת מים המייקרים את עלויות הבנייה לדיור", כתב סגן נשיא בית המשפט המחוזי, רון שפירא, בפסק דין שדחה את ערער גן החיות התנ"כי הירושלמי על החלטת חברת הגיחון. עם זאת, המליץ בית המשפט לחברת גיחון לשוב ולבחון מחדש את החלטתה בכל הנוגע לגביית המים מגן החיות לשנת 2014.

מדובר בערער של גן החיות על החלטת גיחון כי החל משנת הרישוי 2013 לא יהיה זכאי עוד גן החיות, שהינו מוסד ללא כוונת רווח, להקצאת מים למטרת חקלאות ויחויב לפי החיוב הניתן למשקי בית.

הפעלת גן החיות מחייבת צריכה משמעותית של מים. טענו העותרים, אספקת המים לגן נעשית בעיקר באמצעות חברת הגיחון – תאגיד המים והביוב של ירושלים. כמות המים השנתית אותה צורך הגן עומדת על כ- 150,000 קוב. הגן, כך קבעו השופטים, "עושה מאמצים לחסכון במים, בין היתר הקמת מתקן לטיהור שפכים (מט"ש) שהמים המתקבלים ממנו משמשים לצרכי גינון והשקיה, הקמת "צוות ירוק", שימוש בשיטות עבודה חדשות ואמצעים מכנים חדשים לחיסכון במים. כתוצאה ממאמצי הגן לחיסכון במים ירדה צריכת המים בגן החיות באופן משמעותי".

סיורי לילה בגן החיות (צילום מאתר הגן)
סיורי לילה בגן החיות (צילום מאתר הגן)

 

מצוינות בגביה? (צילום מדף החברה)
מצוינות בגביה? (צילום מדף החברה)

למרות כך הוחלט בגיחון שההנחה הניתנת לגן תבוטל. ההחלטה על אי מתן הקצאת מים חקלאית וטענות העורר כולן הובאו בפני מנהל הרשות, טענה חברת גיחון, ואלו נשמעו ברוב קשב ונבחנו לגופן. בשנת 2013 לובנה בשורה ארוכה של מכתבים, פגישות ודיונים, מאז שנת 2010, אז החל הדיון בשאלת ההקצאה החקלאית של העורר. גיחון הסבירה כי 3 פעמים היא דחתה את ביטול הזיכוי ולבסוף הודיעה לגן החיות כי החל משנת 2013 תבוטל סופית ההנחה ועל גן החיות להיערך בהתאם. בית המשפט המליץ איפה לחברת גיחון לשוב ולבחון את החלטתה ובאותה נשימה שלח את הנהלת גן החיות לפנות למשרד הרווחה היות כי פעילות שיקומית של צומח וחי כאשר כאמור שמטרתה שיקומית, לפי אישור של משרד הרווחה והשירותים החברתיים, תיחשב חקלאות גם אם היא אינה לצורך הפקת תוצרת לשיווק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן