Skip to content

שפל עמוק ברבעון השני ברכישת דירות

השפל הגיע לרמה הנמוכה שנרשמה ברבעון האחרון של 2011, בימי המחאה החברתית. רכישות הזוגות הצעירים רשמו ירידה של 14%. נרשמה גם ירידה בדירות החדשות שנרכשו על ידם שמחירן אינו עולה על 1.6 מיליון שקל, שזו תקרת השווי למע"מ 0
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברבעון השני של השנה נרכשו כ-22 אלפי דירות, שזו ירידה של 13% בהשוואה לרבעון הקודם. בכך הגיע סך העסקאות לרמתו הנמוכה ביותר מאז השפל שנרשם ברבעון האחרון של 2011, אשר עמד בצל המחאה החברתית.

רכישות צעירים

רכישות הזוגות הצעירים רשמו ירידה של 14% ובכך חזרו לרמתן בזמן המחאה החברתית. יש לציין כי בשני הסגמנטים האחרים של השוק, משפרי הדיור והמשקיעים, חרף הירידות שרשמו אף הם ברבעון השני השנה, עדיין גבוה מספר העסקאות ברבעון השני מזה שבתקופת המחאה החברתית.

הירידה ברכישות הזוגות הצעירים מתרכזת בעיקר בפלח השוק של הדירות החדשות, כאשר אלו רשמו ירידה של 30% בהשוואה לרבעון הקודם. רכישת דירות יד שניה ע"י הזוגות הצעירים רשמה ירידה של 6% בלבד.

במקביל לירידה ברכישות הזוגות הצעירים נרשמה גם ירידה במשקל הדירות החדשות שנרכשו על ידם שמחירן אינו עולה על 1.6 מיליון שקל, שזו תקרת השווי למע"מ אפס. ירידות חדות יותר בפרמטר זה (עד לירידה של 21 נקודות אחוז) נרשמו בישובים בהם רמות המחירים קרובות לתקרת מחיר זו.

רכישות משקיעים

ירידה של 16% ברכישות המשקיעים ברבעון השני. במקביל, לאחר שני רבעונים רצופים של עליות נרשמה ירידה במשקלם בסך העסקאות לשיעור של 24%. ירידה של 4 נקודות אחוז במשקל הדירות הנמצאות במדרגת המס הנמוכה ביותר, בהשוואה למשקלם לפני הכבדת המיסוי על דירות אלו. מדרגות המס שנוספו באוגוסט אשתקד, על דירות בשווי שלמעלה מ-4.5 מיליון שקל היוו רק 0.6% מסך רכישות המשקיעים (מחצית ממשקלם טרם העלאת המיסוי עליהם).

הירידה במשקל הדירות במדרגת המס הנמוכה, שנרכשו ע"י משקיעים עשויה להיות מוסברת ברגישות גבוהה יותר של המשקיעים הרוכשים דירות אלו לשינוי בשיעור המס. משקיעים אלו מתאפיינים ברמות שכר נמוכות משמעותית מאשר אלו הרוכשים דירות יקרות יותר (פער השכר גבוה מפער המחיר).

הירידות

רכישת דירות חדשות רשמה ירידה של 24% בהשוואה לרבעון הקודם, גבוה משמעותית מהירידה ברכישת דירות יד שנייה (9%). את הירידה ברכישת דירות חדשות הובילו כאמור הזוגות הצעירים. את הירידה ברכישות דירות יד שנייה הובילו המשקיעים.

מכירת דירות על ידי משקיעים ירדה ב-14%. גידול של 35% במס השבח הממוצע לדירה, אף כי רמתו עדיין נמוכה (ממוצע מס של 12 אלף שקל), בשל שיטת החיוב הלינארית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן