Skip to content

הרומנסה של פורטוגל

בלי טורקיה ועם יוון בספק, פורטוגל עשויה להיות חלופה לחופשה מגוונת לישראליים, הכוללת נופים, מבצרים, ארמונות, אוכל ויין, ואף סיפורים בני מאות שנים על יהודים אנוסים ועטלפים בספרייה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
פינה בפוסאדה בבלמונטה בפורטוגל. צילום עירית רוזנבלום
פינה בפוסאדה בבלמונטה בפורטוגל. צילום עירית רוזנבלום

חג הפסח הוא הזדמנות להיזכר בקהילת האנוסים של בלמונטה שבפורטוגל, שקיימה בהיחבא את מצוות היהדות במשך 500 שנים. אך פורטוגל היא גם מקום מומלץ לחופשה של נוף, מבצרים וטיולים

מאת עירית רוזנבלום

חג הפסח הוא הזדמנות להיזכר בקהילת האנוסים של בלמונטה ("ההר היפה") שבפורטוגל, שקיימה בהיחבא את מצוות היהדות במשך 500 שנים. ב-1917 גילה המהנדס הפולני, סמואל שוורץ, את קהילת יהודי בלמונטה, עיירה קטנה באזור סרה דה אסטרלה שבצפון פורטוגל. זו הקהילה היהודית היחידה ששרדה את האינקוויזיציה בפורטוגל כקהילה מאורגנת. חבריה מתחתנים זה עם זה מאות שנים.

בית הכנסת בבלמונטה. צילום עירית רוזנבלום
בית הכנסת בבלמונטה. צילום עירית רוזנבלום

שלט התלוי בבית הכנסת מספר את הסיפור המופלא של הקהילה שחיה בהיחבא 500 שנה, עד שקמה כאיש אחד וחזרה ליהדות בגלוי בשנת 1992. בשלט נכתב: "כאן בבתי הכפר קיימו בסתר את מצוות היהדות במשך 500 שנה, מ-1492 עד 1992. הם העבירו את המסורת בעל פה מדור לדור, שמרו בחשאי את השבת ואת ימי ראשון קיימו לעיני השכנים מסביב, נזהרים שלא למעוד בין מנהגי היהדות והנצרות, מחשש ליפול לידי האינקוויזציה ומרתפיה (…) כאן הנשמה היהודית לא הלכה לאיבוד, כאן הנשמה היהודית נשארת לעולם. ומתוך העבר יקום העתיד". בבלמונטה חיים היום כ-3,600 תושבים, כ-300 מהם יהודים. אבן הפינה של בית הכנסת בבלמונטה הונחה עוד ב-1297, לפני גירוש ספרד. אבל בית הכנסת הנוכחי, "בית אליהו", נבנה רק לפני כ-20 שנה. ב-2005 נפתח גם מוזיאון יהודי גדול.

מיקומה, במרחק 15 קילומטרים מן הגבול הספרדי, הפך אותה למקום מפלט ליהודי ספרד המגורשים וגם ליהודים פורטוגלים שאימת הנצרות ריחפה מעליהם. גם היום האזור ההררי מבודד ואינו מפותח במיוחד.

מלונות במבצר

לפורטוגל יש את הגירסה שלה לפאראדורים של ספרד, הלוא הם המלונות הבנויים בתוך מנזרים, מבצרים ומבנים עתיקים ומבודדים. בפורטוגל הם נקראים פוסאדות והם מתחלקים לפוסאדות בטבע ופוסאדות רומנטיים.

פינת ישיבה בפוסאדה בבלמונטה. צילום עירית רוזנבלום
פינת ישיבה בפוסאדה בבלמונטה. צילום עירית רוזנבלום

הפוסאדה של בלמונטה,  למשל, מציעה 24 חדרים במלון הררי שהוקם על חורבותיו של מנזר בנדיקטי מהמאה ה-15. החדרים מחולקים בין שני אגפים החובקים את שרידי המנזר. המלון מצטיין בשילוב הרמוני של ישן וחדש. הוא ניצב במיקום גבוה ומבודד כפי שאמור להיות מקום ששימש נזירים להתבודדות.

המחיר החל מ-120 אירו.

 

 

תרבות, אמנות, דגים ויין פורט

פורטוגל שוכנת בצד המערבי של חצי האי האיברי, לאורך חוף האוקיינוס האטלנטי, האקלים נוח ברוב ימות השנה והמדינה מציעה גם תרבות ואמנות, הרבה דגים ופירות-ים וכמובן את יין הפורט, המשקה שהפך לשם נרדף לפורטוגל.

למרות המשבר הכלכלי הכבד שחווה המדינה, מספר התיירים הזרים ששהו במלונות בפורטוגל ב-20111, הגיע כמעט ל-7.5 מיליון.

מחירי המלונות אף עלו בכמה אחוזים, זאת מכיון שגם הפורטוגלים עצמם החלו לנפוש בפורטוגל במקום בחו"ל, בשל תוכנית ההבראה המקיפה שיזמה הממשלה, שמקשה על חיי האזרחים.

טיול מאורגן בפורטוגל יעבור, בין השאר, בליסבון הבירה, בעיירות הציוריות הסמוכות לה – סינטרה, קשקאייש ואשטוריל (שבה גם נמצאים בתי הקזינו מן הגדולים באירופה) – וכן בקואימברה, באובידוש היפה המוקפת בחומה, ובבירת צפון פורטוגל – פורטו, שמרכזה הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמי.

חבל אלגארב, בדרומה של המדינה, חמים ונעים, ומציע לצד תשתית תיירותית מפותחת של מלונות איכותיים וחופים המתאימים לבילוי משפחתי וספורט ימי, גם כפרי דייגים ציוריים כמו סנטה לוסיה.

בית הכנסת הנסתר בליסבון

הכתובת העברית "בית הכנסת שערי תקווה", חקוקה על שער לבן ברחוב אלכסנדר הרקולנו שבליסבון. חוץ ממנה, דבר בשער הסתמי אינו מעיד על התפילות המתקיימות באופן סדיר בפנים. עוד בתחילת המאה ה-20 – פחות ממאה שנה לאחר שהאינקוויזיציה בוטלה במדינה בשנת 1821 – אסור היה לבנות בתי כנסת שחזיתם פונה אל הרחוב בשטח פורטוגל.

לפי מקורות פורטוגזים, בסוף המאה ה-15 מנתה הקהילה היהודית כ-30 אלף איש (כ-3% מהאוכלוסייה באותה תקופה). עם גירוש היהודים מספרד בשנת 1492, התיר המלך הפורטוגלי ז'ורז' השני את כניסתם של 50-70 אלף יהודים למדינה. אבל בשנת 1497 נידונו רבבות יהודים אלה לגירוש ולהמרת הדת. גירוש יהודי פורטוגל בא ארבע שנים אחרי גירוש ספרד, ובו נאלצו היהודים לבחור בין גירוש לבין המרת דת בכפייה. רוב היהודים העדיפו להיות מגורשים ולא להתנצר. לפני שנים אחדות הוערך מספרם של היהודים במדינה בכ-1,000 איש בלבד.

בליסבון יש מבחר אתרי ביקור, ביניהם: מרכז העיר ההיסטורי רובע אלפאמה, הרובע היהודי, מרכז הבילוי והקניות ווסקו דה גאמא, מנזר ז'ירונימוס, טירת סנט ג'ורג', ארמונות, כיכרות ומוזיאונים. אין להחמיץ כמובן, ערב עם שירת פאדו, היא הרומנסה הפורטוגלית.

מדפי ספרים ושומרים מכונפים

פורטוגל הקטנה, רק 560 ק"מ אורכה, שפעם היתה מעצמה ימית, היא היום מדינה שולית באירופה. לתיירים היא מציעה אתרי נופש לאורך החופים, ערים עתיקות עם מבצרים על קו הרכס, נוף של מטעי זיתים, כרמים, שדות חיטה, ורחובות שלאורכם נטועים עצי תפוז.

הספריה המלכותית בקואימברה. צילום עירית רוזנבלום
הספריה המלכותית בקואימברה. צילום עירית רוזנבלום

במאה ה-15 נכנסה פורטוגל לעידן של כיבושים וגילויי ארצות בהנהגתם של הנסיך אנריקה "הספן", מגלה הארצות ואסקו דה גאמא ואחרים. הם סייעו בהקמתה של אימפריה שבשיאה השתרעה עד אפריקה, ברזיל, הודו והמזרח הרחוק. תזכורת לתקופה זו של עושר אדיר, אפשר לראות בספריית האוניברסיטה של קואימברה. האוניברסיטה נוסדה בליסבון במאה ה-12, ועברה במאה ה-16 לארמון המלכותי של המלך ז'ואאו השלישי בקואימברה, שהיתה באותה תקופה מרכז תרבותי ואמנותי.

הספרייה נבנתה במאה ה-18, והיא ידועה בעולם כאחת הספריות המרהיבות בסגנון הבארוק באירופה. בספרייה כ-1.5 מיליון ספרים בצרפתית, לטינית ופורטוגלית.

דלת כבירת ממדים, שמעליה קשת עם סמל המלוכה, מובילה אל שלושת חדרי הספרייה, שתקרתם מצוירת. מדפי הספרים מעוטרים בפיתוחי זהב עם מוטיבים סיניים. על שלמות הספרים שומרים עטלפים, שמסתתרים ביום בפינות מסתור, ויוצאים לשחר לטרף בלילה – כל אותם חרקים העלולים לפגוע בספרים הנדירים.

איך מגיעים: טיולים מאורגנים מופעלים על ידי החברות בארץ. אפשר גם לטייל לבד, אולם אין כיום טיסה ישירה לפורטוגל. אל על וחברות התעופה האירופיות טסות לליסבון עם חניית ביניים.

אתר האינטרנט של פורטוגל לענייני תיירות

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן