Skip to content

ירידה של יותר מ-3% בהיקף ייצור הדבש השנתי

הירידה בשל שנה חמה ושחונה, תופעת היעלמות הדבורים ואי יכולת לרדות דבש באזור עוטף עזה. 100 אלף כוורות יספקו השנה כ-2,900 טונה דבש איכותי. לא צפויה עלייה במחיר הדבש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מנכ"ל מועצת הדבש. הרצל אבידר. צילום: אלון סיגרון
מנכ"ל מועצת הדבש. הרצל אבידר. צילום: אלון סיגרון

לקראת ראש השנה מוסר הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש, כי השנה יפחת ייצור הדבש המקומי ביחס לשנה שעברה ויגיע להיקף של כ-2,900 טונה דבש איכותי ישראלי, המיוצר מכ-100 אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ.

לדברי אבידור, צריכת הדבש בקרב הציבור הישראלי מסתכמת בכ-4,000 טונה דבש ובחגי תשרי ישווקו בישראל כ-1,600 טונה דבש שהם 40% מהביקוש הישראלי, בשווי כולל של כ-60 מיליון שקל במונחי מחיר לצרכן. ישראלי ממוצע צורך בחודש תשרי כ-200 גרם דבש בממוצע (לפי חישוב האוכלוסייה החוגגת את חגי תשרי).

למרות הירידה המתמשכת בתפוקה, לא יהיה מחסור והפער בין הביקוש להיצע המקומי יכוסה באמצעות יבוא משלים, על פי הסכמי הסחר עם האיחוד האירופי, ארה"ב ודרום אמריקה.

כמו כן לא צפויה עלייה במחיר הדבש והמחיר הקמעונאי הממוצע לצנצנת של 350 גרם (צנצנת דבש ממוצעת) יהיה כ- 20 שקל כולל מע"מ (כ-17 שקל ללא מע"מ).

הדבוראי משה לניאדו ועוזרו בודקים את כוורות הדבש בימי הלחימה (צילום: אלון סיגרון)
הדבוראי משה לניאדו ועוזרו בודקים את כוורות הדבש בימי הלחימה (צילום: אלון סיגרון)

מגמת הירידה

מגמת הירידה בהיקף ייצור הדבש מורגשת במשך שלוש השנים שחלפו, כאשר הירידה מסתכמת בכ-10%. גם בשנה שעברה הייתה ירידה בתפוקה על רקע מזג האוויר, אך התפוקה הייתה גדולה יותר והגיעה להיקף של כ-3,000 טונה דבש. בשנת 2012 הגיע היקף יצור הדבש לכ- 3,200 טונה דבש.

מיעוט משקעים

הירידה הכללית בהיקף הייצור השנה, נובעת ממיעוט המשקעים בחורף שחלף ומפריחה מועטה בעיקר בקיץ. אגירת הדבש האביבי קטנה בעיקר בצפון הארץ והאגירה בקיץ הסתיימה מוקדם מהרגיל עקב הפריחה הדלילה. גם תופעת היעלמות הדבורים המתרחבת נותנת אותותיה בשטח ומשפיעה על הירידה ביצור הדבש.

נזקי צוק איתן

במשך ימי מבצע צוק איתן נמנע מהדבוראים באזור עוטף עזה, להגיע לכוורות המונחות באזורים שהוכרזו על ידי צה"ל שטח צבאי סגור. כמו כן נפגעו עשרות כוורות באזור מירי פצמ"רים ורקטות. כתוצאה מכך לא הייתה אפשרות לרדות דבש בתקופה זו מהכוורות ובעקבות כך צפויה ירידה נוספת בהיקף ייצור הדבש, שתגרום נזקים לדבוראים, המוערכים עתה על ידי שמאים.

אבידור מציין, כי דבורת הדבש אינה רק יצרנית דבש, אלא בעלת חשיבות אדירה עבור האדם, עקב היותה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם.
בארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי בישראל כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה.

היעלמות הדבורים

בתוך כך, ממשיכים להתמודד בארץ ובעולם עם היעלמות של שליש מכמות הדבורים, תופעה היוצרת חשש גדול לעתיד יצור המזון בעולם ועתיד האנושות. בארצות המפותחות מסבסדות הממשלות באופן קבוע את ענף הדבש, כדי לא ליצור מצב של מחסור במזון. גם בישראל מקדמת מועצת הדבש את המודעות לצורך שמירה על ענף גידול הדבורים ומעודדת נטיעות צפוניות והרחבת שטחי המרעה בשיתוף קק"ל ובהקצאה שנתית של 100 אלף שתילים לנטיעה על ידי הדבוראים.

עלייה בצריכת הדבש

אבידור מציין, כי מנתוני השנה האחרונה ניכרת עלייה בצריכת הדבש, לא רק בחגי תשרי, אלא גם במשך כל חודשי השנה ובעיקר בעונת החורף. נתון המצביע על עלייה במודעות לחשיבות צריכת הדבש כמקור חשוב למזון בריאות, וממליץ לרכוש דבש איכותי מתוצרת מכוורות ישראל, כדי לתמוך בחקלאות ישראלית ולוודא, כי על צנצנת הדבש מודבק תו האיכות – "דבש איכות תוצרת ישראל"
המאשר את היותו דבש איכות טבעי.

על פי נתוני מועצת הדבש, פועלים כיום בישראל כ-500 דבוראים, המטפלים במאה אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן מוצבות 60,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה.

בין התאריכים 22.8-27.9 יתקיים "פסטיבל הדבש" במכוורות ברחבי הארץ, במטרה לעודד צריכת דבש ישראלי כחול לבן ומודעות לחשיבות קיום הענף בישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן